Προς το Τζιμπουτί πλέει η φρεγάτα «Υδρα» του Πολεμικού Ναυτικού, ευρισκόμενη στην Ερυθρά θάλασσα, στο πλαίσιο της συμμετοχής της Ελλάδας στην επιχείρηση «Ασπίδες» της ΕΕ. Αναμένεται να φτάσει εντός της ημέρας. Οσο πλέει στα επικίνδυνα στενά του Μπαμπ ελ Μαντέμπ αναγκάζει άπαντες να είναι σε εγρήγορση. Η ελληνική φρεγάτα θα παραμείνει στο Τζιμπουτί μέχρι τις 10 Μαρτίου, οπότε και θα αναλάβει καθήκοντα περιπολίας στον Κόλπο του Αντεν, σύμφωνα τουλάχιστον με τις έως τώρα πληροφορίες.

Είχε αποπλεύσει το βράδυ της 26ης Φεβρουαρίου από τον ναύσταθμο της Σαλαμίνας και με ενδιάμεσο σταθμό στη Σούδα έλυσε κάβους με προορισμό το θέατρο επιχειρήσεων της ευρωπαϊκής επιχείρησης προστασίας των θαλασσίων οδών από τις επιθέσεις των Χούθι.

Πράσινο φως

Υπενθυμίζεται πως στις 19 Φεβρουαρίου 2024 το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο άναψε το πράσινο φως για την EUNAVFOR ASPIDES, με εντολή να συνοδεύει σκάφη στην περιοχή ευθύνης, να καταγράψει την κατάσταση που επικρατεί στη θαλάσσια περιοχή επιχειρήσεως και να αναλάβει την προστασία των πλοίων από επιθέσεις πολλαπλών τομέων στη θάλασσα, με πλήρη σεβασμό του διεθνούς δικαίου, συμπεριλαμβανομένων των αρχών της αναγκαιότητας και αναλογικά, σε μια υποπεριοχή της περιοχής επιχείρησης.

Ο ιταλός διοικητής του στολίσκου της ΕΕ, αφού εξετάσει την τακτική κατάσταση και τις δυνατότητες των πλοίων που έχει στη διάθεσή του, αναμένεται να αναθέσει στην ελληνική φρεγάτα τα καθήκοντά της.

Τα ελληνικά συμφέροντα

Ο υπουργός Εθνικής Αμυνας Νίκος Δένδιας έχει επισημάνει τη σημασία της επιχείρησης «Ασπίδες» και για τα πολύ στενά συμφέροντα της Ελλάδας, τονίζοντας μεταξύ άλλων: «Η συμμετοχή μας σε διεθνείς επιχειρήσεις, όπως και η επιχείρηση «Ασπίδες», αποδεικνύει τη δέσμευσή μας, αλλά και τη δυνατότητά μας, για την προάσπιση της διεθνούς νομιμότητας, ιδίως όταν η παραβίασή της βλάπτει τα εθνικά μας συμφέροντα. Ο βραχίονας αυτός μάλιστα μπορεί να προστατεύει τον ρόλο της χώρας μας και των λιμανιών μας, ως ενός σημαντικού εμπορικού κόμβου. Και να επιτρέπει τη μεταφορά των προϊόντων προς την Ελλάδα και την Ευρώπη προασπίζοντας τη δυνατότητά μας όχι μόνο να είμαστε ασφαλείς, αλλά και να έχουμε ένα αποδεκτό κόστος επιπέδου ζωής. Η αύξηση του μεταφορικού κόστους των προϊόντων μετά τις επιθέσεις στην Ερυθρά Θάλασσα και τη μη χρήση από πολλές εταιρείες ναυτιλιακές της Διώρυγας του Σουέζ έχει αυξήσει το κόστος των προϊόντων που φτάνουν στον έλληνα καταναλωτή. Πρέπει λοιπόν να προασπίσουμε και το επίπεδο ζωής των πολιτών μας».

Τα πλοία της επιχείρησης «Ασπίδες» πλέουν κυρίως στον Κόλπο του Αντεν και όχι κοντά στα στενά του Μπαμπ ελ Μαντέμπ, της εισόδου δηλαδή στην Ερυθρά, όπου ο κίνδυνος από τα drones και τους πυραύλους των Χούθι είναι αυξημένος.

Η επίσημη εμπλοκή

Αν και μέχρι στιγμής έχουν σημειωθεί καταρρίψεις πυραύλων και drones των Χούθι από γαλλικές φρεγάτες, που το Παρίσι συνέδεσε με την επιχείρηση «Ασπίδες», η πρώτη επίσημη εμπλοκή πλοίων του ευρωπαϊκού στολίσκου σημειώθηκε στις 27 Φεβρουαρίου, όταν η γερμανική φρεγάτα «Hessen» εντόπισε, ενέπλεξε και κατέρριψε δύο μη επανδρωμένα αεροσκάφη που προέρχονταν από εδάφη που ελέγχονται από τους Χούθι στην Υεμένη και αποτελούσαν άμεση απειλή για την ελευθερία της ναυσιπλοΐας στην Ερυθρά Θάλασσα.

Από χθες έχει ενεργοποιηθεί και τυπικά το στρατηγείο της επιχείρησης «Ασπίδες» στη Λάρισα, με λογαριασμούς και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ο έλληνας διοικητής της ευρωπαϊκής επιχείρησης Βασίλης Γρυπάρης προήχθη στον βαθμό του υποναυάρχου, επιβεβαιώνοντας τις πληροφορίες των «ΝΕΩΝ» πριν δοθεί το πράσινο φως από τις Βρυξέλλες για την επιλογή του.