Εν μέσω κοροναϊού η Υπουργός Παιδείας έδωσε πριν από λίγες ημέρες στη δημοσιότητα ένα νέο νομοσχέδιο, το οποίο προωθεί αλλαγές στα σχολεία (και στο ολέθριο σύστημα των πανελλαδικών εξετάσεων).

Θα ασχοληθώ μόνο με μια «πρόταση» της Υπουργού Παιδείας την οποία θεωρώ απόλυτα ορθή, ώστε να μη βγάζουμε από τα σχολεία μας «αμόρφωτα παιδιά»!

Τι εννοώ; Όλοι γνωρίζουμε, ότι στην Γ Λυκείου τα σχολεία εγκαταλείπονται και τα φροντιστήρια (ή τα ιδιαίτερα) παίζουν τον πρώτο ρόλο (έστω και υπό τις συνθήκες της σκληρής οικονομικής κρίσης την οποία περάσαμε).

Ταυτόχρονα οι μαθητές της Γ λυκείου δίνουν το αποκλειστικό τους  βάρος μόνο στα μαθήματα των πανελλαδικών εξετάσεων , ενώ τα υπόλοιπα μαθήματα υποβαθμίζονται απελπιστικά.

Έτσι ένας υποψήφιος της θετικής κατεύθυνσης μπορεί να γίνει ένα «άριστο μυαλό» ( beautiful mind)  στα μαθηματικά κατεύθυνσης και να γράψει εκπληκτικά στο μάθημα τούτο στις Πανελλαδικές….

Ωστόσο, μπορεί να μην έχει ακούσει ποτέ την ιστορία του φασισμού στην Ευρώπη του 20ου  αιώνα ή άλλα βασικά πράγματα ( λόγω του ελλειμματικού τρόπου με τον οποίο διδάσκεται η ιστορία στα παιδιά της θετικής κατεύθυνσης)!

Και υπό το πρίσμα τούτο εξηγούνται πολλά ευρήματα διαφόρων ερευνών, τα οποία μας δείχνουν ότι πολλά παιδιά της Γ Λυκείου δεν είχαν διδαχθεί ποτέ ποιος ήταν ο απεχθής δικτάτορας Παπαδόπουλος, ποιος ήταν ο Καποδίστριας, ποιος ήταν ο  Καντ, ο Χέγκελ , ο  Μαρξ κλπ!

Και η κατάσταση τούτη ισχύει και από την αντίστροφη πλευρά (σε ότι αφορά τα παιδιά της θεωρητικής κατεύθυνσης τα οποία δεν μαθαίνουν ούτε τα πιο στοιχειώδη μαθηματικά).

Επομένως το κακό σύστημα των πανελλαδικών εξετάσεων «βγάζει» μονοδιάστατους ανθρώπους, οι οποίοι δεν έχουν ευρύτερη μόρφωση , ούτε παρέχουν τα εχέγγυα ότι θα γίνουν χειραφετημένοι πολίτες ( με αυτονομία κρίσης), όπως δηλαδή τους ήθελε ο Περικλής στον «Επιτάφιο» (Θουκυδίδης) .

Δεν γνωρίζουμε τις λεπτομέρειες, αλλά τώρα η υπουργός Παιδείας με το καινούργιο νομοσχέδιο προτείνει τα παιδιά της Γ Λυκείου της θετικής κατεύθυνσης να διδάσκονται (και να εξετάζονται) ενδοσχολικά στην Ιστορία  , ενώ της θεωρητικής κατεύθυνσης στα μαθηματικά !

Δηλαδή σε μαθήματα το οποία δεν ανήκουν στις ομάδες προσανατολισμού τις οποίες επιλέγουν τα παιδιά για τις πανελλαδικές εξετάσεις!

Έτσι ο νεανικός πληθυσμός της χώρας μας θα αποκτά μια ευρύτερη μόρφωση!

Δεν ξέρω πώς θα εφαρμοστεί η πρόβλεψη τούτη , ούτε αξιολογώ το υπόλοιπο νομοσχέδιο , αλλά νομίζω ότι  η παραπάνω ρύθμιση (αλλά και η φιλοσοφία της) κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση.

Εξάλλου, όλα τα απίστευτα μορφωτικά ελλείμματα τα οποία εκκολάπτει η δευτεροβάθμια εκπαίδευση…μεταφέρονται στην πανεπιστημιακή παιδεία…

Το συμπέρασμα; Κάτι πρέπει να αλλάξει στα σχολεία και στο ολέθριο σύστημα των πανελλαδικών εξετάσεων, ώστε να μη εκκολάπτονται οι ελλειμματικοί και μονοδιάστατοι άνθρωποι για τους οποίους «μιλούσε» ο μεγάλος Γερμανός φιλόσοφος  Χέρμπερτ Μαρκούζε!

Έτσι δεν είναι δυνατό πολλά νέα παιδιά ..να μη γνωρίζουν στοιχειωδώς την ιστορία του τόπου τους..

Ποιος ήταν λ.χ. ο Ιωάννης Καποδίστριας!

Γρηγόρης Καλφέλης, καθηγητής της Νομικής Σχολής του ΑΠΘ (kalfelis@law.auth.gr)