Υγρόν πυρ στις τσέπες των χιλιάδων ελληνικών νοικοκυριών και τουριστών που παραθερίζουν στη χώρα μας εξαπολύουν οι κερδοσκόποι. Στέλνουν εν μέσω θέρους την αμόλυβδη βενζίνη ακόμη και πάνω από τα 2 ευρώ το λίτρο στα νησιά ενώ ασύμφορες καθίστανται οι οδικές μετακινήσεις των παραθεριστών με τα πρατήρια στις εθνικές οδούς να έχουν εκτοξεύσει τις τιμές.

Οπως προκύπτει από έρευνα των «ΝΕΩΝ», μπορεί η μέση πανελλαδική τιμή τον τελευταίο ενάμιση μήνα να έχει υποχωρήσει σχεδόν κατά ένα λεπτό το λίτρο, εντούτοις σε τουριστικές περιοχές και σε κεντρικούς οδικούς άξονες που παραδοσιακά αυτήν την περίοδο η κυκλοφορία των οχημάτων ανεβαίνει στο ζενίθ η βενζίνη ακολουθεί ανατιμητική τροχιά.

Την αντίστροφη αυτή πορεία επιβεβαιώνουν τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών Υγρών Καυσίμων του υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης.

Ετσι, την 1η Ιουνίου η μέση τιμή πανελλαδικά της αμόλυβδης ήταν στα 1,654 ευρώ ανά λίτρο, ενώ στις 15 Ιουλίου, σύμφωνα με τα τελευταία επίσημα στοιχεία, είχε πέσει στα 1,645 ευρώ το λίτρο. Βουτιά κατέγραψαν και οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου Μπρεντ στις αγορές για το ίδιο διάστημα. Εν μέσω αναταράξεων βέβαια, από τα 76,8 δολάρια το βαρέλι στις αρχές του Ιουνίου κατρακύλησαν χθες στα 72 -73 δολάρια το βαρέλι.

ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ. Ωστόσο, η μέση πανελλαδική τιμή δεν ακολούθησε την προαναφερόμενη μεγάλη πτώση καθώς αν παρατηρήσει κανείς την εξέλιξη των τιμών ανά νομό θα διαπιστώσει σε αρκετές από τις επίμαχες περιοχές ακόμη και ανατιμήσεις της βενζίνης.

Είναι ενδεικτική η περίπτωση της Σάμου. Την 1η Ιουνίου η μέση τιμή της αμόλυβδης στο νησί ήταν στα 1,787 ευρώ το λίτρο και στις 15 Ιουλίου ανέβηκε κατά 2,9 λεπτά στα 1,816 ευρώ το λίτρο. Στη Χίο επίσης την ίδια περίοδο ανατιμήθηκε σχεδόν κατά ένα λεπτό το λίτρο, από τα 1,686 στα 1,695 ευρώ το λίτρο.

Και σε άλλα νησιά η αμόλυβδη ανέβηκε, έστω και με χαμηλότερους ρυθμούς, ή παρέμεινε στα ίδια υψηλά επίπεδα. Για παράδειγμα στη Ζάκυνθο την 1η Ιουνίου ήταν στα 1,688 ευρώ το λίτρο και στις 15 Ιουλίου τσίμπησε στα 1,693. Η Κέρκυρα από τα 1,689 παρέμεινε σχεδόν αμετάβλητη στα 1,690 ευρώ. Κάτι αντίστοιχο καταγράφηκε και στις τιμές της Κεφαλονιάς. Η μέση τιμή της αμόλυβδης ήταν στις 15 Ιουλίου στα 1,726 ευρώ το λίτρο από 1,725. Στη Λευκάδα είχε διαμορφωθεί στα 1,683 ευρώ από 1,681 στις αρχές του Ιουνίου. Στα Δωδεκάνησα η τιμή παρέμεινε σχεδόν αμετάβλητη στα 1,793 ευρώ το λίτρο, όταν την 1η Ιουνίου ήταν στα 1,794.

Η μέση πανελλαδική τιμή της αμόλυβδης θα ήταν δυνατόν να μειωθεί κι άλλο. Είναι ενδεικτικό ότι στην Αττική όπου σημειώνονται οι μεγαλύτεροι όγκοι πωλήσεων η μέση τιμή της αμόλυβδης υποχώρησε κατά 1 λεπτό, από τα 1,627 στα 1,617 ευρώ το λίτρο. Ωστόσο, δεν αρκεί το Λεκανοπέδιο για να συμπαρασύρει και το μέσο όρο όλης της χώρας. Κι αυτό καθώς όπως προαναφέρθηκε σε πολλές νησιωτικές περιοχές οι τιμές είτε παρέμειναν αμετάβλητες – σταθερές στο ύψος τους – είτε είχαν ανεπαίσθητες μεταβολές.

ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΘΝΙΚΗ. Η βενζίνη έχει πάρει φωτιά στα νησιά και στους κεντρικούς οδικούς άξονες. Οπως παρουσιάζουν «ΤΑ ΝΕΑ» από τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών Υγρών Καυσίμων, στη Σίκινο και τους Φούρνους Ικαρίας έχει σπάσει το ψυχολογικό φράγμα των 2 ευρώ το λίτρο. Στο μεν μικρό νησί των Κυκλάδων έχει εξακοντιστεί στα 2,045 ευρώ το λίτρο, στο δε ακριτικό νησάκι στα 2,035 ευρώ το λίτρο.

Με τα 2 ευρώ το λίτρο φλερτάρουν τα πρατήρια σχεδόν όλων των νησιών των Αιγαίου. Αυτό προκύπτει από τις υψηλότερες τιμοληψίες του Παρατηρητηρίου Τιμών Υγρών Καυσίμων. Αλλά και στα υπόλοιπα σημεία πώλησης των νησιών το κόστος της αμόλυβδης δεν διαφέρει από τις ανώτατες τιμές.

Χιλιάδες παραθεριστές που βρίσκονται εκεί και χρησιμοποιούν οχήματα για τις μετακινήσεις τους χρυσοπληρώνουν τα καύσιμα σε μία περίοδο κατά την οποία το Μπρεντ φαίνεται να αποκλιμακώνεται.

Αλλά και στα κεντρικά οδικά δίκτυα της ηπειρωτικής Ελλάδας τα καύσιμα καίνε… Τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου που εντόπισαν «ΤΑ ΝΕΑ» δείχνουν την αμόλυβδη ακόμη και πλησίον του 1,85 ευρώ το λίτρο. Οσοι φεύγουν αυτήν την περίοδο με ΙΧ για να παραθερίσουν στην ηπειρωτική χώρα και βρεθούν στην ανάγκη να εφοδιάσουν τα ρεζερβουάρ από βενζινάδικα στο εθνικό οδικό δίκτυο Αθηνών – Θεσσαλονίκης ή της Πελοποννήσου θα βιώσουν την καυτή διαφορά.

ΤΙ ΛΕΝΕ. Οι εξηγήσεις που δίνουν παράγοντες του κλάδου των πετρελαιοειδών για αυτές τις υψηλές τιμές στα νησιά και τους κεντρικούς δρόμους έχουν να κάνουν:

n Στην περίπτωση των νησιών, με το υψηλό μεταφορικό κόστος των καυσίμων και φυσικά με τις μικρές καταναλώσεις που γίνονται την υπόλοιπη χρονική περίοδο. Συνεπώς οι πρατηριούχοι επιδιώκουν να βγάλουν τα σπασμένα του χειμώνα και του φθινοπώρου μέσα σε 20 μέρες ή και σε τρεις μήνες. Επίσης σε πολλές από αυτές τις τοπικές αγορές τα σήματα εμπορίας είναι μετρημένα το πολύ στα τρία δάχτυλα του ενός χεριού με αποτέλεσμα να μην υφίσταται ανταγωνισμός.

n Σχετικά με τα πρατήρια των αυτοκινητοδρόμων, οι συμβάσεις των εταιρειών εμπορίας με τους παραχωρησιούχους είναι με υψηλά μισθώματα. Το αποτέλεσμα είναι οι τιμές των καυσίμων να είναι σημαντικά υψηλότερες σε σχέση με την υπόλοιπη Ελλάδα. Τα έξοδα λειτουργίας των επιχειρήσεων επίσης είναι ακριβότερα, οι καταναλώσεις μικρότερες και συνεπώς τα έσοδα επιδιώκεται να ανακτηθούν από τις υψηλές τιμές της βενζίνης και του ντίζελ.