Μία δυσάρεστη πρωτιά είχε η Ελλάδα στο τελευταίο δεκαήμερο ράλι των τιμών που καταγράφηκε στην ΕΕ. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η Ελλάδα κατέκτησε την πρώτη θέση στις αυξήσεις της αμόλυβδης βενζίνης κατά το διάστημα 31 Οκτωβρίου με 7 Νοεμβρίου. Κατά τη διάρκεια μιας παράξενης… ευρωπαϊκής κούρσας ανόδου των τιμών της βενζίνης, στην Ελλάδα καταγράφηκαν οι μεγαλύτερες αυξήσεις. Πιο συγκεκριμένα η μέση αύξηση ήταν 0,057 ευρώ ανά λίτρο σε σχέση με τις 31 Οκτωβρίου όταν στο σύνολο της ΕΕ των 27 χωρών η μέση αύξηση ήταν 0,013 ευρώ ανά λίτρο.

Σε αντίθεση με τις ανατιμήσεις της βενζίνης, στο πετρέλαιο κίνησης οι τιμές για το προαναφερόμενο δεκαήμερο μειώθηκαν. Με βάση τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η μέση τιμή στην ΕΕ των 27 χωρών μειώθηκε κατά 0,023 ευρώ ανά λίτρο, και η μείωση στην τιμή του ντίζελ στην Ελλάδα ήταν κοντά στον μέσο όρο (-0,018 ευρώ ανά λίτρο).

Η αντίθετη πορεία που κατέγραψαν οι τιμές των δύο καυσίμων στην ΕΕ δεν αποδίδονται σε πραγματικές μεταβολές ή σε αλλαγή δεδομένων της αγοράς πετρελαιοειδών, όπως τουλάχιστον εξηγούν αρμόδιες πηγές στα «ΝΕΑ».

Σύμφωνα με τα ίδια πρόσωπα, η βενζίνη ανέβηκε τη στιγμή που η κατανάλωσή της υποχωρεί πανευρωπαϊκά, αλλά και στην Ελλάδα. Στη χώρα μας μάλιστα από τον περασμένο Ιούλιο η ζήτηση υποχωρεί κατά περίπου 10% κάθε μήνα έναντι του αντίστοιχου περσινού χρονικού διαστήματος. Οπότε η εξήγηση δίνεται μάλλον σε κερδοσκοπικά παιχνίδια των traders στις χρηματιστηριακές αγορές των καύσιμων.

Πότε θα φανούν

Πάντως, παράγοντες της εγχώριας πετρελαϊκής αγοράς υποστηρίζουν πως από αυτή την εβδομάδα θα φανούν μειώσεις στις τιμές της βενζίνης. Και πράγματι οι τιμές των διυλιστηρίων υποχωρούν από την περασμένη εβδομάδα.

Ομως λόγω της ιδιομορφίας της ελληνικής αγοράς να τιμολογεί με τετραήμερη καθυστέρηση οι μειώσεις στην αντλία θα αρχίσουν να αποτυπώνονται μέσα στις επόμενες ημέρες.

Η μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης στην Ελλάδα σύμφωνα με νεότερα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών Υγρών Καυσίμων διαμορφώθηκε στις 10 Νοεμβρίου στα 2,115 ευρώ ανά λίτρο.

Και σε σχέση με τις 31 Οκτωβρίου (2,037 ευρώ ανά λίτρο) η μέση αύξηση είναι 0,078 ευρώ ανά λίτρο. Στο πετρέλαιο κίνησης η τιμή ήταν στα 2,095 ευρώ ανά λίτρο, όταν στο τέλος του περασμένου μήνα ήταν στα 2,109 ευρώ ανά λίτρο. Καταγράφηκε δηλαδή μία μείωση της τάξης των 0,014 ευρώ ανά λίτρο. Ετσι έπειτα από πολλούς μήνες το ντίζελ είναι φθηνότερο σε σχέση με την αμόλυβδη.

Η Ελλάδα, όμως, διατηρεί το μεγάλο ρεκόρ ως μιας από τις ακριβότερες χώρες στη βενζίνη. Για την ακρίβεια κατατάσσεται στη δεύτερη θέση με την υψηλότερη τιμή. Στις 7 Νοεμβρίου με βάση τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της Γενικής Διεύθυνσης Ενέργειας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής η αμόλυβδη στη χώρα μας ήταν στα 2,094 ευρώ ανά λίτρο, με τη Δανία να είναι στην πρώτη θέση με 2,115. Την πανάκριβη τετράδα της βενζίνης συμπληρώνουν η Φινλανδία που έρχεται τρίτη με 2,046 ευρώ ανά λίτρο και η Ολλανδία στην τέταρτη θέση με 2,029 ευρώ ανά λίτρο.

Η πρωτιά της Ελλάδας ως προς το ύψος της τιμής της βενζίνης αποδίδεται στη μεγάλη φορολόγηση του προϊόντος. Οι φόροι αντιστοιχούν στο 54% της τελικής τιμής του προϊόντος.