Όταν η Ζέτα Δούκα κατήγγειλε τον Γιώργο Κιμούλη στην εκπομπή της Δανάης Μπάρκα για βίαιη συμπεριφορά, με φόντο τις καταγγελίες που μόλις είχαν έρθει τότε στο φως της δημοσιότητας από τη Σοφία Μπεκατώρου, κανένας δε μπορούσε να φανταστεί το ντόμινο καταγγελιών που θα ακολουθούσε για λεκτική, εργασιακή και σεξουαλική κακοποίηση στους κόλπους του ελληνικού θεάτρου και της showbiz.

Είναι η πρώτη φορά που στο Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών (ΣΕΗ) , φτάνουν δεκάδες καταγγελίες, ενώ το νέο Πειθαρχικό που συστήθηκε πρόσφατα καλείται να εξετάσει με προσοχή το βάρος των καταγγελιών.

Ανάμεσα σε αυτές τις καταγγελίες, είναι και αυτές τριών γνωστών ηθοποιών, της Λένας Δροσάκη, της Άννας Μαρίας Παπαχαραλάμπους και της Πηνελόπης Αναστασοπούλου που κατηγορούν τον Πέτρο Φιλιππίδη αναφέροντας συγκεκριμένα περιστατικά επί και εκτός σκηνής για ασελγείς πράξεις, λεκτική βία και προσβολή της γενετήσιας αξιοπρέπειας.

Πολλοί ήταν εκείνοι που δεν περίμεναν ότι ο ηθοποιός και σκηνοθέτης,  Πέτρος Φιλιππίδης ο λαμπερός απόφοιτος του «Θεάτρου Τέχνης» που έχει ξεχωρίσει για την κωμική του στόφα ήδη από την παράσταση τα «Θεϊκά Λόγια» δίπλα στη Μάγια Λυμπεροπούλου όταν εμφανίστηκε στο θέατρο για πρώτη φορά στα τέλη της δεκαετίας του ’80, θα παρακολουθούσε μετά από 35 χρόνια μιας επιτυχημένης καριέρας, τη χιονοστιβάδα των καταγγελιών,  από το νοσοκομείο «Υγεία» στο οποίο εισήχθη την Τετάρτη μετά από λιποθυμικό επεισόδιο.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ο ηθοποιός και σκηνοθέτης πέρασε εκείνη τη μέρα ατέλειωτες ώρες στο τηλέφωνο με φίλους του, προσπαθώντας να αποφασίσει τις επόμενες κινήσεις τους σε ό,τι αφορά στην περίπτωσή του.

Τελικά όμως δεν μπόρεσε να διαχειριστεί τον θόρυβο που προκάλεσε με το εξώδικό του και τα όσα ακολούθησαν τις επόμενες ημέρες.

Το προληπτικό εξώδικο Φιλιππίδη

Κανένας δε μπορεί να γνωρίζει ποιος είναι ο μηχανισμός που οδήγησε τον Πέτρο Φιλιππίδη μέσω του δικηγόρου του να στείλει προς τα ΜΜΕ ένα προληπτικό εξώδικο, καρφώνοντας μόνος του το όνομά του ακόμα και σε αυτούς που δεν ήξεραν ή δεν ήθελαν να υποψιαστούν.

Προφανώς ο ηθοποιός σε μια κίνηση για να προλάβει τις εξελίξεις και αφού όπως λέγεται ακόμα και οικεία του πρόσωπα έκαναν δεκάδες τηλεφωνήματα ακόμα και στο ΣΕΗ ώστε οι καταγγελίες να μη δημοσιοποιηθούν, ο ηθοποιός αποφάσισε και έστειλε το εξώδικο στο οποίο ανάμεσα σε άλλα αναγράφονται:

«Με λύπη παρατηρώ ότι τα τελευταία 24ωρα στήνονται ιδιότυπες τηλεδίκες.

Αρνούμαι να κατακρεουργηθώ σε τηλεοπτικά παράθυρα, όπου ο κάθε ομιλών θα εκφέρει μια άποψη χωρίς να είναι σε θέση να διασταυρώσει προηγουμένως την όποια αναφορά σε αρμόδια αρχή, με αποτέλεσμα τη σπίλωση του ονόματός μου και της προσωπικότητάς μου.

Σέβομαι οποιονδήποτε επιθυμεί να καταγγείλει μια συμπεριφορά, αλλά η Πολιτεία έχει θεσπίσει μια συγκεκριμένη διαδικασία για κάθε καταγγελία, και σίγουρα αυτή δεν είναι μέσω τηλεοπτικών εκπομπών, ιστοσελίδων μέσων κοινωνικής δικτύωσης» αναφέρει μεταξύ άλλων ο  Πέτρος Φιλιππίδης.

«Ξέρετε ποιος είμαι τα τελευταία 35 χρόνια. Ας μην καταδικάσουμε συλλήβδην όλο το θέατρο.

Παρακαλώ θερμώς να σεβαστείτε τη σύζυγό μου και το παιδί μας, καθώς με τηλεδικαστήρια δεν αποκαλύπτεται η αλήθεια, αλλά προοικονομείται υπαιτιότητα χωρίς νόμιμο έρεισμα.

Για όποιον δεν σεβαστεί αυτήν την ειλικρινή και αυθόρμητη τοποθέτησή μου, επιφυλάσσομαι ρητώς παντός εν γένει νομίμου δικαιώματός μου» καταλήγει η ανακοίνωση.

Το αποτέλεσμα δεν ήταν το επιθυμητό αφού σε λίγη ώρα όχι μόνο έγινε πρώτο trend στο Twitter, αλλά προκάλεσε και την αντίδραση ακόμα και ομοτέχνων του όπως ο Αντώνης Καφετζόπουλος που στην ανάρτησή του γράφει :

«Υπάρχει αυτογκόλ από τα αποδυτήρια ή εγώ δεν το είχα ξανακούσει» και την ανάρτηση της Πηνελόπης Αναστασοπούλου «Είσαι πιο ισχυρή από ό, τι γνωρίζεις και φοβούνται τη μέρα που θα το ανακαλύψει».

Πώς αποφάσισε να γίνει ηθοποιός

Σε πρόσφατη συνέντευξή του στον Νίκο Χατζηνικολάου, ο Πέτρος Φιλιππίδη είχε μιλήσει για την καριέρα του στην υποκριτική, τα πρώτα του βήματα αλλά και τις δυσκολίες που αντιμετώπισε, τη σχέση του με τα media και την «ρετσινιά του δύσκολου συνεργάτη».

«Είχα μια θεατρόφιλη μάνα, και επειδή δεν είχε παρέα να πάει στο θέατρο έπαιρνε εμένα. Πηγαίναμε και στο θέατρο και στο σινεμά, συχνά. Με πήγε στο καμαρίνι μια μέρα και γνώρισα τον μεγάλο ηθοποιό το Διαμαντόπουλο.

Στο σχολείο είχα μια καθηγήτρια που είχε φαγωθεί και μου έλεγε ότι πρέπει να γίνω ηθοποιός.

Δεν ήμουν καλός στα μαθήματα αλλά επειδή μου είπε αυτή τη φράση η καθηγήτρια ασχολήθηκα και έγινα καλός. Λίγο πριν τελειώσω το σχολείο, αποφάσισα να μη δώσω στο πανεπιστήμιο και να γίνω ηθοποιός.

Πήγα το ΄80 στη σχολή του Κουν, απροετοίμαστος δεν πέρασα και πήγα στη σχολή Σταυράκου για να μάθω σκηνοθεσία. Μετά από τρία χρόνια, έδωσα εξετάσεις στο Εθνικό και στου Κουν.

Πέρασα και στις δυο και επέλεξα τη σχολή του Κουν».

Ένας ιδιόρρυθμος και δύσκολος συνεργάτης

«Αυτός που ξέρει καλύτερα τον άνθρωπο είναι ο ίδιος. Είμαι αρκετά πιο ώριμος. Η σκηνοθεσία με έκανε πιο ήρεμο άνθρωπο και με ηρέμησε και ως ηθοποιό.

Έτσι καλύφθηκε η ματαιοδοξία μου. Αλλά δεν χαρίζω κάστανα πάνω στη σκηνή» δήλωνε ο ίδιος στην συνέντευξή του.

Το ξύλο από τα media σε έναν καλό ηθοποιό

Τα media αρχικά με συμπαθούσαν πολύ. Την μια ημέρα σε έχουν Θεό και την άλλη λένε γιατί το έκανε αυτό; Λέγεται και κάτι άλλο, όταν λέει κάτι ο Γιάννης Μπέζος εγώ μπορεί να μην συμμετέχω αλλά μπαίνω κι εγώ μέσα.

Είπανε αυτό… Τρώω κι εγώ λίγο ξύλο.

Για την δήλωση που είχε κάνει παλιότερα ότι είναι καλός ηθοποιός ανέφερε:

«Υπάρχει μία νέα οπτική στα πράγματα που λέει δεν πρέπει να μιλάς για τον εαυτό σου περί ευγένειας. Δεν θεωρώ κακό να λέει κάποιος ότι κάνει καλά την δουλειά του. Φτάνει να το αποδεικνύει».

Η δύναμη και η εξουσία

Είναι γνωστό εδώ και πολλά χρόνια ότι ο Πέτρος Φιλιππίδης αποτελεί μια ισχυρή μονάδα στο ελληνικό θέατρο.

Από την εποχή του «Χάι Ροκ» και τις στενές σχέσεις που διατηρούσε και μετέπειτα με ισχυρούς παράγοντες των ραδιοτηλεοπτικών μέσων ο Φιλιππίδης έλυνε και έδενε, σε παραγωγές θεατρικές και τηλεοπτικές, προσλαμβάνοντας, απολύοντας αλλά ακόμα και τιμωρώντας όποιον και όποια δε του άρεσε.

Τα κασέ του ήταν πάντα πολύ ψηλά και ο ίδιος δεν έκρυβε τον πολυτελή και άνετο τρόπο ζωής του.

Όπως δεν έκρυβε ότι είναι ένας άνθρωπος με εξουσία, κάτι που δήλωνε με το καλημέρα σε κάθε συνομιλητή του σχετικά με το ποιος έχει το πάνω χέρι.

Όταν το 2013 μίλησε για οικονομικές δυσκολίες με την κρίση και τις τηλεοπτικές παραγωγές να έχουν παγώσει έκανε σε όλους εντύπωση η αποκάλυψη ότι είχε οικονομικές δυσκολίες.

«Ζούσαμε μια καλή ζωή και πληρωνόμασταν καλά. Από το θέατρο, βέβαια, για να το ξεκαθαρίσουμε, δεν γίνεται κανείς πλούσιος, η τηλεόραση έκανε τη διαφορά στα οικονομικά μας.

Με δεδομένο ότι δεν είχαμε κάποια εικόνα αυτής της απότομης μεταστροφής του κλίματος, όσο καλό κουμάντο και να έκανες, αν δυο χρόνια μείνεις εκτός τηλεόρασης, τα έτοιμα έχουν φαγωθεί…..

Ένα σπίτι κι ένα αυτοκίνητο έχω όλο κι όλο. Αυτά προσπαθώ να διατηρήσω. Και το αυτοκίνητο μάλιστα όχι. Δεν με ενδιαφέρει.

Θα το δώσω. Έχω καταθέσει πινακίδες» είχε πει ανάμεσα σε άλλα προκαλώντας πολλά χαμόγελα, ενώ σε άλλη δήλωσή του είχε πει ότι εκείνος δε θα πήγαινε να δουλέψει για 800 ευρώ.

Οι συνάδελφοί του έχουν επανειλημμένα κάνει λόγο για έπαρση και αλαζονική συμπεριφορά, για έναν θιασάρχη που δεν τον τρόμαζε και δε τον ανησυχούσε τίποτα και δεν δίσταζε να στοχοποιήσει και να τρομοκρατήσει όποιον δε …συμφωνούσε πλήρως μαζί του.

Η ανατριχιαστική τρομοκρατία

Οι τρεις καταγγελίες που βγήκαν εναντίον του Πέτρου Φιλιππίδη έχουν ως κοινό παρονομαστή την τρομοκρατία που ασκούσε σε όσες δεν ενέδιδαν στην παρενόχλησή του.

Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους γράφει ότι το 2000 στη παράσταση «Ηλίθιοι» του Νιλ Σάιμον στο θέατρο «Βρετάνια», όταν η ίδια ήταν 24 χρόνων «ο καταγγελλόμενος προέβη επανειλημμένα σε σοβαρές πράξεις προσβολής της γενετήσιας αξιοπρέπειάς μου και όχι μόνο. Εκμεταλλευόμενος το νεαρό της ηλικίας μου, την ανάγκη μου να εργαστώ, τον φόβο που μου είχε εμφυσήσει».

Επιπλέον αναφέρθηκε και σε ένα δυσάρεστο περιστατικό στο καμαρίνι που της παραχωρήθηκε από τον ηθοποιό-σκηνοθέτη, αν και κρατούσε το κλειδί ο ίδιος.

«Ο καταγγελλόμενος με παρενοχλούσε και εκτός θεάτρου με διάφορους τρόπους, όπως παρακολουθώντας με και προκαλώντας μια συνεχή ανησυχία που έφθανε στα όρια του τρόμου. Ειλικρινά δεν ήξερα ποια θα είναι η επόμενη κίνησή του.

Φοβόμουν ότι είναι ικανός για τα πάντα, όπως μου είχε αποδείξει με τις πράξεις του».

Ακόμη αναφέρει πως κάθε φορά που υπήρχε ένας δικός της άνθρωπος στην παράσταση και στο έργο είχαν μια σκηνή με ένα τρυφερό φιλί, εκείνος τη φιλούσε με βία προκαλώντας επιφώνημα απέχθειας στο κοινό.

«Όλο αυτό το αίσθημα επεδείκνυε όταν ερχόταν και ο τότε σύντροφός μου να δει την παράσταση, πιάνοντάς με σε διάφορα σημεία του σώματός μου, δίνοντας αυτά τα ανάρμοστα φιλιά με μεγαλύτερο πάθος.

Υπό αυτό το καθεστώς τρόμου και βίας έζησα καθ’ όλη τη διάρκεια της σεζόν […] Δεν έφυγα από την παράσταση γιατί φοβήθηκα και άλλα αντίποινα. Είχα τον λόγο και δεν είπα τίποτα και μετανιώνω γιατί τον έτρεμα».

Η Κάτια Δανδουλάκη απολύει τον Πέτρο Φιλιππίδη

Το περιστατικό που συνέβη πολύ πρόσφατα -το 2019- εις βάρος της Λένας Δροσάκη είναι γνωστό σε δημοσιογράφους και ηθοποιούς και πολύ ενδεικτικό της συμπεριφοράς του.

Η ίδια καταγγέλλει στο ΣΕΗ ότι παρενοχλήθηκε αρχικά όταν ήταν φοιτήτρια στη Δραματική Σχολή του Γιώργου Αρμένη.

Κάποια στιγμή οι φοιτητές επισκέφθηκαν γυρίσματα τηλεοπτικής εκπομπής, στην οποία πρωταγωνιστούσε ο καταγγελλόμενος, εκεί την ξεχώρισε και άρχισε να την παρενοχλεί σεξουαλικά.

Την απείλησε ανοικτά ότι θα φροντίσει να μεσολαβήσει, ώστε να μην περάσει τις εξετάσεις του Υπουργείου. Ακολούθησε συγκεκριμένο περιστατικό και η ηθοποιός πράγματι δεν πέρασε τις εξετάσεις, με τον καταγγελλόμενο να εισβάλλει στην αίθουσα των εξετάσεων και να μιλάει προσωπικά με την επιτροπή.

Το 2019, στην παράσταση «Έγκλημα στο Όριεντ Εξπρές» στο θέατρο «Κάτια Δανδουλάκη», όπως λέει η Λένα Δροσάκη:

«Άρχισαν τα ίδια περιστατικά, άλλες φορές κατ’ ιδίαν, αλλά ενώπιων όλου του θιάσου. Κάποια στιγμή όλη αυτή η απαράδεκτη και προσβλητική συμπεριφορά έφθασε στο αποκορύφωμά της.

Μια μέρα χωρίς λόγο επιτέθηκε λεκτικά και με απίστευτη ένταση ενάντια σε εμένα και τον συνάδελφό μου Λευτέρη Ζαμπετάκη, νομίζοντας ότι έχουμε κάποια ερωτική σχέση, πράγμα που δεν ίσχυε.

Η πρόβα διακόπηκε και η κυρία Δανδουλάκη του ανακοίνωσε ότι δεν θα χρειαστεί άλλο τις υπηρεσίες του ως σκηνοθέτη.

Αποχωρεί ο «ισχυρός» και όχι ο αδύναμος».

Στο πλευρό της Λένας Δροσάκη η Κάτια Δανδουλάκη, η οποία μετά την απόλυση του Πέτρου Φιλιππίδη υπέστη και οικονομική ζημία με το θέατρο να μένει δυο μήνες κλειστό.

Η Πηνελόπη Αναστασοπούλου αναφέρει από τη μεριά της στην καταγγελία της ένα περιστατικό που έγινε το 2005, όταν ήταν 28 ετών πήγε σε συνάντηση για συνεργασία με τον γνωστό ηθοποιό και σκηνοθέτη.

«Όταν έφθασε ο καταγγελλόμενος και θιασάρχης στο κτίριο ήμασταν μόνοι.

Μπήκαμε στο καμαρίνι, κλείδωσε την πόρτα και ένιωσα άβολα. Με ρώτησε πράγματα για εμένα…», ανέφερε και μίλησε για περιστατικά που προσέβαλλαν τη γενετήσια αξιοπρέπειά της.

Μετά από κάποια χρόνια τελικά συνεργάστηκαν στο θέατρο και αναφέρει:

«Όταν καταλάβαινε ότι αισθανόμουν άβολα, αυτό τον εξίταρε περισσότερο. Τρομοκρατήθηκα, έκανα ότι δεν καταλάβαινα».

Τα μάτια στραμμένα στον ΣΕΗ

Όλα τα μάτια είναι στραμμένα στον Σπύρο Μπιμπίλα που προσπαθεί να διαχειριστεί με μεγάλη προσοχή αυτή την πρωτοφανή χιονοστιβάδα αποκαλύψεων.

Είναι η πρώτη φορά που όλοι μόνο καλά λόγια έχουν να πουν για τον Πρόεδρο του Σωματείου τους στο οποίο έχουν εναποθέσει πολλές ελπίδες για να καθαρίσει ο χώρος από συμπεριφορές που ήταν προσβλητικές αλλά θεωρούνταν δεδομένες.

Αν το ΣΕΗ προχωρήσει σε διαγραφή μελών του, αυτών που καταγγέλλονται επωνύμως αυτό θα έχει επίπτωση μπορεί όχι νομική αλλά σίγουρα επαγγελματική και ηθική.

Και είναι βέβαιο ότι το Σωματείο είναι αυτό που καλείται να υιοθετήσει ένα μοντέλο συμπεριφοράς των μελών του που θα βασίζεται στον σεβασμό, τη δικαιοσύνη και την ισότητα.

Είναι η αρχή μιας μακράς διαδρομής που γίνεται με τον πιο οδυνηρό τρόπο αλλά είναι βέβαιο ότι είναι και η πρώτη φορά που όλα τα μέλη του σωματείου καλούνται να αντιμετωπίσουν ενωμένα και με σοβαρότητα το ίδιο τους το μέλλον.

Ολόκληρη η σχετική ανακοίνωση του ΣΕΗ:

«Σεβόμενοι εξίσου, τόσο τα μέλη που επιλέγουν να μιλήσουν ανοιχτά και δημόσια, όσο όμως και τα μέλη που απευθύνονται αποκλειστικά στο Σωματείο και θέλοντας να υπερασπιστούμε τις καταστατικές διαδικασίες του σωματείου μας, από τις οποίες δεσμευόμαστε και οι οποίες απαιτούν εμπιστευτικότητα, εχεμύθεια και σε κάθε περίπτωση αυστηρή τυπικότητα στην τήρηση τους, το Διοικητικό Συμβούλιο και το Πειθαρχικό Συμβούλιο του ΣΕΗ δηλώνουν ότι από την πλευρά μας δεν νομιμοποιούμαστε να θέσουμε σε γνώση οποιουδήποτε τρίτου, οποιοδήποτε στοιχείο αφορά σε θέματα που σχετίζονται με καταγγελίες ηθοποιών.

Οποιαδήποτε σχετική ενημέρωση από το σωματείο μας θα λαμβάνει χώρα με έγγραφες δηλώσεις, όταν οι καταστατικές διαδικασίες ολοκληρώνονται και λαμβάνονται οι σχετικές αποφάσεις».

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΣΕΗ

Δημοσιεύτηκε από ΣΕΗ – HAU, Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών – Hellenic Actors Union στις Παρασκευή, 5 Φεβρουαρίου 2021