Μαίνεται το θρίλερ με την κατάληψη του τάνκερ St. Nikolas (πρώην Suez Rajan), το οποίο  είναι συνδεδεμένο με την ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία Empire Navigation, καθώς μετά το ρεσάλτο των ενόπλων δυνάμεων του Ιράν έχει χαθεί κάθε επικοινωνία με τα 19 μέλη του πληρώματος ανάμεσα στα οποία είναι κι ένας Έλληνας δόκιμος πλοίαρχος.

Σύμφωνα με νεότερη ενημέρωση της διαχειρίστριας εταιρείας, Empire Navigation, το τάνκερ St. Nikolas, σημαίας Νήσων Μάρσαλ που κατελήφθη από ομάδα πέντε ενόπλων στα ανοιχτά του Ομάν βρίσκεται στο αγκυροβόλιο του Μπαντάρ Αμπάς στο Ιράν.

Εκτός από την επιβεβαίωση της θέσης του πλοίου στο νέο ενημερωτικό της σημείωμα η εταιρεία προσθέτει ότι έως αυτή τη στιγμή δεν έχει καταφέρει να έρθει σε άμεση επαφή με το πλήρωμα μετά την κατάληψη, καθώς το σύστημα δορυφορικών επικοινωνιών έχει απενεργοποιηθεί από αυτούς που το κατέλαβαν περίπου στις 6:30 το πρωί (ώρα Ελλάδος) της Πέμπτης.

Προσθέτει ότι από την πρώτη στιγμή που σημειώθηκε το συμβάν ενημερώθηκαν άμεσα οι αρμόδιες ελληνικές και διεθνείς αρχές καθώς και οι συγγενείς των μελών του πληρώματος.

Η εταιρεία ενημερώνει ότι το κύριο μέλημα και ύψιστη προτεραιότητα της εταιρείας είναι και θα παραμένει η ασφάλεια του πληρώματος. «Συμπαραστεκόμενη ενεργά στις οικογένειες των αιχμαλωτισθέντων ναυτικών της, η Empire Navigation υλοποίησε μια υπηρεσία ψυχικής υγείας και ψυχολογικής υποστήριξης, η οποία στελεχώνεται από εξειδικευμένους επαγγελματίες. Η υπηρεσία αυτή θα συνεχίσει να προσφέρεται στις οικογένειες μέχρι την απελευθέρωση των ναυτικών – και φυσικά θα προσφερθεί και στους ίδιους μετά την επιστροφή τους και για όσο διάστημα κρίνουν σκόπιμο οι ειδικοί επιστήμονες», προσθέτει ακόμα η εταιρεία.

Σημειώνεται ότι το ελληνόκτητο τάνκερ επιβαίνουν 20 άτομα πλήρωμα (19 υπήκοοι Φιλιππίνων και οΈλληνας δόκιμος).

Το δεξαμενόπλοιο, που είχε ναυλώσει η τουρκική εταιρεία Tupras, είχε φορτώσει τις προηγούμενες ημέρες στο λιμάνι της Βασόρας στο Ιράκ φορτίο περίπου 145.000 τόνων αργού πετρελαίου και είχε προορισμό το Αλιάγα της Τουρκίας, μέσω της διώρυγας του Σουέζ.

Προσπάθειες επαναπατρισμού του Έλληνα πλοιάρχου

Από τα υπουργεία Ναυτιλίας και Εξωτερικών έχουν γίνει και γίνονται όλες οι απαραίτητες ενέργειες με πρωταρχικό στόχο τον ασφαλή επαναπατρισμό του 20χρονου.

Το υπουργείο Εξωτερικών παρακολουθεί στενά το περιστατικό και βρίσκεται σε επικοινωνία με την πλοιοκτήτρια εταιρεία, προκειμένου να μπορέσει να επικοινωνήσει αρχικά με τον 20χρονο ναυτικό και στη συνέχεια να τον μεταφέρει με ασφάλεια πίσω στην Ελλάδα.

«Σκληρή» αντίδραση των ΗΠΑ

Ο εκπρόσωπος του Συμβουλίου Εθνικής Ασφάλειας του Λευκού Οίκου, Τζον Κίρμπι, καταδίκασε ως «πρωτοφανή», την κατάσχεση του τάνκερ από το Ιράν.

«Καταδικάζουμε την κατάληψη εκ μέρους του Ιράν του πλοίου  St. Nikolas, το οποίο είναι υπό σημαία Νήσων Μάρσαλ και ελληνική ιδιοκτησία πετρελαιοφόρο, ενώ έπλεε νόμιμα σε ύδατα στον Κόλπο του Ομάν. Η ιρανική κυβέρνηση πρέπει να απελευθερώσει αμέσως το πλοίο και το πλήρωμά του. Αυτή η παράνομη κατάσχεση ενός εμπορικού πλοίου είναι απλώς η πιο πρόσφατη συμπεριφορά του Ιράν –ή που επέτρεψε το Ιράν– με στόχο τη διακοπή του διεθνούς εμπορίου», είπε αρχικά.

«Πιστεύουμε ότι αυτού του είδους οι ενέργειες απλώς θα προσθέσουν αβεβαιότητα για την εμπορική ναυτιλία και για τις περιφερειακές και παγκόσμιες οικονομίες. Προκλητικές ενέργειες όπως αυτή που προέρχονται από το Ιράν αποτελούν απειλή για την παγκόσμια οικονομία και πρέπει να σταματήσουν. Εμείς στις Ηνωμένες Πολιτείες θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε για να αποτρέψουμε και να αντιμετωπίσουμε όλο το φάσμα των ανησυχητικών και αποσταθεροποιητικών συμπεριφορών του Ιράν», προσέθεσε.

Κόντρα ΗΠΑ – Ιράν για το τάνκερ

Η προηγούμενη ονομασία του πλοίου ήταν «Suez Rajan» και είχε εμπλακεί σε μια χρόνια διαμάχη που τελικά οδήγησε το υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ να κατασχέσει 1 εκατομμύριο βαρέλια ιρανικού αργού πετρελαίου σε αυτό.

Το συγκεκριμένο πλοίο είχε εμπλακεί και σε υπόθεση παραβίασης των κυρώσεων των ΗΠΑ σε βάρος του Ιράν. Θυμίζουμε ότι οι ΗΠΑ έχουν επιβάλει μονομερώς κυρώσεις σε βάρος του Ιράν, ενώ παράλληλα έχουν και νομοθεσία σε ισχύ που επιβάλλει περιουσιακά στοιχεία οργανώσεων που θεωρούνται τρομοκρατικές να χρησιμοποιούνται για αποζημίωση θυμάτων τρομοκρατίας, όπως π.χ. τα θύματα της 11/09/2001.

Τον Φεβρουάριο του 2022, η ομάδα United Against Nuclear Iran δήλωσε ότι υποπτεύεται ότι το δεξαμενόπλοιο, που τότε ονομαζόταν Suez Rajan, μετέφερε πετρέλαιο από το νησί Khargh του Ιράν, τον κύριο τερματικό σταθμό διανομής πετρελαίου στον Περσικό Κόλπο.

Οι αμερικανικές αρχές κατηγόρησαν την πλοιοκτήτρια εταιρεία ότι παραβίαζε τις κυρώσεις σε βάρος του Ιράν ενώ παράλληλα υπήρξε και αίτημα κατάσχεσης του φορτίου του συγκεκριμένου πλοίου, επειδή θεωρήθηκε ότι τα χρήματα από την πώλησή του θα κατέληγαν στους Φρουρούς της Επανάστασης που θεωρούνται τρομοκρατική οργάνωση από την αμερικανική κυβέρνηση.

Το δεξαμενόπλοιο τελικά εκφόρτωσε το πετρέλαιο μετά από πολύμηνες καθυστερήσεις στην ακτή του Κόλπου των ΗΠΑ. Στη συνέχεια, μετονομάστηκε σε St. Nikolas και η πλοιοκτήτρια εταιρεία συνέχισε να το χρησιμοποιεί με το νέο όνομα.