Με τον υπουργό Ναυτιλίας Παναγιώτη Κουρουμπλή και τον υφυπουργό Νεκτάριο Σαντορινιό να υπεραμύνονται του νομοσχεδίου για το Μεταφορικό Ισοδύναμο, λέγοντας ότι το περίμεναν 40 χρόνια οι νησιώτες, και τα κόμματα να συμφωνούνότι το νομοσχέδιο κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση, αλλά να διαφωνούν με τον τρόπο εισαγωγής του μέτρου και τον μηχανισμό για την εφαρμογή του, το νομοθέτημα εισήχθη προς επεξεργασία στις αρμόδιες επιτροπές με τη διαδικασία του επείγοντος.

Με το σχέδιο νόμου καθιερώνεται μηχανισμός Μεταφορικού Ισοδυνάμου, ως μέτρο εξίσωσης του κόστους μεταφοράς επιβατών και εμπορευμάτων με μέσα θαλάσσιας μεταφοράς, με εκείνο που θα ίσχυε με μέσα χερσαίας μεταφοράς για την ίδια απόσταση. Το μέτρο του Μεταφορικού Ισοδυνάμου χρηματοδοτείται από το εθνικό ή το συγχρηματοδοτούμενο σκέλος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.

Ως δικαιούχοι του ΑΝΗΚΟ (Αντισταθμιστικό Νησιωτικό Κόστος) ορίζονται, μεταξύ άλλων, τα νοικοκυριά, οι μόνιμοι κάτοικοι, προσωρινοί αναπληρωτές ή ωρομίσθιοι εκπαιδευτικοί, ιατροί, οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις. Το νομοσχέδιο εισάγεται προς επεξεργασία και συζήτηση την προσεχή εβδομάδα.

«Αυτή η κυβέρνηση το 2019 θα το εφαρμόσει σ’ όλα τα νησιά και είναι η προσαρμογή που θα επιχειρήσει, σε σχέση, με το κόστος των μεταφορών των προσώπων και των εμπορευμάτων στη χερσαία χώρα. Είναι μία καλή προσπάθεια. Δεν ισχυριζόμαστε, ότι φέρνουμε την μεγάλη «ανατροπή». Είναι μία αρχή. Δεσμεύτηκε γι’ αυτό ο πρωθυπουργός και σήμερα υλοποιείται» τόνισε ο αρμόδιος υπουργός Παναγιώτης Κουρουμπλής, εξαπέλυσε ωστόσο επίθεση στην αξιωματική αντιπολίτευση μιλώντας για κωλυσιεργία τόσων ετών, που κόστισε στους νησιώτες.

Επισήμανε ότι σήμερα έρχεται ένα σχέδιο νόμου, που μεν δεν επιτυγχάνει τα πάντα, είναι δε σημαντικό κάτω από τις συγκεκριμένες δυσκολίες και αν λάβουμε υπόψη τη συγκυρία των περιορισμών που έχει η χώρα με ελεγχόμενο χρονοδιάγραμμα. Όπως είπε ο κ. Κουρουμπλής το δεύτερο εξάμηνο θα ισχύσει σε 49 νησιά και από την 1η Ιανουαρίου του 2019 θα ισχύσει σε όλα τα νησιά πλην της Κρήτης, της Εύβοιας και της Λευκάδας.

«Προσπαθούμε να ξεκινήσει κάτι, το οποίο θα αναγνωρίζει το επιπλέον κόστος που έχουν οι μεταφορές των προϊόντων, το επιπλέον κόστος που έχουν οι μεταφορές των νησιωτών και όλων των επιβατών. Και αυτό το μέτρο, πιστεύω ότι είναι μια μεγάλη θεσμική τομή για τις νησιωτικές πολιτικές. Γιατί οι νησιωτικές πολιτικές είναι ένα πλέγμα επιμέρους πολιτικών, οι οποίες διατρέχουν το σύνολο μιας δράσης κυβερνητικής όπως είναι η υγεία, όπως είναι η παιδεία, όπως είναι οι υποδομές, όπου σε κάθε ένα από αυτά πρέπει να έχουμε τη ρήτρα νησιωτικότητας, όπως σωστά αναφέρθηκε και από την αντιπολίτευση και από τη συμπολίτευση» είπε με τη σειρά του ο Νεκτάριος Σαντορινιός.

Εξήγησε δε πως αυτό το μέτρο έχει στόχο να εξισώσει το κόστος μεταφοράς των επιβατών, των νησιωτών επιβατών και των εμπορευμάτων με αυτό της χερσαίας μεταφοράς, το οποίο είναι πραγματικά μεγαλύτερο από το ακτοπλοϊκό κόστος.

«Το μεταφορικό ισοδύναμο είναι το κατεξοχήν μέτρο νησιωτικότητας και έρχεται να καλύψει τη διαφορά του αυξημένου κόστους μεταφορών από και προς τα νησιά λόγω του θαλάσσιου αποκλεισμού τους από την ενδοχώρα» διευκρίνισε και ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Ηλίας Καματερός.