Με την πρώτη ματιά δίνουν την εντύπωση ενός ουράνιου τόξου που έχει ξεδιπλώσει τα χρώματά του πάνω σε ράφι βιβλιοθήκης: κόκκινα, κίτρινα, γαλάζια, πράσινα, συνολικά 55 τόμοι ντυμένοι με ύφασμα διαφορετικού χρώματος ο καθένας. Στη ράχη τους ονόματα από όπερες γραμμένες με χρυσά γράμματα μαρτυρούν την ταυτότητα τους και στο κάτω μέρος τους δύο ή τρία συνεχόμενα γράμματα αποκαλύπτουν την ταυτότητα της ιδιοκτήτριάς τους: ΜC ή ΜΜC, δηλαδή Μαρία Κάλλας ή Μαρία Μενεγκίνι Κάλλας.

Το «ουράνιο τόξο» δεν είναι παρά ένα μέρος των 200 συνολικά αντικειμένων που βγαίνουν σε διαδικτυακή – λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού – δημοπρασία από τον οίκο Κρίστις, όλα τους σπάνια χειρόγραφα και εκδόσεις από τον 11ο αι. έως τον 21ο, ανάμεσα στα οποία βρίσκονται ένα σπάνιο αντίτυπο από την πρώτη έκδοση του μυθιστορήματος της Εμιλι Μπροντέ «Ανεμοδαρμένα ύψη», όπως και η πρώτη έκδοση και των τριών τόμων των Αλφρεντ Γουάιτχεντ και Μπερτράντ Ράσελ «Αρχές Μαθηματικών», έργο που θεωρείται ένα από τα πιο σημαντικά έργα του 20ού αι. σχετικά με τη μαθηματική λογική.

Κι αν το πολύχρωμο σύνολο με τις παρτιτούρες είναι εξ όψεως ελκυστικό, κάθε τόμος έχει να αποκαλύψει και μια διαφορετική ιστορία, γραμμένη ουσιαστικά από τη σπουδαιότερη σοπράνο του 20ού αιώνα, τη Μαρία Κάλλας, καθώς οι σελίδες του είναι γεμάτος σημειώσεις, παρατηρήσεις και σχόλια, δεδομένου ότι από αυτές τις παρτιτούρες μελετούσε τους μεγάλους της ρόλους. Εκδόσεις από οίκους του Μιλάνου και εν γένει ιταλικές, αλλά και γαλλικές, γερμανικές και βρετανικές κατά κύριο λόγο των μέσων του 20ού αι. – ανάμεσά τους και oρισμένες παλαιότερες -, αρκετές εκ των οποίων με αφιερώσεις από συνθέτες, λιμπρετίστες ή και θαυμαστές της, μαζί με λιμπρέτι, μεμονωμένες σελίδες με άριες, βιβλία τραγουδιών, έντυπα και χειρόγραφα συνθέτουν τo lot 38, η εκτίμηση του οποίου κυμαίνεται μεταξύ 13.659,60 και 20.489,40 ευρώ.

Σημειώσεις

Σημάδια υπογράμμισης, σημειώσεις με στυλό, περικοπές, σελίδες διπλωμένες, κολλημένες ή συρραμμένες είναι τα στοιχεία εκείνα που προσθέτουν αξία στις παρτιτούρες, καθώς αποδεικνύουν ότι ήταν εκείνες που η Μαρία Κάλλας χρησιμοποιούσε για να προετοιμαστεί είτε για τις επί σκηνής εμφανίσεις της είτε για τις ηχογραφήσεις στις οποίες συμμετείχε. Ανάμεσά τους μπορεί να εντοπίσει κάποιος τον «Πειρατή» του Βιντσέντζο Μπελίνι, όπου η σοπράνο έχει επισημάνει στα ιταλικά τα σημεία που θα έπρεπε να κατεβάσει τη φωνή της κατά μισό τόνο και εκείνα που θα έπρεπε να την ανεβάσει κατά μία οκτάβα.

Στις ιδιαίτερα σημαντικές συγκαταλέγονται εκείνες από τον «Πολύεκτο» του Γκαετάνο Ντονιτσέτι, παρτιτούρα που πιθανόν χρησιμοποίησε για την παράσταση του 1960 στη Σκάλα του Μιλάνου, αλλά και οι παρτιτούρες της «Μήδειας», του «Πάρσιφαλ», της «Βαλκυρίας», της «Κάρμεν» και του «Τροβατόρε». Πολύτιμα στοιχεία όμως δεν δίνουν μόνο οι παρτιτούρες που χρησιμοποιήθηκαν από τη Μαρία Κάλλας σε ρόλους που άφησαν εποχή, αλλά κι εκείνες με τις οποίες έκανε μεν πρόβες, αλλά τελικά δεν ερμήνευσε τον ρόλο, καθώς προσφέρουν μια αίσθηση και για τις παραγωγές στις οποίες τελικά δεν άφησε το στίγμα της. Μία από αυτές είναι η παρτιτούρα για την όπερα «Φραντσέσκα ντα Ρίμινι» του Ρικάρντο Ζαντονάι, στην οποία, αν και είναι σημειωμένα όλα τα ντουέτα, γεγονός που αποδεικνύει ότι η Κάλλας μελετούσε τον ρόλο, τελικά στην παράσταση της Σκάλας το 1959 εμφανίστηκε η Μάγκντα Ολιβέρο.

INFO

Η δημοπρασία θα είναι ανοιχτή ως τις 30 Ιουλίου στη διεύθυνση https://onlineonly.christies.com/s/valuable-books-manuscripts/maria-callas-1923-1977-38/93385