Εχει ιστορικά αποδειχθεί ότι σοβαρές κρίσεις, όπως η παρούσα υγειονομική, αποτελούν ευκαιρία προκειμένου οι ευρωπαϊκές χώρες να τύχουν χρηματοδότησης μέσω ενωσιακών πόρων προκειμένου να αναβαθμίσουν τις υποδομές και να ενισχύσουν τη βιωσιμότητα των οικονομιών  τους. Στην παρούσα συγκυρία, η ευκαιρία ακούει στο όνομα Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

Εχει γραφτεί πολλάκις και δεν θα ήταν πλεονασμός να ξαναπούμε ότι η Ελλάδα κατήρτισε, υπέβαλλε και εντέλει πέτυχε, την έγκριση από την ΕΕ ενός από τα πληρέστερα προγράμματα για τη διατήρηση της αναπτυξιακής πορείας της χώρας, την ενίσχυση των δομών και των επιχειρήσεων, με σκοπό τη μείωση των  επιπτώσεων και του κόστους που θα αφήσει πίσω της η πανδημία του Covid-19.

Βέβαια, όπως σχεδόν συμβαίνει πάντα, κάθε ευκαιρία αποτελεί και μία πρόκληση. Η προετοιμασία και η ωρίμαση των προτάσεων που έχουν υποβάλλει οι φορείς και συμπεριλαμβάνονται στο Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0», θα κρίνει πόσο έτοιμοι είμαστε σαν χώρα να συναντηθούμε με την πρόοδο, την αναβαθμισμένη ποιότητα ζωής και το μέλλον αυτού του τόπου.

Είναι αδιαμφισβήτητο ότι η ΕΕ μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης, ενέκρινε από ιδρύσεώς της το μεγαλύτερο πακέτο στήριξης των μελών της, με έναν σκοπό και μία υποχρέωση, αφενός μεν να διατηρηθεί ο συνεκτικός ιστός της Ενωσης, αφετέρου δε τα κράτη – μέλη της να ανταποκριθούν στις δεσμεύσεις που αναλαμβάνουν για την υλοποίηση των προτάσεών τους.

Η Ελλάδα από τη μεριά της, για την τήρηση των δεσμεύσεών της και την αξιοποίηση της ιστορικής αυτής ευκαιρίας, δημιούργησε εγκαίρως ικανές και κατάλληλες δομές που διασφαλίζουν την εποπτεία εφαρμογής του προγράμματος με τεχνοκρατικά κριτήρια, καθώς και μηχανισμούς ωρίμασης με σύγχρονες και ευέλικτες δομές. Περαιτέρω, η χώρα μας προς την επίτευξη των στόχων της υιοθέτησε πλαίσιο προτεραιοποίησης των δημοσίων έργων και μεταρρυθμίσεων.

Παράλληλα, δε, απλοποιεί το σχετικό με την υλοποίηση έργων θεσμικό πλαίσιο, εξοπλίζοντάς το με τα κατάλληλα εργαλεία για την ταχεία και ορθή ολοκλήρωση των έργων.

Σ’ αυτή την προσπάθεια, το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης πρέπει να γίνει κτήμα όλων μας. Πρωτίστως της Πολιτείας που το σχεδίασε και το υλοποιεί και των δημόσιων υπαλλήλων και λειτουργών, φυσικά, που καλούνται να διασφαλίσουν την εφαρμογή και ολοκλήρωσή του.

Δευτερευόντως, πρέπει να αγκαλιαστεί από την ιδιωτική οικονομία, που καλείται να συμμετάσχει με όρους επιβίωσης, αλλά και ανταγωνιστικότητας. Τέλος και κυριότερα, πρέπει να γίνει κτήμα των ίδιων των πολιτών που πρέπει διαχρονικά να απαιτούν τη βελτιστοποίηση της ποιότητας των υπηρεσιών που χρειάζονται και απολαμβάνουν.

Το ΤΑΙΠΕΔ έχει αποδείξει ότι αθόρυβα, τεχνοκρατικά και αποτελεσματικά μπορεί να συμβάλλει στην επίτευξη αυτής της εθνικής προσπάθειας, διαδραματίζοντας στρατηγικό ρόλο. Ηδη, σημαντικά έργα των υπουργείων Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Υγείας, Περιβάλλοντος, Δικαιοσύνης κ.λπ. έχουν ωριμάσει ως προς την ένταξη και χρηματοδότησή τους από το Ταμείο Ανάκαμψης, με την ομάδα της Μονάδας Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας του ΤΑΙΠΕΔ να αποτελεί τον κατάλληλο και αξιόπιστο συνεργάτη των αρμόδιων για την υλοποίηση των έργων φορέων.

Είναι ευκαιρία και πρόκληση και για εμάς να αποδείξουμε και θα αποδείξουμε, ότι μπορούμε παράλληλα με τις αποκρατικοποιήσεις και την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας, να αποτελέσουμε θεσμικό και στρατηγικό εργαλείο για την επιτάχυνση των διαδικασιών ωρίμασης και υλοποίησης έργων εθνικής στρατηγικής σημασίας.

Ο Παναγιώτης Σταμπουλίδης είναι εντεταλμένος σύμβουλος ΤΑΙΠΕΔ