Οικονομία ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Θύμα» της πανδημίας και ο νέος κατώτατος μισθός

Ο επανακαθορισμός του έχει ήδη λάβει τρεις αναβολές, ενώ και η αλλαγή σκυτάλης στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εργασίας με τον ανασχηματισμό προκάλεσε μία ακόμα καθυστέρηση

«Θύμα» της πανδημίας και ο νέος κατώτατος μισθός
4 λεπτά

Στο… έλεος της πανδημίας και των σοβαρών επιπτώσεων στην οικονομία και στις επιχειρήσεις βρίσκεται η διαμόρφωση του νέου κατώτατου μισθού στον ιδιωτικό τομέα, με πιθανή νέα παράταση της σχετικής διαδικασίας, η πρεμιέρα της οποίας έχει προγραμματιστεί για τον επόμενο μήνα. Η πανδημία του κορωνοϊού και το σημαντικό πλήγμα που επέφερε σε επιχειρήσεις και εργαζομένους, καθώς και στην οικονομία ευρύτερα, ανέτρεψαν τα δεδομένα, αφού η προσοχή όλων στράφηκε στην προσπάθεια διασφάλισης των θέσεων εργασίας και συγκράτησης της ανεργίας σε όσο το δυνατόν χαμηλότερα ποσοστά.

Το όλο θέμα, ως γνωστόν, μεταφέρθηκε για το τελευταίο δεκαήμερο του Μαρτίου, ώστε να ολοκληρωθεί στο τέλος Ιουλίου, όταν ο υπουργός Εργασίας θα πρέπει να εισηγηθεί τον νέο κατώτατο μισθό στο Υπουργικό Συμβούλιο. Τονίζεται ότι σε προεκλογικό χρόνο και πριν από την παγκόσμια υγειονομική κρίση η κυβέρνηση είχε δεσμευθεί για αυξήσεις στις κατώτατες αμοιβές που θα κινούνται με διπλάσια ταχύτητα από την αύξηση του ΑΕΠ.

Υπενθυμίζεται ότι ο επανακαθορισμός του κατώτατου μισθού έχει ήδη λάβει τρεις αναβολές λόγω πανδημίας, ενώ και η αλλαγή σκυτάλης στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εργασίας μετά τον τελευταίο ανασχηματισμό προκάλεσε μία ακόμα μικρή καθυστέρηση. Σύμφωνα με τον νόμο, το ύψος του κατώτατου μισθού και ημερομισθίου πρέπει να καθορίζεται «λαμβάνοντας υπόψη την κατάσταση της ελληνικής οικονομίας και τις προοπτικές της για ανάπτυξη από την άποψη της παραγωγικότητας, των τιμών και της ανταγωνιστικότητας, της απασχόλησης, του ποσοστού της ανεργίας, των εισοδημάτων και μισθών».

Υπενθυμίζεται ότι στις 30 Ιανουαρίου 2019 υπογράφηκε η απόφαση για την αύξηση του κατώτατου μισθού και καταργήθηκε ο λεγόμενος υποκατώτατος μισθός. Ετσι διαμορφώθηκαν τα εξής δεδομένα:

– Ο κατώτατος μισθός αυξήθηκε από την 1η Φεβρουαρίου 2019 στα 650 ευρώ/μήνα μεικτά, από τα 586,08 ευρώ (αύξηση 11%).

– Το κατώτατο ημερομίσθιο αυξήθηκε από την 1η Φεβρουαρίου 2019 στα 29,04 ευρώ/ημέρα μεικτά, από τα 26,18 ευρώ (αύξηση 11%).

– Ο υποκατώτατος μισθός καταργήθηκε.

– Το υποκατώτατο ημερομίσθιο καταργήθηκε.

Με βάση την αύξηση του κατώτατου μισθού αναπροσαρμόστηκαν αναλογικά και οι διαμορφωμένες τριετίες.

– Το επίδομα ανεργίας αυξήθηκε από τα 360 ευρώ στα 400 ευρώ.

– Η ειδική παροχή προστασίας της μητρότητας αυξήθηκε από τα 586,08 ευρώ στα 650 ευρώ.

– Αυξήθηκαν συνολικά 24 επιδόματα που συνδέονται με τον κατώτατο μισθό.

Στο υπουργείο Εργασίας αναμένεται να φτάσει από τους θεσμούς μελέτη της Παγκόσμιας Τράπεζας στην οποία θα αποτιμάται ο αντίκτυπος της αύξησης, ενώ ετοιμάζεται και ένα σχέδιο πορίσματος από το Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών (ΚΕΠΕ).

Πάντως, σύμφωνα με τη Eurostat τριχοτομημένη εμφανίζεται η Ευρωπαϊκή Ενωση όσον αφορά το ύψος του κατώτατου μισθού, με τη διαφορά μεταξύ των 332 ευρώ που είναι ο θεσμοθετημένος κατώτατος μισθός (σε 12μηνη βάση) στη Βουλγαρία και των 2.202 ευρώ του Λουξεμβούργου να φαντάζει τεράστια. Τα επίσημα στοιχεία για το ύψος του κατώτατου μισθού στις χώρες της ΕΕ ανακοίνωσε πρόσφατα η Eurostat, με τη χώρα μας να κατατάσσεται στη μεσαία κατηγορία των κρατών-μελών, με 758 ευρώ (650 ευρώ σε 14μηνη βάση, ήτοι με τα δώρα Χριστουγέννων και Πάσχα καθώς και το επίδομα αδείας).

 

ΟΙ ΤΡΙΕΤΙΕΣ. Υπενθυμίζεται πως αναμένεται και η απόφαση του ΣτΕ για την τύχη των τριετιών. Με την επικείμενη απόφασή τους οι δικαστές θα κρίνουν αν δεκάδες χιλιάδες μισθωτοί που είχαν θεμελιώσει δικαίωμα για επιδόματα προϋπηρεσίας το 2012 τα δικαιούνται ακόμη ή θα τα χάσουν καταγράφοντας απώλειες μισθού έως και 195 ευρώ τον μήνα. Οι βιομήχανοι που έχουν προσφύγει στο ΣτΕ ζητούν «γυμνό» μισθό για όλους χωρίς τριετίες έστω και «παγωμένες» από το 2012 και ανεξαρτήτως χρόνου υπηρεσίας.

Εφόσον η απόφαση των δικαστών είναι θετική για τους εργαζομένους, τότε οι μισθοί θα πρέπει να συνεχίσουν να καταβάλλονται στα σημερινά επίπεδα, δηλαδή στο ύψος στο οποίο διαμορφώθηκαν από τον Φεβρουάριο του 2019 και μετά. Ακολούθως ο νέος κατώτατος μισθός που θα οριστεί από το Υπουργικό Συμβούλιο τον ερχόμενο Ιανουάριο θα πρέπει να έχει προσαυξήσεις προϋπηρεσίας για όσους είχαν πάνω από τρία χρόνια εργασίας τον Φεβρουάριο του 2012.

Επόμενο άρθρο

Google news

Ακολουθήστε tanea.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Σχετικά άρθρα

Τα Νεότερα

  1. Η ηλιακή ψιχάλα που η Γη την έκανε καταιγίδα: Κάτι απίστευτο συνέβη το 2024
  2. Ολλανδία – Ελλάδα: Η ενδεκάδα του Ιβάν Γιοβάνοβιτς
  3. Ο Εμμανουήλ Καραλής ετοιμάζεται για το Fly Athens Indoor με ενδιάμεσο σταθμό το Ντόρτμουντ

Πιο Σχολιασμένα

Πιο Διαβασμένα

Cookies