Ο«αρχιτέκτονας» των νέων κανονισμών στην κορωνίδα του μηχανοκίνητου σπορ και πρώην υπεύθυνος αεροδυναμικής στη Ferrari, τη McLaren και Benetton, μετά την ανάληψη των καθηκόντων του ως διευθυντής  μονοθεσίων της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας Μηχανοκίνητου Αθλητισμού ανοίγει τα χαρτιά του στα «ΝΕΑ» για το μέλλον της Formula 1, τις νευραλγικές αλλαγές στα μονοθέσια, τα συστατικά που χρειάζονται για να δούμε στο μέλλον έναν γκραν πρι στην Ελλάδα, ενώ δίνει και μια γεύση για τη νέα φουρνιά πιλότων με ταλέντο.

Πιστεύει ότι το 2023, οι «κόντρες» μέσα στις πίστες θα γίνουν ακόμη πιο έντονες, ενώ θεωρεί ότι τα νέα μονοθέσια θυμίζουν πλέον φρούρια στον τομέα της ασφάλειας.  

Ο 54χρονος Ελληνας με καταγωγή από την Υδρα, που επισκέπτεται αρκετά συχνά τη χώρα μας, έχει συμπληρώσει 30 χρόνια στη συναρπαστική οικογένεια της Formula 1. Ξεκίνησε από την Benetton, κατείχε ηγετική θέση στη Ferrari, τη McLaren ενώ από το 2018 βρίσκεται στην ηγεσία της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας Μηχανοκίνητου Αθλητισμού «χτίζοντας» τους νέους κανονισμούς που επέφεραν το πολυπόθητο θέαμα μέσα στις πίστες. Ο Νικόλας Τομπάζης ονειρευόταν από μικρός έναν αγώνα της Formula 1 στην Αθήνα, αλλά όπως αναφέρει «θα χρειαστεί πολλή δουλειά για να το πετύχουμε».

Οι νέοι κανονισμοί που εφαρμόστηκαν το 2022 στη Formula 1 συνέβαλαν ώστε να δούμε περισσότερο θέαμα στα περσινά  γκραν πρι. Τι αλλαγές αναμένουμε το 2023;  

Υστερα από πολυετή εργασία καταφέραμε να εισάγουμε τους νέους τεχνικούς κανονισμούς το 2022. Πιστεύουμε ότι οι νέοι κανονισμοί συνετέλεσαν στη βελτίωση του θεάματος, κατά τη διάρκεια του αγώνα φέρνοντας τα μονοθέσια το ένα πιο κοντά στο άλλο. Ως εκ τούτου είδαμε πέρσι να γίνονται περισσότερες μάχες ανάμεσα στους πιλότους της Formula 1 και να έχουμε και περισσότερες προσπεράσεις μεταξύ των οδηγών. Σαφώς οι νέοι κανονισμοί δεν σχεδιάστηκαν μόνο για να ωφελήσουν τον συναγωνισμό μεταξύ των πιλότων στη Formula 1, αλλά και μακροπρόθεσμα για να μειώσουν τις διαφορές στην επίδοση μεταξύ των μονοθεσίων. Κάθε φορά που εισάγεται ένας νέος κανονισμός οι ομάδες καλούνται να ξεκινήσουν από το μηδέν και στην αρχή είναι φυσικό να δούμε αρκετές διαφορές μεταξύ των επιδόσεων στα μονοθέσια. Ομως στην πράξη το 2022 αποδείχθηκε ότι είχαμε σχετικά μικρές αποκλίσεις στα χρονόμετρα (αν λάβουμε υπόψη το ότι είχαμε καινούργιους κανονισμούς). Για φέτος πιστεύουμε ότι θα υπάρξει περαιτέρω βελτίωση του συναγωνισμού μιας και οι ομάδες θα έχουν εξοικειωθεί με τους νέους κανονισμούς. Οι τεχνικές αλλαγές για το 2023 είναι σχετικά μικρές. Κυρίως υπάρχουν συμπληρωματικές αλλαγές στην αεροδυναμική των μονοθεσίων, όπως σε αυτό που αφορά τις ταλαντώσεις των μονοθεσίων (το φαινόμενο  porpoising) και έχουν συντελεστεί και κάποιες αλλαγές στο θέμα της ασφάλειας ιδίως στο rool – hoop που προστατεύει τον οδηγό σε περίπτωση ανατροπής. Και επίσης, υπάρχουν και άλλες ελάσσονος σημασίας που αφορούν κάποιες μικρές ρυθμίσεις στα μονοθέσια.

Τα νέα μονοθέσια έχουν γίνει πιο ασφαλή, όμως τα παραπάνω κιλά τα έχουν κάνει βαρύτερα. Εχουν επηρεάσει την απόδοσή τους;  

Οντως, όλοι θα ήθελαν τα μονοθέσια να είναι πιο ελαφριά. Θα σας αναφέρω ενδεικτικά, ότι τα μονοθέσια σε σχέση με πριν από 20 χρόνια έχουν ανέβει σε βάρος από τα 600 κιλά στα 800, δηλαδή έχουν «φορτωθεί» με άλλα 200 κιλά. Ομως παρά το ότι είναι πιο βαριά πηγαίνουν πιο γρήγορα σε σχέση με το παρελθόν και αν θέλαμε θα μπορούσαμε να τα κάνουμε ακόμη πιο γρήγορα με μια αύξηση της αεροδυναμικής επίδοσης. Ομως, θεωρούμε ότι αυτές οι ταχύτητες στα μονοθέσια είναι η «χρυσή τομή» για τα σημερινά δεδομένα. Aν θέλετε μπορώ να σας αναφέρω ότι από τα 200 κιλά, τα 120 κιλά αφορούν τη νέα υβριδική τεχνολογία στον κινητήρα και τις μπαταρίες, κάτι που θεωρούμε ότι αυτό έπρεπε να συμβεί μιας και η Formula 1 πρέπει να είναι πρωτοπόρος σε θέματα που αφορούν την προστασία του περιβάλλοντος και για εμάς ήταν θέμα ηθικής να εναρμονιστούμε με τα νέα δεδομένα και τις κατευθύνσεις του εξηλεκτρισμού που συντελούνται στην αυτοκινητοβιομηχανία. Τα υπόλοιπα πρόσθετα κιλά έχουν κυρίως σχέση με την ασφάλεια των μονοθεσίων και πλέον είναι σαφές ότι έχουν γίνει πιο ανθεκτικά σε σχέση με το παρελθόν. Και δεν αναφέρομαι μόνο στο HALO, αλλά και στο νέο σασί των μονοθεσίων που απορροφούν περισσότερη ενέργεια, τα συστήματα που συγκρατούν τους τροχούς για να μην εκτοξεύονται και υπάρχει κίνδυνος τραυματισμού των θεατών. Η ασφάλεια δεν μπορεί να επιτευχθεί χωρίς την επιβάρυνση κιλών.

Το θαυματουργό σύστημα HALO (το προστατευτικό «κάγκελο» πάνω από το κεφάλι τους) αποδείχθηκε αρκετές φορές σωτήριο για τις ζωές των πιλότων…

Πλέον, οι πιλότοι δεν είναι σαν τους μονομάχους που έμπαιναν στη ρωμαϊκή αρένα και ρίσκαραν τις ζωές τους. Στόχος της FIA είναι να τους προστατεύουμε και να βγαίνουν αλώβητοι με τις μικρότερες συνέπειες σε περίπτωση ενός ατυχήματος.

Και φέτος οι πιλότοι καλούνται να τρέξουν σε ένα απαιτητικό πρόγραμμα με 23 γκραν πρι. Ποια είναι η άποψή σας;  

Οι πιλότοι της Formula 1 αδιαμφισβήτητα έχουν πολύ καλή φυσική κατάσταση, είναι επαγγελματίες και κάνουν πρωτίστως αυτό που αγαπούν. Σίγουρα τα 23 γκραν πρι προκαλούν πίεση όχι μόνο στους πιλότους αλλά και στις ομάδες, ακόμη και σε εμένα προσωπικά. Αλλά αυτό είναι η Formula 1, να παρέχουμε θέαμα σε ένα μεγάλο κοινό και πρέπει να είμαστε χαρούμενοι που μπορούμε να βλέπουμε περισσότερα γκραν πρι.

Βλέπετε να έρχεται μια νέα γενιά ταλαντούχων πιλότων;

Nαι, δείτε το παράδειγμα του υπερπρωταθλητή Μαξ Φερστάπεν. Είναι μόλις 25 ετών και έχει κερδίσει δύο πρωταθλήματα, όταν παλαιότερα σε αυτή την ηλικία ξεκινούσαν την καριέρα τους. Από τους πολλά υποσχόμενους που κάνει φέτος το ντεμπούτο του στη Formula 1 είναι ο Οσκαρ Πιάστρι (πρωταθλητής στη Formula 2) που τρέχει με τη McLaren ενώ στο grid ξεχωρίζουν ταλαντούχοι πιλότοι όπως ο Τζορτζ Ράσελ αλλά και ο Λάντο Νόρις.