Στα ύψη έχουν φτάσει τα ναύλα των τάνκερ για μεταφορά και αποθήκευση καυσίμων έχοντας ξεπεράσει ακόμη και τις 170.000 δολάρια την ημέρα, την ώρα που οι τιμές του πετρελαίου ακολουθούν συνεχή πτωτική πορεία.

Τα διυλιστήρια σε όλο τον κόσμο κάνουν αγώνα δρόμου για να ναυλώσουν τάνκερ καθώς έχουν παραγάγει πολύ μεγάλες ποσότητες ντίζελ, αμόλυβδης, κηροζίνης και άλλων παραγώγων του πετρελαίου, που δεν μπορούν όμως να διαθέσουν λόγω της πτώσης της ζήτησης από την πανδημία. Ετσι ψάχνουν για πετρελαιοφόρα για να ρίξουν εκεί τις μεγάλες ποσότητες καυσίμων. Αυτό έχει οδηγήσει ακόμη και σε διπλασιασμό των ημερήσιων ναύλων για τέτοια μεγάλα τάνκερ μέσα σε διάστημα ελάχιστων ημερών.

Την ίδια στιγμή οι τιμές του πετρελαίου εξακολουθούν να σημειώνουν βουτιά. Το αμερικανικό αργό για παράδοση Ιουνίου έφτασε να καταγράφει πτώση 15% κάτω από τα 11 δολάρια πριν να ανακάμψει ελαφρώς. Το μπρεντ υποχωρούσε κατά 5% στα 18,5 δολάρια πριν να κινηθεί ξανά στα επίπεδα των 20 δολαρίων το βαρέλι. Η νέα αναταραχή ξεκίνησε όταν χθες το United States Oil Fund που είναι το μεγαλύτερο αμοιβαίο κεφάλαιο διαπραγματεύσιμο σε χρηματιστήρια (ETF) στον κόσμο πούλησε όλα του τα συμβόλαια για τον Ιούνιο, όπως ανέφεραν πηγές του Μπλούμπεργκ.

Το σοκ στο πετρέλαιο δείχνει τώρα μια άλλη διάσταση της αγοράς. Ενώ μέχρι σήμερα η μεγαλύτερη ζήτηση αφορούσε τα πολύ μεγάλα τάνκερ με ικανότητα μεταφοράς περίπου 2 εκατ. βαρελιών αργού πετρελαίου το καθένα (τα επονομαζόμενα στην αγορά VLCC), τώρα η ζήτηση έχει στραφεί σε μικρότερα πετρελαιοφόρα τα οποία μεταφέρουν κυρίως διυλισμένα προϊόντα όπως είναι η βενζίνη.

Στοιχεία της χρηματιστηριακής εταιρείας Clarksons Platou Securities που παρουσίασαν οι «Φαϊνάνσιαλ Τάιμς» έδειξαν διπλασιασμό στα ναύλα μέσα σε διάστημα μόλις λίγων ημερών. Συγκεκριμένα, όπως ανέφερε η βρετανική εφημερίδα, το κόστος για ναύλωση τάνκερ τύπου Long Range 2 τα οποία μπορούν να μεταφέρουν 800.000 βαρέλια καυσίμων το καθένα έφτασε τα 173.000 δολάρια, τιμή διπλάσια μέσα σε μία εβδομάδα. Τα ίδια στοιχεία δείχνουν ότι τα ναύλα για τάνκερ τύπου Long Range 1, που μπορούν να μεταφέρουν από 345.000 έως 615.000 βαρέλια βενζίνης το καθένα, επίσης διπλασιάστηκαν το ίδιο διάστημα ξεπερνώντας τα 110.000 δολάρια.

Για τα VLCC

Τα ημερήσια ναύλα για τα VLCC που μεταφέρουν κυρίως αργό έχουν, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, μειωθεί ελαφρά στα 167.000 δολάρια την ημέρα. Για τα VLCC οι τιμές είχαν φτάσει στα πολύ υψηλά αυτά επίπεδα λίγο πριν συμφωνήσουν ο ΟΠΕΚ και η Ρωσία σε μεγάλη μείωση της παραγωγής πετρελαίου.

Η ζήτηση για τάνκερ όχι μόνο για μεταφορά αλλά και για να καταλήξει κάπου το πετρέλαιο από τις πετρελαιοπηγές και τα καύσιμα από τα διυλιστήρια αντίστοιχα είναι πλέον τεράστια. Οπως δείχνουν στοιχεία της εταιρείας ανάλυσης της αγοράς μαύρου χρυσού Vortexa, ο όγκος προϊόντων πετρελαίου σε αποθήκευση σε θαλάσσια σκάφη έχει φτάσει τα 72 εκατ. βαρέλια από 34 εκατ. βαρέλια πριν από περίπου έναν μήνα.

Η ανάγκη για διαχείριση τεράστιων αδιάθετων ποσοτήτων καυσίμων είναι τόσο μεγάλη που παίκτες της αγοράς πετρελαίου ναυλώνουν πλέον ακόμη και πιο ακριβά τάνκερ με αμερικανική σημαία, σύμφωνα με πηγές του Reuters. Τα τάνκερ αυτά συνήθως χρησιμοποιούνται μόνο για εσωτερικά δρομολόγια στις ΗΠΑ επειδή σύμφωνα με τη νομοθεσία πρέπει να έχουν εγχώρια πληρώματα, κάτι που σημαίνει και αυξημένο κόστος. Τώρα τα τάνκερ αυτά ναυλώνονται με πάνω από 100.000 δολάρια σε ημερήσια βάση για να αποθηκευτεί αμόλυβδη ή να αποσταλούν καύσιμα στο εξωτερικό, ανέφεραν οι ίδιες πηγές.