– Βασίλη, φεύγω;

– Φεύγεις, φεύγεις.

Τέσσερις λέξεις που από την 1η Μαρτίου του 2023 αποδόθηκαν στον σταθμάρχη Λάρισας και στον μηχανοδηγό μίας από τις αμαξοστοιχίες που ενεπλάκησαν στο δυστύχημα των Τεμπών. Τέσσερις λέξεις που χαρακτηρίστηκαν «μοιραίες» και στοιχειοθετούσαν –υποτίθεται– το ανθρώπινο λάθος που στοίχισε τη ζωή σε 57 ανθρώπους. Τέσσερις λέξεις που –μετά το αποκαλυπτικό ρεπορτάζ του Βασίλη Λαμπρόπουλου – έχουν βρεθεί εκ νέου στην κορυφή της επικαιρότητας.

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, βάσει των εγκληματολογικών εργαστηρίων της ΕΛ.ΑΣ. «η υπόδειξη του σταθμάρχη για αναχώρηση τρένου προς την υποτιθέμενη «λάθος πορεία» δεν αφορούσε τη μοιραία αμαξοστοιχία –όπως παρουσιάστηκε την 1η Μαρτίου σε μονταρισμένο ηχητικό ντοκουμέντο– αλλά εκείνη τοπικού συρμού που κινήθηκε κανονικά».

Η αποκάλυψη προκάλεσε πολιτικό σεισμό, με τη μεν κυβέρνηση να προσπαθεί –ασυνήθιστα άτσαλα αλλά και με αδικαιολόγητη ζέση– να ξορκίσει τα νέα δεδομένα που προκύπτουν και τη δε αντιπολίτευση να αποδίδει αδιακρίτως ευθύνες, κάτι που σε καμία περίπτωση δεν επιχειρήθηκε μέσω του ρεπορτάζ. «ΤΟ ΒΗΜΑ», ως όφειλε, προχώρησε στη δημοσίευση των νέων στοιχείων για μία από τις μεγαλύτερες τραγωδίες της σύγχρονης Ελλάδας, ενώ κατέστησε σαφές ότι η αλλοίωση αφορά αποκλειστικά στον διάλογο που –άγνωστο ακόμα πώς– διοχετεύθηκε στη δημοσιότητα και όχι στις μαγνητοφωνήσεις που έφτασαν στη Δικαιοσύνη και αποτελούν μέρος της δικογραφίας.

ΠΟΙΟΣ ΜΟΝΤΑΡΕ ΤΑ ΗΧΗΤΙΚΑ;

Κατά τον διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΣΕ Παναγιώτη Τερζάκη, στις καταγραφές έχουν πρόσβαση αποκλειστικά εξουσιοδοτημένα άτομα και εισέρχονται στον χώρο με κωδικό. Αυτό υποστήριξε ότι έκανε και ο ίδιος, συνοδεία «εξουσιοδοτημένου ατόμου» (σ.σ. ανακριτικό υπάλληλο – αστυνομικό) λίγες ώρες μετά την τραγωδία. Πηγές της ΕΛ.ΑΣ. όμως διέψευσαν μέσω του «ΒΗΜΑΤΟΣ» ότι οι ηχογραφημένες συνομιλίες παραδόθηκαν στα στελέχη της με τον παραπάνω τρόπο. Αντιθέτως, υποστήριξαν έφτασαν στα χέρια της σε μεταγενέστερο χρόνο (σ.σ. στις 2 μ.μ. της 3ης Μαρτίου 2023) από υπάλληλο του ΟΣΕ.

Εν ολίγοις, το ρεπορτάζ ανέδειξε ένα σημαντικό κενό: Οι ατόφιες μαγνητοφωνήσεις του ΟΣΕ δόθηκαν στην ΕΛ.ΑΣ. δυο μέρες μετά τη δημοσίευση του μονταρισμένου διαλόγου. Και συνεπώς έθεσε το ερώτημα: Ποιος είχε πρόσβαση στις καταγραφές, μόνταρε τα ηχητικά και εν τέλει τα «έσπρωξε» σε ΜΜΕ; Με άλλα λόγια, όπως «ΤΟ ΒΗΜΑ» το διατύπωσε: «Πώς ανασύρθηκαν και δημοσιοποιήθηκαν (μονταρισμένα) τα ηχητικά αρχεία με τις συνομιλίες του σταθμάρχη της Λάρισας, μόλις λίγες ώρες μετά τη σύγκρουση των τρένων; Ποιος αφαίρεσε βιαστικά τις εν λόγω μαγνητοφωνήσεις από το σύστημα καταγραφών του ΟΣΕ που είναι ελεγχόμενης πρόσβασης;».

H «ΠΑΓΩΜΕΝΗ» ΕΡΕΥΝΑ ΤΟΥ ΟΣΕ.

Τις τελευταίες ώρες αποκαλύφθηκε ότι ο ΟΣΕ «πάγωσε» την εσωτερική έρευνα για τη διαρροή των ηχητικών και η διοίκηση δεν έχει κάνει καμία ενέργεια για την ταυτοποίηση των ατόμων που διέρρευσαν τις καταγραφές της 28ης Φεβρουαρίου 2023. Στις 13 Μαρτίου του 2023 εργαζόμενοι του ΟΣΕ κατέθεσαν μηνυτήρια αναφορά για τις διαρροές, έναν χρόνο μετά όμως δεν γνωρίζουν αν μπήκε στο αρχείο, ούτε και το λόγο που δεν κλήθηκαν να καταθέσουν.

Ταυτόχρονα, όπως αποκάλυψε μέσω του «OPEN», ένας από τους τρεις υπαλλήλους που είχαν πρόσβαση στους κωδικούς του καταγραφικού του ΟΣΕ, τις πρώτες ώρες μετά την τραγωδία, αντίγραφα με τα ηχητικά ντοκουμέντα διακινούνταν ανεξέλεγκτα, ενώ διευκρίνισε, ότι τα αντίγραφα «βγήκαν» από τον χώρο σε CD, συνεπώς «δεν μπορούσαν να πειραχτούν». Εντούτοις, παραδόθηκαν στις Αρχές σε USB στικ.

Ενστάσεις για τη γνησιότητα των ηχητικών ντοκουμέντων που παρουσιάστηκαν λίγες ώρες μετά την τραγωδία είχαν εκφράσει από τον Σεπτέμβριο του 2023 και οι συγγενείς του μηχανοδηγού της επιβατικής αμαξοστοιχίας, ο οποίος έχασε τη ζωή του. Συγκεκριμένα, ο νομικός εκπρόσωπος της οικογένειας είχε καταθέσει αίτημα στον ανακριτή, ζητώντας τον έλεγχο της ορθότητας των συνομιλιών και ηχητικών και την άρση του τηλεφωνικού απορρήτου των εμπλεκόμενων.