Οσοι είναι εξοικειωμένοι με τις έρευνες κοινής γνώμης, ξέρουν ότι κάποιες φορές, αντί να ρωτήσεις ευθέως για τις απόψεις και τις προτιμήσεις των πολιτών, μπορείς να εκμαιεύσεις απαντήσεις χρησιμοποιώντας τεχνικές έμμεσης διερεύνησης. Ζητάς, για παράδειγμα, να σου περιγράψει ο ερωτώμενος ποιο ζώο τού έρχεται στο μυαλό όταν ακούει για ένα γνωστό προϊόν. Ολοι καταλαβαίνουμε ότι είναι τελείως διαφορετικό το συμπέρασμα για την εικόνα του προϊόντος αν η απάντηση είναι «γάτα», «σκύλος» ή «λύκος»!

Στις αρχές Σεπτέμβρη είδα τι απάντησαν οι πολίτες σε μια έρευνα μεγάλης ελληνικής εταιρείας για το τι καφέ θεωρούν ότι πίνουν οι 3 πολιτικοί αρχηγοί: Μητσοτάκης, Τσίπρας και Ανδρουλάκης. Η πλειοψηφία των συμπολιτών μας λοιπόν θεωρεί ότι ο Κυριάκος πίνει εσπρέσο, ο Αλέξης στιγμιαίο (φραπέ) και ο Ανδρουλάκης (που ακόμη δεν έχουμε συνηθίσει να τον λέμε Νίκο) ελληνικό!

Καθώς έβλεπα τους 3 πολιτικούς να μιλούν στη ΔΕΘ και να απαντούν στις ερωτήσεις των δημοσιογράφων στη συνέντευξη Τύπου, προσπάθησα λοιπόν να δω αν ανταποκρίνονται στην εικόνα που έχουν για αυτούς οι περισσότεροι Ελληνες.

Ο Πρωθυπουργός, πράγματι, πρέπει να απολαμβάνει το εσπρεσάκι (χωρίς ζάχαρη, για να μη χάνεται η δυνατή γεύση του καφέ)! Το στυλ του ταιριάζει με τον καφέ που όλο και περισσότερο προτιμούν και οι Ελληνες. Καθώς βέβαια ο καφές εσπρέσο δεν φέρνει στο μυαλό μας μόνο εικόνες μικρού απολαυστικού διαλείμματος από τη δουλειά αλλά έχει και κάτι από την αυστηρότητα των τεχνοκρατών, θα έλεγα ότι ταιριάζει και με τη σκληρή στάση που ο Μητσοτάκης υιοθέτησε στη ΔΕΘ βάζοντας το δίλημμα της αυτοδυναμίας. Μοντέρνος όποιος πίνει εσπρέσο, ενίοτε μπορεί να είναι και killer! Μένει να δούμε πόσο αρέσει αυτό.

Με τον Αλέξη Τσίπρα και τον φραπέ είναι λίγο πιο σύνθετα τα πράγματα. Ο εσπρέσο είναι η τάση των τελευταίων χρόνων (σύμφωνα με τα στοιχεία κατανάλωσης), αλλά ο Ελληνας έχει πολύ ισχυρό δεσμό με τον φραπέ του. Το θετικό για τον Τσίπρα είναι ότι για τους περισσότερους συμπολίτες μας δεν είναι απόμακρος – ίσα ίσα θεωρείται «ένας από εμάς»! Από την άλλη όμως το καφεδάκι φραπέ παραπέμπει σε χαλάρωση και ανεμελιά. Ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ στη Θεσσαλονίκη εμφανίστηκε σοβαρός και κάπως συνοφρυωμένος, όπως ταιριάζει στη δύσκολη εποχή μας. Του προσάπτουν όμως ότι υποσχέθηκε (με μια δόση ανεμελιάς) περισσότερα από όσα ο υποψιασμένος ψηφοφόρος πιστεύει ότι είναι εφικτό να δοθούν.

Και πάμε στον Νίκο Ανδρουλάκη με τον ελληνικό καφέ. Οπως έλεγε και το παλιό διαφημιστικό σλόγκαν «αυτός είναι καφές»! Θεωρούμε ότι έχει κάτι αυθεντικό – καλό αυτό όταν το μεταφέρουμε στην εικόνα πολιτικού. Αλλά, ας μην κρυβόμαστε. Θυμίζει κάτι από τα παλιά! Υπάρχει ένα συντηρητικό στοιχείο εδώ που δεν το περιμένεις σε έναν νέο πολιτικό της Κεντροαριστεράς. Και είναι αλήθεια ότι πολλοί σχολίασαν πως η εμφάνιση του Νίκου Ανδρουλάκη στη Θεσσαλονίκη και ο λόγος του θύμιζαν το παραδοσιακό ΠΑΣΟΚ. Καθώς όμως χρειάζεται διεύρυνση και σε άλλα ακροατήρια, ίσως ο Ανδρουλάκης να πρέπει να προσθέσει στο ημερήσιο πρόγραμμά του και ένα φρέντο!

Ο Χάρης Γούλιος είναι επικοινωνιολόγος, διευθυντής μάρκετινγκ του MEGA