Οι αεροπορικές εταιρείες και οι εποπτικές Αρχές του κλάδου πιέζουν να αλλάξουν οι υπάρχοντες κανονισμοί ώστε να μπορεί να υπάρχει μόνο ένας πιλότος στο πιλοτήριο των επιβατικών αεροσκαφών αντί για δύο που υπάρχουν σήμερα, σύμφωνα με το Bloomberg. Πρόκειται για προσπάθεια που ήδη γνωρίζει αντιδράσεις από τους πιλότους, ενώ επίσης οι εταιρείες θα πρέπει να πείσουν για την ασφάλεια και μερίδα επιβατών που μπορεί να ανησυχούν περισσότερο όταν θα καλούνται να ταξιδέψουν σε αεροσκάφη με μόνο έναν πιλότο.

Οι αερομεταφορείς πιέζουν προς αυτή την κατεύθυνση για να κερδίσουν περισσότερα χρήματα, υποστηρίζοντας ταυτόχρονα ότι μόνο ένας πιλότος στο πιλοτήριο θα έλυνε και προβλήματα που σχετίζονται με ελλείψεις πληρωμάτων.

Οπως αναφέρει το διεθνές ειδησεογραφικό πρακτορείο, περισσότερες από 40 χώρες, συμπεριλαμβανομένων της Γερμανίας, της Βρετανίας και της Νέας Ζηλανδίας, ζήτησαν από την ειδική υπηρεσία των Ηνωμένων Εθνών που ορίζει τα αεροπορικά πρότυπα να μπορούν τα επιβατικά αεροσκάφη να πετούν με μόνο έναν πιλότο.

Ο Οργανισμός της Ευρωπαϊκής Ενωσης για την Αεροπορική Ασφάλεια – EASA πιστεύει ότι τέτοιες πτήσεις με μόνο έναν πιλότο πλήρωμα θα μπορούσαν να αρχίσουν να πραγματοποιούνται από το 2027 και μετά, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες. Η EASA ήδη συνεργάζεται με κατασκευαστές αεροσκαφών για να καθορίσει τον τρόπο με τον οποίο θα εκτελούνται οι πτήσεις μόνο με έναν πιλότο και προετοιμάζει κανόνες για την επίβλεψή τους, αναφέρεται.

Μιλώντας στο Bloomberg ο Τόνι Λούκας, ο οποίος είναι κυβερνήτης Airbus SE A330 της Qantas Airways και πρόεδρος της Αυστραλιανής και Διεθνούς Ενωσης Πιλότων, ανέφερε ότι ανησυχεί πως ένας και μόνο πιλότος πιθανόν να μην μπορεί μόνος του να αντιμετωπίσει μια έκτακτη ανάγκη κατά την οποία θα πρέπει να γίνουν αρκετές ενέργειες μαζί.

Οι άνθρωποι που θέλουν ο κλάδος να πάει προς την κατεύθυνση του ενός πιλότου δεν είναι οι άνθρωποι που πετούν τα αεροσκάφη αυτά κάθε μέρα, είπε ο Λούκας. «Οταν τα πράγματα αρχίζουν να πηγαίνουν στραβά, αυτό γίνεται πολύ γρήγορα», προσέθεσε.  Ο Λούκας, που είναι επίσης και εκπαιδευτής, ανησυχεί επιπλέον ότι οι πιο άπειροι πιλότοι δεν θα μπορούν να μαθαίνουν από τους πιο έμπειρους.

Τα ερωτήματα είναι πολλά. Δεν είναι ακόμη σαφές τι θα συνέβαινε εάν ένας και μοναδικός πιλότος κατέρρεε ή άρχιζε να πετάει ακανόνιστα, σημειώνει το Bloomberg. «Τα ψυχολογικά εμπόδια είναι πιθανώς μεγαλύτερα από τα τεχνολογικά εμπόδια», δήλωσε ο πρόεδρος της Boeing Νοτιοανατολικής Ασίας, Αλεξάντερ Φέλντμαν, σε σύνοδο του Bloomberg στην Μπανγκόκ την περασμένη εβδομάδα.

Οπως αναφέρει επίσης το δημοσίευμα, σύμφωνα με αίτημα της ΕΕ προς τον Διεθνή Οργανισμό Πολιτικής Αεροπορίας, τον οργανισμό αεροπορικών προτύπων του ΟΗΕ, προϋπόθεση για να υπάρχει μόνο ένας πιλότος στο πιλοτήριο είναι η πτήση να είναι τουλάχιστον εξίσου ασφαλής όσο όταν είχε δύο πιλότους. Δεν είναι βέβαια ξεκάθαρο πώς ακριβώς θα λειτουργήσει αυτό γιατί – με βάση τα σημερινά δεδομένα πάντα – προφανώς υπάρχει λόγος που βρίσκονται δύο πιλότοι στο πιλοτήριο και όχι τρεις ή τέσσερις, ή ένας, ή κανένας.

Στη δεκαετία του 1950 τα πιλοτήρια των επιβατικών αεροσκαφών συνήθως είχαν εκτός από τον κυβερνήτη και τον πρώτο αξιωματικό και μηχανικό πτήσης, πλοηγό και χειριστή ασυρμάτου. Η πρόοδος της τεχνολογίας κατέστησε σταδιακά περιττή τη θέση του μηχανικού.

Έντυπη έκδοση «ΤΑ ΝΕΑ»