Ενα απίστευτο «μπρα ντε φερ» που βρίσκεται σε εξέλιξη ανάμεσα στην ιταλική Hellenic Train και τον ΟΣΕ, με τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) σε ρόλο «Πόντιου Πιλάτου», ματαιώνει ουσιαστικά το σχέδιο του υπουργού Επικρατείας Γιώργου Γεραπετρίτη για σταδιακή επανεκκίνηση των δρομολογίων των τρένων, έπειτα από το πολύνεκρο δυστύχημα των Τεμπών.

Η Hellenic Train δεν υλοποίησε χθες ούτε τη δεύτερη φάση επαναλειτουργίας του προαστιακού στο τμήμα Αθήνα – ΣΚΑ – Κόρινθος – Κιάτο – Αίγιο, «κρυπτόμενη» πίσω από το αίτημα των μηχανοδηγών της, «να δοθούν έγγραφες διασφαλίσεις από τον ΟΣΕ για την άρτια λειτουργία του συνόλου του δικτύου, προτού αυτό ξαναλειτουργήσει».

Ο ΟΣΕ, από την πλευρά του, διαβεβαιώνει ότι «με τα πρόσθετα μέτρα ασφαλείας που λαμβάνονται, τα δρομολόγια μπορούν σταδιακά να επανεκκινήσουν χωρίς προβλήματα». Ηδη βρίσκονται σε εξέλιξη εργολαβίες για την αποκατάσταση του φωτισμού στις σήραγγες Πλαταμώνα, Τεμπών και Κιάτου. Επίσης, ο ΟΣΕ διέθεσε 30 φορητά συστήματα GSM-Railways στην Hellenic Train για να εξασφαλιστεί η επικοινωνία στο δίκτυο. Ομως, ούτε αυτό έγινε δεκτό από τους εργαζομένους, που ισχυρίζονται πως οι συσκευές αυτές δεν είναι πιστοποιημένες!

Ελεγχοι

Εγκυρες σιδηροδρομικές πηγές αποκάλυψαν χθες στα «ΝΕΑ» πως την περασμένη Κυριακή κλιμάκιο του ΟΣΕ μαζί με καθηγητή του Μετσόβιου Πολυτεχνείου, κατόπιν δικαστικής εντολής, ήλεγξε την επικοινωνία με το GSM-R στη γραμμή του Κιάτου, επιβεβαιώνοντας την πλήρη λειτουργία της. Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι «η Hellenic Train ουσιαστικά κρύβεται πίσω από τους μηχανοδηγούς, καθώς κανένα από τα τρένα της στον προαστιακό δεν διαθέτει GSM-R», ενώ από το σύνολο των 30 φορητών συσκευών που της χορήγησε ο ΟΣΕ, στις εγκαταστάσεις της… διαθέσιμες είναι μόνο 15!

Ομως, ο κύριος λόγος για τον οποίο η Hellenic Train φαίνεται ότι δεν επανεκκινεί τα επιβατικά δρομολόγια προς το Κιάτο και τα εμπορικά δρομολόγια προς τη Θεσσαλονίκη, λένε οι ίδιες πηγές, είναι «για να μην αποκαλυφθεί ότι έχουν λήξει τα πρόσθετα πιστοποιητικά ασφαλούς διέλευσης από τα τούνελ για 80 μηχανοδηγούς της και 60 προϊσταμένους αμαξοστοιχιών – συνοδούς». Οπως χαρακτηριστικά επισημαίνουν, για τα τούνελ (του προαστιακού δικτύου, του Καλλίδρομου, των Τεμπών, του Πλαταμώνα κ.λπ.) γίνεται ειδική εκπαίδευση του προσωπικού στα συστήματα ασφαλείας κ.λπ. και εκδίδεται πιστοποιητικό 5ετούς διάρκειας. Η ΡΑΣ, προσθέτουν, «όφειλε να είχε ελέγξει τα συγκεκριμένα πιστοποιητικά, επιβάλλοντας στην Hellenic Train τις προβλεπόμενες ποινές για τη μη ανανέωσή τους, κάτι που δεν έχει συμβεί».

«Ταξιτζήδες»

Μάλιστα, σημειώνουν ότι σήμερα σε όλα τα τρένα της Hellenic Train προς το αεροδρόμιο, όταν πρόκειται να περάσουν το τούνελ των Αγίων Αναργύρων, δίπλα στους δύο μηχανοδηγούς χωρίς πιστοποιητικό προστίθενται και δύο μηχανοδηγοί με πιστοποιητικό. Οι «ταξιτζήδες μηχανοδηγοί», όπως τους αποκαλούν, πηγαινοέρχονται μόνο στο τμήμα  Αθήνα – Κάτω Αχαρνές. Το ίδιο γίνεται και με τους συνοδούς – προϊσταμένους των αμαξοστοιχιών.

Εάν ξεκινούσαν τα δρομολόγια προς Κιάτο – Αίγιο και προς Θεσσαλονίκη, η Hellenic Train δεν θα μπορούσε να τα εκτελέσει λόγω της έλλειψης πιστοποιημένων μηχανοδηγών – συνοδών στα τούνελ! «Η ΡΑΣ όχι μόνο δεν ελέγχει τα πιστοποιητικά των μηχανοδηγών, αλλά το 2019 επέτρεψε σε άτομα ηλικίας κάτω των 22 ετών να λάβουν μέρος στις εξετάσεις θεωρίας και πορείας για τη χορήγηση νέων αδειών μηχανοδήγησης», λένε οι έγκυρες σιδηροδρομικές πηγές.

Νεκρός ο διευθυντής Κυκλοφορίας του ΟΣΕ

Ακαριαίο θάνατο βρήκε ο διευθυντής Κυκλοφορίας του ΟΣΕ Κωνσταντίνος Χρυσάγης κατά τη διάρκεια τροχαίου που σημειώθηκε το μεσημέρι της περασμένης Κυριακής στο 38ο χλμ. της Λεωφόρου Αθηνών – Σουνίου. Ο Κ. Χρυσάγης επέβαινε σε μηχανή μεγάλου κυβισμού, με κατεύθυνση προς το Σούνιο. Στο ύψος του Λαγονησίου πραγματοποίησε προσπέραση οχημάτων βγαίνοντας στο αντίθετο ρεύμα. Εκεί συγκρούστηκε με δύο οχήματα. Αρχικά συγκρούστηκε πλαγιομετωπικά με ένα φορτηγάκι που πήγαινε προς Βάρκιζα και στη συνέχεια μετωπικά με ένα ΙΧ που ήταν πίσω από το φορτηγάκι. Ο Κώστας Χρυσάγης ήταν ο άνθρωπος που, εκτός των άλλων, ενέκρινε όλες τις βάρδιες του προσωπικού κυκλοφορίας του ΟΣΕ (σταθμαρχών, κλειδούχων κ.λπ.).

Αφέθηκε ελεύθερος ο συμβασιούχος σταθμάρχης της Λάρισας

Ελεύθερος με περιοριστικούς όρους αφέθηκε μετά την απολογία του στον εφέτη ειδικό ανακριτή ο συμβασιούχος σταθμάρχης, ο οποίος είναι κατηγορούμενος στην υπόθεση για το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη με τους 57 νεκρούς. Ο ίδιος φέρεται να υποστήριξε πως είχε συγκεκριμένο ωράριο και επειδή ήταν συμβασιούχος δεν έκανε υπερωρίες γιατί δεν τις πληρωνόταν και ότι δεν γνώριζε ούτε είχε καμία επαφή με τον πίνακα ελέγχου.

Η δικηγόρος του Σοφία Αποστολάκη μετά το πέρας της απολογίας είπε μεταξύ άλλων πως «η ψυχολογία του είναι άσχημη, αλλά τουλάχιστον προχωρά τη ζωή του τώρα, θα είναι βέβαια κατηγορούμενος, αλλά θα το παλέψουμε…».

Αύριο απολογείται ο έτερος σταθμάρχης, ο οποίος φέρεται να αποχώρησε νωρίτερα από τη λήξη της βάρδιας του.