Επικίνδυνο αλλά πολύ συνηθισμένο για την εποχή είναι το φαινόμενο της ομίχλης, όπως αυτής που επικρατούσε χθες το πρωί στον Αυλώνα προκαλώντας την καραμπόλα 13 οχημάτων που κινούνταν επί της Εθνικής Οδού. Σύμφωνα με τις μαρτυρίες, ένα πυκνό σύννεφο σκέπαζε τον ορίζοντα και οι οδηγοί χρειάζονταν ακόμη και 20 λεπτά για να διανύσουν μια απόσταση 100 μέτρων…

Οπως επισημαίνει στα «ΝΕΑ» ο διευθυντής του μετεωρολογικού κέντρου της ΕΜΥ Θοδωρής Κολυδάς, το φαινόμενο είχε προβλεφθεί. Στο δελτίο πρόγνωσης του καιρού εδώ και τρεις ημέρες υπήρχε προειδοποίηση για περιορισμένη ορατότητα που θα επικρατούσε στην Αττική και τη Βοιωτία εξαιτίας του σχηματισμού ομίχλης. «Είναι κάτι που συμβαίνει πολύ συχνά κατά τις αλκυονίδες ημέρες, τις οποίες διανύουμε αυτήν την περίοδο» λέει.

«Οταν επικρατεί αντικυκλώνας, όπως συμβαίνει τώρα, κατά τις βραδινές ώρες το έδαφος παγώνει και ο υγρός αέρας που έρχεται σε επαφή με αυτό ψύχεται, οι υδρατμοί συμπυκνώνονται και παραμένουν στάσιμοι ακόμη και μέχρι τις 10 ή 11 το πρωί, ώσπου να βγει ο ήλιος και να αναπτυχθούν ανοδικές κινήσεις στην ατμόσφαιρα. Πρόκειται για ομίχλη ακτινοβολίας η οποία εμφανίζεται συχνότερα τα βράδια με ξαστεριά, καθώς το έδαφος ακτινοβολεί στο Διάστημα περισσότερη θερμότητα και παγώνει ταχύτερα» εξηγεί. Μια περιοχή στην οποία συναντάται πολύ συχνά τέτοιου είδους ομίχλη είναι η Θεσσαλονίκη, η οποία σύμφωνα με τους επιστήμονες επηρεάζεται από το φαινόμενο περίπου 19 ημέρες τον χρόνο, κυρίως από τις αρχές Νοεμβρίου μέχρι το τέλος του Ιανουαρίου.

Δύο ειδών

Ο Θοδωρής Κολυδάς επισημαίνει πως υπάρχουν δύο ειδών ομίχλες: «Η ομίχλη ακτινοβολίας, όπως αυτή που είχαμε χθες σε περιοχές της ηπειρωτικής Ελλάδας, και η ομίχλη μεταφοράς». Σύμφωνα με το Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών, το πάχος της ομίχλης ακτινοβολίας μπορεί να φτάσει έως και τα 300 μέτρα, ενώ η απουσία ανέμων ευνοεί τον σχηματισμό της και την πολύωρη παρουσία της από μια συγκεκριμένη γεωγραφική περιοχή. Αυτού του είδους η ομίχλη σχηματίζεται σχεδόν πάντα πάνω από την ξηρά, πολύ συχνά στη Θεσσαλία και την Κεντρική Μακεδονία, ενώ προκαλεί προβλήματα στις οδικές και αεροπορικές συγκοινωνίες. «Οι ανέφελες βραδιές, το κρύο έδαφος και οι χαμηλές θερμοκρασίες που επικρατούν τη συγκεκριμένη εποχή στο εσωτερικό της χώρας ευνοούν τον σχηματισμό ομίχλης ακτινοβολίας.

Εκπομπές από τα τζάκια

Είναι κάτι που το βλέπουμε αυτές τις μέρες σε αρκετές περιοχές της χώρας, απλώς στη συγκεκριμένη περίπτωση έτυχε να είναι πάνω από την Εθνική Οδό» λέει ο μετεωρολόγος και διευθυντής Ερευνών στο Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών Κώστας Λαγουβάρδος. «Σε κάποιες περιπτώσεις η ομίχλη μπορεί να παραμείνει ακόμη και για 24 ώρες – για παράδειγμα η Φλώρινα τις τελευταίες δύο μέρες είναι συνεχώς μέσα στην ομίχλη.

Σε κλειστές λεκάνες, μάλιστα, όπως στη Φλώρινα ή στο Νευροκόπι, αυτή η ομίχλη που εμμένει μπορεί να είναι και επικίνδυνη γιατί λειτουργεί ως “καπάκι” που εγκλωβίζει όλους τους ρύπους από τις ανθρωπογενείς δραστηριότητες, όπως τις εκπομπές από τα τζάκια ή από άλλες πηγές θέρμανσης» προσθέτει. «Η ομίχλη μεταφοράς», επισημαίνει από την πλευρά του ο Κολυδάς, «σχηματίζεται με τη μεταφορά σχετικά θερμού αέρα πάνω από μια ψυχρότερη επιφάνεια. Αυτό συνήθως συμβαίνει στην επιφάνεια της θάλασσας και γι’ αυτό ονομάζεται και ομίχλη θαλάσσης». Η ομίχλη μεταφοράς μπορεί να σχηματιστεί οποιαδήποτε ώρα της ημέρας σε αντίθεση με την ομίχλη ακτινοβολίας που συνήθως αναπτύσσεται τη νύχτα και διαλύεται όταν αλλάξει η διεύθυνση του ανέμου ή όταν ενισχυθεί ο επιφανειακός άνεμος.

Σημειώνεται ότι στο τροχαίο ατύχημα που σημειώθηκε χθες λίγο πριν από τις 9 το πρωί στο 53ο χιλιόμετρο της Εθνικής Οδού στο ύψος του Αυλώνα στο ρεύμα προς Αθήνα ενεπλάκησαν συνολικά 13 οχήματα, εκ των οποίων τα 4 ήταν νταλίκες. Από το συμβάν τραυματίστηκαν ελαφρά δύο άτομα τα οποία διακομίστηκαν στο νοσοκομείο Χαλκίδας, ενώ άλλα τέσσερα έλαβαν επί τόπου τις πρώτες βοήθειες. Νωρίτερα είχε σημειωθεί και άλλη καραμπόλα, με την εμπλοκή 6αυτοκινήτων, στο ρεύμα προς Λαμία.