Την κατάθεση στη Βουλή της καταρχήν συμφωνίας του υπουργείου Μεταφορών με την ιταλική ΤΡΑΙΝΟΣΕ για την επιδότηση της δεύτερης με 750 εκατ. ευρώ, για διάστημα 15 χρόνων, με αντάλλαγμα την εξυπηρέτηση των λεγόμενων άγονων σιδηροδρομικών γραμμών-δρομολογίων, ζητούν από τους υπουργούς  Υποδομών, Κώστα Καραμανλή και Οικονομικών, Χρήστο Σταϊκούρα, έξι βουλευτές του Κινήματος Αλλαγής (ΚΙΝΑΛ).

Σε σχετική ερώτησή τους που κατέθεσαν σήμερα στη Βουλή, οι βουλευτές του ΚΙΝΑΛ, Χρήστος Γκόκας, Βασίλης Κεγκέρογλου, Γιώργος Αρβανιτίδης, Μιχάλης Κατρίνης, Απόστολος Πάνας και Κώστας Σκανδαλίδης, κάνουν λόγο για  «σκανδαλώδη σύμβαση, χωρίς διαγωνισμό, με την οποία η κυβέρνηση της Ν.Δ. αυξάνει το δώρο των 250 εκ. ευρώ των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ προς την ιταλική ΤΡΑΙΝΟΣΕ, σε 750 εκ. ευρώ».

Όπως αναφέρουν οι βουλευτές, στη συμφωνία που υπέγραψε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ για την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, είχε συμπεριληφθεί ένα επιπλέον δώρο προς την ιταλική πλέον εταιρεία ύψους 250 εκ. ευρώ,  αφού προβλέφθηκε αντί του τιμήματος αυτού η εξυπηρέτηση των άγονων γραμμών, πέραν του δικτύου Γιατρών – Αθηνών – Θεσσαλονίκης -Ειδομένης, για 5 χρόνια, μέχρι το 2021. Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ με τους νέους Ιταλούς ιδιοκτήτες και την νέα διοίκηση, υποσχέθηκε στο πλαίσιο της συμφωνίας του 2017 να προχωρήσει σε επενδύσεις ύψους 500 εκατ. €.  Όμως, πριν ακόμα γίνει κάποια επένδυση από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η κυβέρνηση της Ν.Δ., χωρίς διαγωνισμό συμφώνησε με τους Ιταλούς επέκταση του χρονικού διαστήματος των 5 χρόνων σε 15 (10+5), αυξάνοντας τη χορηγία του ΣΥΡΙΖΑ ύψους 250 εκ. ευρώ σε 750 εκ. ευρώ, δεσμεύοντας τους Έλληνες φορολογούμενους στην καταβολή αυτού του ποσού προς τον ιταλικό όμιλο, συνοδευόμενη με νέες αόριστες υποσχέσεις για επενδύσεις ύψους περίπου 2,5 δισ. €.

Σύμφωνα πάντα με τους ερωτώντες βουλευτές του ΚΙΝΑΛ,  η ετήσια επιχορήγηση των 50 εκατ. €  για τις άγονες γραμμές είχε καθοριστεί το 2011, δηλαδή πολύ πριν την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και με τα δεδομένα πριν το 2010 που σήμερα έχουν αλλάξει. Έτσι, τονίζουν, «η τελευταία συμφωνία, προφανώς αλλάζει και τα δεδομένα που αφορούν την απελευθέρωση της σιδηροδρομικής αγοράς, η οποία μάλλον αναβάλλεται επ’ αόριστον», προσθέτοντας ότι «πρόκειται για υπόθεση που έχει γκρίζες ζώνες, προκαλεί πολλά ερωτηματικά και απαιτεί καθαρές εξηγήσεις και απαντήσεις».

Στο σημείο αυτό οι βουλευτές ερωτούν τους δύο υπουργούς  γιατί  προχώρησαν από τώρα σε συμφωνία για απ’ ευθείας ανάθεση της εκτέλεσης των δρομολογίων των άγονων γραμμών μετά το 2021, γιατί δεν έκαναν κανονικό διεθνή διαγωνισμό και πώς μετά τη συμφωνία αυτή θα λειτουργήσει ο ανταγωνισμός στην υποτιθέμενη απελευθερωμένη σιδηροδρομική αγορά;

Επίσης, ερωτούν εάν υπάρχουν επικαιροποιημένες μελέτες που να δικαιολογούν την ετήσια χορηγία των 50 εκατ. €, ενώ ζητούν παράλληλα να κατατεθούν η οικονομοτεχνική μελέτη για τα 500 εκ. ευρώ που θα δοθούν στους Ιταλούς, το σχέδιο της ιταλικής πλευράς για επιπλέον επενδύσεις ύψους 2,5 δισεκ. €, οι γνωμοδοτήσεις του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους και της Επιτροπής Ανταγωνισμού για την σύναψη της συμφωνίας χωρίς διαγωνισμό, καθώς και η Έκθεση του Προσυμβατικού Ελέγχου του Ελεγκτικού Συνεδρίου.