Μία από τις μεγαλύτερες επαύλεις της Πομπηίας, η οποία συχνά αναφέρεται και ως η «Καπέλα Σιστίνα» της πόλης που καταστράφηκε το 79 μ.Χ. από την έκρηξη του Βεζουβίου, είναι επισκέψιμη για το κοινό, ύστερα από την ολοκλήρωση των εργασιών αναστήλωσης και αποκατάστασης που διήρκεσαν δύο δεκαετίες.

Η Οικία των Βετίι, όπως ονομάζεται, καταλαμβάνει ένα ολόκληρο οικοδομικό τετράγωνο στη βορειοδυτική πλευρά της πόλης – μία από τις πλουσιότερες συνοικίες της – και ανήκε σε δύο απελευθέρους, σε δύο άνδρες δηλαδή που κατάφεραν να απαλλαγούν από το καθεστώς δουλείας στην οποία βρίσκονταν.

Σπουδαία ανακάλυψη στην Πομπηία για το μύθο του Δία και της Λύδας

Εμποροι κρασιού οι ιδιοκτήτες του – Aulus Vettius Restitutus και Aulus Vettius Conviva -, αν και πιστευόταν αρχικά πως επρόκειτο για αδέλφια, οι ερευνητές κατέληξαν στο συμπέρασμα πως επρόκειτο για ζευγάρι, καθώς έχουν διαφορετικό «επίθετο», ενώ αν ήταν αδέλφια δεν θα είχαν το ίδιο όνομα. Το όνομα της οικίας προήλθε από τον πρώην κύριο των δύο ανδρών, τον Aulus Vettius, σύμφωνα με τον διευθυντή του αρχαιολογικού πάρκου της Πομπηίας, Γκάμπριελ Ζουχτρίγκελ, ενώ πρόκειται για ένα από τα σπάνια παραδείγματα που είναι γνωστά τα ονόματα των ιδιοκτητών μιας πλούσιας οικίας της Πομπηίας.

Εντυπωσιακές νωπογραφίες

Το χαρακτηριστικό που κάνει τη συγκεκριμένη έπαυλη να ξεχωρίζει είναι ο πλούσιος ζωγραφικός της διάκοσμος: 12 μυθολογικές σκηνές, πέραν των ερωτικών. Οι τελευταίες μαρτυρούν την ύπαρξη ενός μικρού οίκου ανοχής που λειτουργούσε στον χώρο. Ολες οι τοιχογραφίες ανήκουν στον λεγόμενο τέταρτο πομπηιανό ρυθμό, που επικράτησε μεταξύ του 50 και 79 μ.Χ.

Μία από τις πιο εντυπωσιακές νωπογραφίες της βρίσκεται κοντά στην είσοδό της και απεικονίζει τον Πρίαπο, θεό της γονιμότητας και της αφθονίας, ο οποίος ζυγίζει το πέος του σε μια ζυγαριά και έναν σάκο με χρήματα ως σύμβολο του πλούτου που είχαν αποκτήσει οι ιδιοκτήτες. Δίπλα στον Πρίαπο υπάρχει μια μικρή επιγραφή στα λατινικά που αναφέρεται σε μια γυναίκα με ελληνικό όνομα, η οποία περιγράφεται ως με «καλούς τρόπους», μαζί με την απεικόνιση δύο ρωμαϊκών νομισμάτων. Η επιγραφή πιστεύεται ότι αναφερόταν στον μικρό οίκο ανοχής του σπιτιού.

Ξεχωριστό ενδιαφέρον έχει και η ζωφόρος ύψους 15 εκ. που περιτρέχει ένα δωμάτιο – πιθανόν την τραπεζαρία – στην οποία έχουν αποτυπωθεί ερωτιδείς που ασχολούνται με την παρασκευή αρωμάτων ή την πώληση κρασιού, ενώ μεταξύ των μυθολογικών σκηνών που μπορεί να δει ο επισκέπτης συγκαταλέγονται η τιμωρία του Ιξίωνα, ο Δαίδαλος και η Πασιφάη, η συνάντηση Διονύσου και Αριάδνης, ο Ηρακλής βρέφος που στραγγαλίζει τα φίδια τα οποία έστειλε η Ηρα για να τον εξοντώσουν, ο θάνατος του Πενθέα και η τιμωρία της Δίρκης.

Έντυπη έκδοση «ΤΑ ΝΕΑ»