Με προσδοκίες για άνοδο τζίρου από τον εμπορικό κόσμο πραγματοποιήθηκε η φετινή Black Friday, ενώ σήμερα η εκπτωτική περίοδος δίνει τη θέση της στη Cyber Monday, οπότε αναμένεται να κορυφωθούν οι προσφορές και στα ηλεκτρονικά καταστήματα.

Χθες Κυριακή 26 Νοεμβρίου 2023 τα εμπορικά καταστήματα ήταν ανοιχτά έως τις 8 μ.μ. με τον καιρό να αποτελεί σύμμαχο των καταναλωτών στην Αθήνα και σε αρκετές περιοχές της χώρας όπου συνδύασαν τη βόλτα στα καταστήματα με την εορταστική ατμόσφαιρα εν όψει των γιορτών.

Σύμφωνα με τους επιχειρηματίες, στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος για μια ακόμα χρονιά βρέθηκαν τα είδη τεχνολογίας, ενώ δεν έλειψαν οι αγορές σε καλλυντικά, αθλητικά είδη, είδη ένδυσης και υπόδησης, αλλά και παιχνίδια. Μάλιστα στη φετινή Friday συμμετείχαν ακόμα και τα σουπερμάρκετ και αλυσίδες εστίασης, αλλά και τα ταξιδιωτικά γραφεία.

Σύμφωνα με τον Μ. Σαββίδη, αντιπρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου Αθήνας και αντιπρόεδρο του GRECA, υπάρχει αισιοδοξία για την εμπορική κίνηση, αν και οι καταναλωτές έχουν περιορισμένο το διαθέσιμο εισόδημα.

Ωστόσο, σύμφωνα με τον ίδιο, οι έμποροι προσφέρουν τις καλύτερες τιμές ώστε να μπορέσουν οι καταναλωτές να βρουν αυτό που ζητούν και οι επιχειρήσεις να δουν αυξήσεις στους τζίρους τους.

«Οι Black Friday και Cyber Monday είναι ένας διπλός επιτυχημένος και καθιερωμένος θεσμός στην ελληνική αγορά, όπου ο εμπορικός κόσμος προσπαθεί να προσελκύσει με προσφορές τους καταναλωτές.

Παράλληλα, είναι ένα πραγματικό κίνητρο για τα νοικοκυριά που πιέζονται οικονομικά να κάνουν αγορές. Είναι εμφανές ότι η προσπάθεια που καταβάλλουν οι επιχειρήσεις, εκτός από μεγάλη ένταση στις πωλήσεις, είναι να έχουν και μεγαλύτερη προωθητική διάρκεια» σημειώνει ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ Βασίλης Κορκίδης.

Ερευνα της Klarna έδειξε ότι το 70% των ελλήνων καταναλωτών είχε ήδη σαφές πλάνο αγορών για την περίοδο της Black Friday. Πάντως σήμερα που είναι η Cyber Monday αναμένεται να κορυφωθούν οι αγορές από τα ηλεκτρονικά καταστήματα και να ξεπεράσουν τον τζίρο των 300 εκατ. ευρώ που ήταν πέρυσι οι αγορές της Black Friday και της Cyber Monday.

Μάλιστα αναμένεται ότι φέτος οι καταναλωτές που προχώρησαν και θα προχωρήσουν και σήμερα σε ηλεκτρονικές αγορές θα σπάσουν το φράγμα του 72% που ήταν πέρυσι.

Ασφαλείς αγορές

Την ίδια στιγμή πάντως οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί για το ενδεχόμενο ηλεκτρονικής απάτης σε βάρος τους από επιτείδιους εμπόρους. Ετσι σύμφωνα με το υπουργείο Ανάπτυξης αλλά και τις καταναλωτικές οργανώσεις οι καταναλωτές θα πρέπει να επιλέγουν για τις αγορές τους αξιόπιστες ηλεκτρονικές επιχειρήσεις και πλατφόρμες. Η ηλεκτρονική σελίδα της επιχείρησης θα πρέπει να χρησιμοποιεί ασφαλή τεχνολογία ενώ θα πρέπει να αποφεύγονται οι αγορές σε είδη που παρουσιάζουν ιδιαίτερα χαμηλές τιμές.

Οι καταναλωτές θα πρέπει να:

  • Επιβεβαιώνουν την ορθότητα της προσφερόμενης εκπτωτικής τιμής μέσω εργαλείων που είναι διαθέσιμα online και δείχνουν σε βάθος χρόνου την εξέλιξη των τιμών των προϊόντων.
  • Ορθότερη επιλογή είναι διεκπεραίωση της πληρωμής να γίνεται με αντικαταβολή ή ηλεκτρονικά μέσα, που μας δίνουν την εκ των υστέρων δυνατότητα αμφισβήτησης μιας ηλεκτρονικής συναλλαγής, εάν προκύψει προβληματική.
  • Στις ηλεκτρονικές αγορές στην ιστοσελίδα του εμπόρου θα πρέπει πάντα να αναγράφονται όλα τα κατά νόμο στοιχεία ταυτότητας (π.χ. η εμπορική επωνυμία του) και επικοινωνίας (πλήρης ταχυδρομική διεύθυνση εγκατάστασης).
  • Στην τελική τιμή αγοράς των προϊόντων θα πρέπει να συνυπολογίζονται και τα έμμεσα έξοδα (π.χ. κόστος αντικαταβολής, μεταφοράς, ασφάλισης, κ.λπ.), ώστε οι καταναλωτές να έχουν πλήρη εικόνα της πραγματικής οικονομικής τους επιβάρυνσης.