Η χρήση των social media κατά τη διάρκεια μεγάλων διοργανώσεων είναι ένα ζήτημα που απασχολεί πάντα τους προπονητές.

Η ένταση του τουρνουά ή ένα άσχημο αποτέλεσμα μεταφέρονται στον θαυμαστό κόσμο του Διαδικτύου, όπου πλέον ο καθένας έχει πρόσβαση και μπορεί να σχολιάζει ό,τι θέλει.

Μία λάθος ανάρτηση ενός ποδοσφαιριστή μπορεί να φέρει αναστάτωση όχι μόνο στον ίδιο, αλλά και σε όλη την ομάδα. Ο Ραχίμ Στέρλινγκ, για παράδειγμα, αντιμετώπισε πολλά προβλήματα κατά τη διάρκεια του Euro της Γαλλίας, δεχόμενος επιθέσεις μέσω των social media.

Κι αυτό είναι το μεγάλο δίλημμα που προβληματίζει πάντα τους παίκτες, οι οποίοι επικοινωνούν με τους οπαδούς μέσω Διαδικτύου.

Για τους προπονητές, η χρήση μέσων όπως το Twitter, το Instagram ή το Facebook είναι στην καλύτερη περίπτωση χάσιμο χρόνου, ενώ στη χειρότερη μπορεί να προκαλέσει αντιπαραθέσεις που δεν χρειάζονται σε μία κρίσιμη περίοδο της διοργάνωσης.

Ο προπονητής της Αγγλίας, Γκάρεθ Σάουθγκεϊτ, γνωρίζει ότι είναι πολύ δύσκολο να αποτρέψει τους παίκτες από την ενασχόλησή τους με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, αλλά και γενικότερα το Διαδίκτυο. Στις ώρες χαλάρωσης ή κατά τη διάρκεια των ταξιδιών οι παίκτες μη έχοντας να κάνουν κάτι άλλο θα πάρουν στα χέρια τους τα κινητά τηλέφωνα ή τα τάμπλετ.

Ωστόσο, ο Σάουθγκεϊτ έκανε μια προσπάθεια: «Είναι κάτι που μπορεί να σας δημιουργήσει πίεση και προβλήματα. Γενικά πιστεύω ότι σε αυτήν την περίπτωση είναι κάτι αρνητικό, κατά συνέπεια, γιατί να το κάνετε αυτό στον εαυτό σας;» είπε στους παίκτες ο 48χρονος τεχνικός. Ο Σάουθγκεϊτ θυμάται πολύ καλά τα προβλήματα του Στέρλινγκ στην άσχημη πορεία της Αγγλίας πριν από δύο χρόνια, ενώ σε ανάλογη δύσκολη θέση έχει βρεθεί και ο Τζέσε Λίνγκαρντ, που επίσης κάνει συχνή χρήση των social media.

«Πρωταθλήτρια» Πορτογαλία

Ο σερ Αλεξ Φέργκιουσον έχει χαρακτηρίσει τα κοινωνικά μέσα δικτύωσης «χάσιμο χρόνου», ωστόσο μία διοργάνωση όπως το Μουντιάλ κυριαρχεί απόλυτα σε αυτά. Κατά τη διάρκεια του Παγκοσμίου Κυπέλλου της Βραζιλίας στάλθηκαν 672 εκατ. μηνύματα σχετικά με τη διοργάνωση. Εκτός από τον Σάουθγκεϊτ το θέμα έχει απασχολήσει και άλλους προπονητές. Οι υπεύθυνοι της Δανίας έχουν ζητήσει από τους παίκτες «λογική χρήση», ενώ η προτροπή των Σουηδών είναι «σκεφτείτε τυχόν αρνητικές επιπτώσεις στον εαυτό σας και στην ομάδα».

Παρ’ όλες τις ενστάσεις, παγκόσμια πρωταθλήτρια στα sοcial media έχει αναδειχθεί η Πορτογαλία, καθώς έχει τους περισσότερους «ακόλουθους» βάσει αριθμών σε Facebook, Twitter και Instagram. Κι αυτό λόγω Κριστιάνο Ρονάλντο, του οποίου οι φίλοι στο Διαδίκτυο αγγίζουν (σε όλα τα μέσα) τα 360 εκατ. Ακολουθεί η Βραζιλία που και αυτή έχει στις τάξεις της τον Νεϊμάρ, ενώ την πρώτη τετράδα συμπληρώνουν Ισπανία και Αργεντινή. Οσο για την Αγγλία, παρά τους φόβους του Γκάρεθ Σάουθγκεϊτ δεν είναι ούτε στην πρώτη δεκάδα!

Τα περιστατικά που έχουν σημειωθεί στις προηγούμενες διοργανώσεις δικαιώνουν τους προπονητές που ανησυχούν. Ο Ικερ Κασίγιας είχε ψυχολογικά προβλήματα το 2014 διαβάζοντας στο Διαδίκτυο τα σχόλια που του έκαναν οι οπαδοί για την άσχημη απόδοσή του στο ματς με την Ολλανδία. Ο Φάμπιο Καπέλο στην ίδια διοργάνωση είχε απαγορεύσει τη χρήση social media στους ποδοσφαιριστές.

Κάποιες φορές η χρήση των social media είναι θετική. Οπως στην περίπτωση του Μο Σαλάχ, που είχε τεράστια ηθική στήριξη από εκατομμύρια συμπατριώτες του μετά τον τραυματισμό του στον ώμο στον τελικό του Τσάμπιονς Λιγκ.

Το Facebook είχε ξεκινήσει από το 2004, ωστόσο δεν είχε ακόμα καθιερωθεί στο Μουντιάλ του 2006 στη Γερμανία, ενώ και το Twitter γεννήθηκε λίγους μήνες πριν αρχίσει η διοργάνωση. Ετσι, ουσιαστικά η εκτόξευση των social media αρχίζει από τη διοργάνωση της Νότιας Αφρικής. Και όλοι γνωρίζουμε το σημείο στο οποίο έχει φτάσει σήμερα.

Φόβος και τρόμος οι φωτογραφίες

Κάτι που φοβούνται επίσης ιδιαίτερα οι προπονητές και οι ποδοσφαιριστές είναι οι φωτογραφίες που λαμβάνονται μέσω κινητών τηλεφώνων. Αλλωστε δεν είναι λίγα τα περιστατικά που δημιούργησαν προβλήματα, όχι μόνο στους παίκτες αλλά και στις οικογένειές τους.