Μορφή χιονοστιβάδας μοιάζουν να παίρνουν οι αποκαλύψεις που αφορούν την ασφάλεια των αεροσκαφών της Boeing μετά την παραλίγο τραγωδία της περασμένης Παρασκευής, όταν αποκολλήθηκε εν πτήσει μέρος της ατράκτου ενός 737 Max 9 της Alaska Airlines – ευτυχώς χωρίς να υπάρξουν θύματα. Μετά την παραδοχή ότι στο συγκεκριμένο αεροσκάφος, που έχει ηλικία μόλις δύο μηνών, είχε ανάψει προσφάτως τρεις φορές το λαμπάκι που προειδοποιεί για ενδεχόμενη αποσυμπίεση στην καμπίνα των επιβατών, αργά το βράδυ της Δευτέρας έγινε γνωστό πως ομοσπονδιακοί εμπειρογνώμονες διαπίστωσαν ότι το συγκεκριμένο πλαίσιο είχε μετακινηθεί προτού αποσπαστεί πλήρως, ενώ εξετάζουν το σενάριο να μη βρίσκονταν στη θέση τους πριν από την απογείωση τα μπουλόνια που το σταθεροποιούν.

Οπως ανέφερε η Υπηρεσία Ασφαλείας των Εθνικών Μεταφορών των ΗΠΑ (NTSB), «δεν έχουν ακόμη βρεθεί τα τέσσερα μπουλόνια τα οποία εμποδίζουν την κατακόρυφη μετακίνηση (του πλαισίου), ενώ δεν έχουμε καταλήξει κατά πόσο ήταν στη θέση τους, εάν ήταν στη θέση τους». Τα μπουλόνια αυτά αναμένεται να δώσουν σημαντικές απαντήσεις στα σοβαρά ερωτήματα που έχουν ανακύψει, σε συνδυασμό φυσικά με την ενδελεχή εξέταση του ίδιου του πλαισίου που αποσπάστηκε από το συγκεκριμένο αεροσκάφος και βρέθηκε στην αυλή του σπιτιού ενός εκπαιδευτικού λίγο έξω από το Πόρτλαντ.

Χαλαρές συνδέσεις

Αξίζει να σημειωθεί ότι λίγο νωρίτερα, άλλοι ειδικοί των Alaska Airlines και United Airlines, των δύο αμερικανικών αερομεταφορέων στον στόλο των οποίων ανήκει το μεγαλύτερο μέρος των Boeing 737 Max 9 που ήδη πετούν, είχαν αναφέρει πως στις δικές τους επιθεωρήσεις οι οποίες διεξάγονται τις τελευταίες μέρες, διαπίστωσαν ότι υπήρχαν χαλαρές συνδέσεις σε ορισμένα πλαίσια όπου δυνητικά μπορούν να τοποθετηθούν θύρες εξόδου έκτακτης ανάγκης και σε άλλα αεροσκάφη που ανήκουν σε αυτόν τον τύπο. «Από τη στιγμή που ξεκινήσαμε τους προκαταρκτικούς ελέγχους, το Σάββατο, υπήρξαν περιπτώσεις που φαίνεται πως σχετίζονται με ζητήματα στην εγκατάσταση και αρμογή των θυρών – για παράδειγμα, μπουλόνια τα οποία έπρεπε να έχουν σφιχτεί περισσότερο», αναφέρει χαρακτηριστικά σχετική ανακοίνωση την οποία εξέδωσε η United – ενώ ανάλογο είναι και το περιεχόμενο στην ανακοίνωση της Alaska.

Σε κάθε περίπτωση, η εντολή την οποία έχει δώσει η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας των ΗΠΑ είναι κανένα αεροσκάφος αυτού του τύπου να μην απογειωθεί ξανά εάν δεν ολοκληρωθούν οι έκτακτοι έλεγχοι και δεν δοθεί το πράσινο φως από τους εμπειρογνώμονες.

Ακόμη ένα πλήγμα

Όπως είναι προφανές, πάντως, η κατάσταση για την εμβληματική αμερικανική εταιρεία καθίσταται ολοένα περισσότερο προβληματική και η εικόνα της δέχεται ένα ακόμη πλήγμα, γεγονός που αποτυπώνεται και στη νέα υποχώρηση που σημείωνε κατά το μεγαλύτερο μέρος της χθεσινής συνεδρίασης της Wall Street η τιμή της μετοχής της.

«Είτε στην περίπτωση που διαπιστωθεί πως επρόκειτο για σφάλμα ενός προμηθευτή, της ίδιας της Boeing ή κανενός εξ αυτών, πρόκειται ήδη για ένα σοβαρό πλήγμα στη φήμη του αεροναυπηγικού και στρατιωτικού ομίλου, σε μια στιγμή που το ένα περιστατικό δείχνει να διαδέχεται το άλλο. Εγείρονται δε ερωτήματα για το κατά πόσο η εταιρεία έχει πραγματικά αντιμετωπίσει τα προβλήματα σε επίπεδο ποιότητας και παραγωγής που αποκαλύφθηκαν μετά τις διαδοχικές πολύνεκρες συντριβές των Boeing 737 Max 8 το 2018 και το 2019», σημειώνει στην ανάλυσή της στους Financial Times η Πέγκι Χόλινγκερ.