Μοιάζει άνθρωπος που δεν βιάζεται και δεν πανικοβάλλεται. Που ενεργεί βάσει προγράμματος, αφού πρώτα διπλοσκεφτεί και ζυγίσει τα πράγματα. Η Ούμα Θέρμαν ανήκει στην κατηγορία των γυναικών που δεν παρασύρονται από το θυμικό τους, αλλά που σχεδιάζουν προσεκτικά και ήρεμα τις κινήσεις τους. Αυτή τουλάχιστον την εντύπωση δίνει. Το βλέπεις στο ήρεμο (σε εκνευριστικό βαθμό) πρόσωπό της, στο ψυχρό και επαγγελματικό βλέμμα της. Το επιβεβαίωσε με την αντίδρασή της στην υπόθεση Γουάινστιν της οποίας υπήρξε θύμα. Αψηφώντας τις πιέσεις βγήκε και μίλησε μόνο όταν εκείνη έκρινε πως είχε φτάσει η κατάλληλη στιγμή. Το επιβεβαιώνει και με τις επιλογές της στην καριέρα της. Μια καριέρα με εντυπωσιακές συνεργασίες κυρίως στον κινηματογράφο, που τώρα τη φέρνει και στο Netflix. Σε μία από τις προσεχείς παραγωγές της διαδικτυακής πλατφόρμας η ηθοποιός θα ερμηνεύσει έναν πολύ ενδιαφέροντα χαρακτήρα.

Σύγχρονη Μάνα Kουράγιο

Τίτλος της νέας σειράς, «Chambers». Αφορά την ιστορία μίας γυναίκας που υποβάλλεται σε εγχείρηση καρδιάς –όχι, δεν είναι αυτή η Θέρμαν –για να διαπιστώσει αμέσως μετά πως αρχίζει να συμπεριφέρεται με τρόπους ξένους προς τον δικό της χαρακτήρα, για την ακρίβεια πως υιοθετεί τις (ενίοτε ακραίες) συμπεριφορές του κοριτσιού στο οποίο ανήκε η καρδιά που χτυπάει πλέον στο στήθος της. Προσπαθώντας να εξηγήσει τι της συμβαίνει έρχεται σε επαφή με τη μητέρα της δωρήτριας. Αυτή είναι η Θέρμαν: μια γυναίκα βυθισμένη στο πένθος η οποία θα βρει παρηγοριά στη σχέση της με την άλλη, δηλαδή με εκείνη που ζει χάρη στην προσφορά των οργάνων της κόρης της, αλλά και θα μάθει πως μπορεί η κόρη της να μην είναι νεκρή. Το σίριαλ θα αποτελείται από δέκα επεισόδια και η ημερομηνία προβολής του θα ανακοινωθεί προσεχώς.

Κινηματογράφος επί τέσσερα

Πληθωρική είναι φέτος η παρουσία της ηθοποιού στον κινηματογράφο. Η κωμωδία «The con is on» όπου συμπρωταγωνιστεί με τον Τιμ Ροθ και τη Σοφία Βεργκάρα έκανε πρεμιέρα τον περασμένο Μάιο. Το ψυχολογικό θρίλερ «The house that Jack build» του Λαρς φον Τρίερ όπου παίζουν ακόμα οι Ματ Ντίλον και Μπρούνο Γκανζ παίχτηκε στις 14 Μαΐου στις Κάννες και θα ξεκινήσει την πορεία του στις διεθνείς κινηματογραφικές αίθουσες από τη Δανία στις 29 Νοεμβρίου. Οπως είναι αναμενόμενο, και λόγω του ονόματος του σκηνοθέτη, η ταινία αναμένεται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον, αν και κατά τη φεστιβαλική προβολή της περισσότεροι από 100 θεατές είχαν αποχωρήσει από την αίθουσα πριν από το τέλος. Στο μεταξύ η Θέρμαν συνεχίζει ακάθεκτη. Στην οικογενειακή κωμωδία «The war with grandpa» παίζει με τον Ρόμπερτ ντε Νίρο και τον Κρίστοφερ Γουόκεν, ενώ εμφανίζεται (είναι και μία από τους συμπαραγωγούς) και στο θρίλερ του Ροντρίγκο Κόρτερ «Down a dark hall» που θα κάνει πρεμιέρα τον Αύγουστο. Είναι προφανές πως έχει δουλέψει πολύ τους τελευταίους μήνες.

Μια παράξενη οικογένεια

Η αλήθεια είναι πως δουλεύει σχεδόν ασταμάτητα από τα 15 της οπότε ξεκίνησε να σταδιοδρομεί ως μοντέλο. Ηταν πάντα όμορφη η (γεννημένη στη Βοστώνη το 1970) Uma, το όνομα της οποίας στα σανσκριτικά σημαίνει λάμψη και φως και ηρεμία και δόξα. Είχε όμως και δεύτερο όνομα, πιο κακόηχο, τολμώ να πω, από το πρώτο: Karuna, που σημαίνει συμπόνια. Υπεύθυνος και για το Uma – λάμψη και για το Karuna – συμπόνια είναι ο πατέρας της, καθηγητής ινδικών και θιβετιανών βουδιστικών σπουδών και για ένα διάστημα βουδιστής μοναχός. Οσο για τη μητέρα της γεννήθηκε στο Μεξικό, έχει ρίζες στη Γερμανία και στη Σουηδία, έκανε διεθνή καριέρα ως μοντέλο και είναι ψυχοθεραπεύτρια και διευθύντρια σε σπα όπου εφαρμόζονται θεραπείες της θιβετιανής ιατρικής. Δεν χρειάζονται περισσότερα για να καταλάβουμε πως η Ούμα Θέρμαν δεν μεγάλωσε μέσα σε αυτό που θα λέγαμε «παραδοσιακή αμερικανική οικογένεια». Η ίδια θυμάται με αγάπη τα παιδικά της χρόνια. Θυμάται και πόσο άσχημα ένιωθε όταν πήγαινε στο σχολείο για το ύψος της που την έκανε να ξεχωρίζει από τα άλλα παιδιά, αλλά και για το ασυνήθιστο όνομά της. Κυρίως θυμάται πόσο ευτυχισμένη ένιωσε όταν κατάλαβε πόσο πολύ της άρεσε η ηθοποιία, την οποία και αποφάσισε από τότε που ήταν μικρή να ακολουθήσει ως επάγγελμα.

Μοντέλο και ηθοποιός

Πάντως, ως μοντέλο κέρδισε τα πρώτα χρήματά της. Η Θέρμαν έγινε, μεταξύ άλλων, δύο φορές εξώφυλλο στο βρετανικό «Vogue». Λίγο μετά την κυκλοφορία του δεύτερου εξωφύλλου, το 1987, έκανε το ντεμπούτο της στον κινηματογράφο ερμηνεύοντας πρωταγωνιστικό ρόλο στο θρίλερ «Kiss daddy goodnight». Ακολούθησαν και άλλες ταινίες με πιο σημαντική τις «Επικίνδυνες σχέσεις» του Στίβεν Φρίαρς. Στην «Τελική ανάλυση» έπαιξε με τον Ρίτσαρντ Γκιρ και την Κιμ Μπέισινγκερ και στο «Jennifer 8» με τον Αντι Γκαρσία. Ολα πήγαιναν θαυμάσια; Οχι όλα! Για το «Ακόμα και οι καουμπόισσες μελαγχολούν» του Γκας Βαν Σαντ, πάνω στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Τομ Ρόμπινς, απέσπασε το 1993 Χρυσό Βατόμουρο ως η χειρότερη ηθοποιός της χρονιάς. Λίγο μετά όμως, το 1994 ήρθε ο Κουέντιν Ταραντίνο με το «Pulp fiction». Η ταινία κέρδισε τον Χρυσό Φοίνικα στο Φεστιβάλ των Καννών, ενώ η Θέρμαν βρέθηκε υποψήφια για Χρυσή Σφαίρα και για Οσκαρ β’ γυναικείου ρόλου. Η επιτυχία ήταν τεράστια. Τον Ταραντίνο τον ξανασυνάντησε το 2003 για το «Kill Bill: Volume 1» και το 2004 για το «Kill Bill: Volume 2». Το 2013 συνεργάστηκε για πρώτη φορά με τον Λαρς φον Τρίερ στο «Nymphomaniac».

To ατύχημα

Πολλές οι επιτυχίες, πολλές οι καλές συνεργασίες, με τον Ταραντίνο να παραμένει ο σημαντικότερος σκηνοθέτης στην καριέρα της. Που, όπως έχει δηλώσει η ίδια, τον αγαπάει πολύ. Αλλά και που δεν δίστασε να βγει πρόσφατα και να τον «δώσει» αλύπητα αποκαλύπτοντας ένα ατύχημα που της συνέβη κατά τα γυρίσματα του «Kill Bill», η ευθύνη του οποίου βαραίνει εξολοκλήρου τον σκηνοθέτη. Ολα συνέβησαν το 2002 στο Μεξικό. Η Θέρμαν ετοιμαζόταν για μια δύσκολη σκηνή κατά τη διάρκεια της οποίας έπρεπε να οδηγεί αυτοκίνητο. Είχε εκφράσει τις επιφυλάξεις της σχετικά με την ασφάλειά της. Επειδή ήταν αρκετά επίμονη, τελικά «ο Κουέντιν με επισκέφθηκε στο τροχόσπιτό μου, όμως όπως κάθε σκηνοθέτης δεν ήθελε με τίποτα να ακούσει ένα «όχι». Ηταν θυμωμένος, γιατί τους καθυστερούσα. Του επανέλαβα πως φοβόμουν. Με διαβεβαίωσε: «Στο υπόσχομαι πως το αυτοκίνητο είναι εντάξει. Ο δρόμος είναι ευθεία. Πιάσε 65 χιλιόμετρα την ώρα αλλιώς τα μαλλιά σου δεν θα ανεμίζουν όπως πρέπει και τότε θα πρέπει να σε βάλω να ξαναγυρίσεις τη σκηνή»». Δυστυχώς τα πράγματα δεν ήταν όπως τα είχε παρουσιάσει ο σκηνοθέτης, με αποτέλεσμα η Θέρμαν να κινδυνέψει να σκοτωθεί. Θυμωμένη όλα αυτά τα χρόνια με τη συμπεριφορά του, του ζητούσε επανειλημμένα την κασέτα από το γύρισμα, εκείνος όμως αρνούνταν να της τη δώσει. Της την έδωσε τώρα, και η Θέρμαν έσπευσε να τη δημοσιεύσει στο Διαδίκτυο μιλώντας πρώτη φορά για το συμβάν. Για πρώτη φορά μίλησε και ο Ταραντίνο, ο οποίος δήλωσε συντετριμμένος και πήρε πάνω του την ευθύνη: «Πήγα και της είπα πως οποιαδήποτε μπορούσε να κάνει το γύρισμα, πως ο δρόμος ήταν ευθεία και πως δεν θα είχε κανένα πρόβλημα. Δέχτηκε να το κάνει επειδή με εμπιστεύθηκε. Επειδή της είχα πει πως θα ήταν όλα εντάξει, αλλά δεν ήταν. (…) Ξεκινήσαμε και ξαφνικά έπεσε πάνω σε ένα δέντρο. Στην αρχή κανένας μας δεν γνώριζε τι ακριβώς συνέβη. Η Ούμα είχε πάει στο νοσοκομείο και εγώ ήμουν όλος αγωνία. (…) Ηταν ένα από τα μεγαλύτερα λάθη στην καριέρα μου και ένα από τα μεγαλύτερα λάθη της ζωής μου».

Η Θέρμαν ξαναβγήκε για να δηλώσει με τη σειρά της πως δεν είναι θυμωμένη με τον Ταραντίνο, δίνοντάς του τα εύσχημα που της έδωσε το βίντεο: «Το έκανε συνειδητά, γνωρίζοντας πως κάτι τέτοιο θα του έκανε κακό. Είμαι περήφανη γι΄ αυτόν, για το κουράγιο που έδειξε, επειδή έκανε το σωστό». Να την πιστέψουμε; Την ίδια πάντως στιγμή συνέχισε να πετάει καρφιά κάνοντας λόγο για «τη μόνιμη ζημιά που έχουν υποστεί ο αυχένας μου και τα γόνατά μου». Και να επιτίθεται με σφοδρότητα κατά των υπευθύνων για τις παραγωγές του Ταραντίνο, ανάμεσά τους και του (κατηγορούμενου με σωρεία σεξουαλικών σκανδάλων) Χάρβεϊ Γουάινστιν. Γιατί αυτός είναι κυρίως ο στόχος της.

Οταν έσπασε τη σιωπή της

Με όλη τη φασαρία που είχε ξεσπάσει γύρω από το πρόσωπο του παντοδύναμου κάποτε παραγωγού, πολλοί την περίμεναν να μιλήσει. Η Θέρμαν είχε συνεργαστεί στενά με τον Γουάινστιν, είχε κάνει παρέα μαζί του, θεωρούνταν (και) δικό του παιδί. Τη σιωπή της, στην αρχή, την κακοχαρακτήρισαν. Τότε η ηθοποιός βγήκε για να δηλώσει πως θαυμάζει όλες όσες βρήκαν το θάρρος να καταγγείλουν τον σάτυρο αλλά και πως η ίδια δεν ήταν ακόμα έτοιμη να ακολουθήσει το παράδειγμά τους: «Ξέρω πως κάθε φορά που μιλάω ενώ είμαι θυμωμένη, το μετανιώνω. Θέλω να ηρεμήσω και όταν είμαι έτοιμη θα πω αυτά που έχω να πω». Φρόντισε πάντως, μέσα από τον λογαριασμό της στο Instagram να μας δώσει μια ιδέα όσων θα ακολουθούσαν, γράφοντας: «Δήλωσα πρόσφατα πως είμαι θυμωμένη, κι έχω μερικούς πολύ καλούς λόγους για να είμαι (#metoo), σε περίπτωση που αυτό δεν έγινε κατανοητό. Θεωρώ πως είναι πολύ σημαντικό να πάρει κανείς το χρόνο του, για να είναι δίκαιος, για αυτό… χαρούμενη Ημέρα των Ευχαριστιών σε όλους (εκτός από εσένα Χάρβεϊ, κι όλους τους σατανικούς σου συνωμότες –είμαι χαρούμενη που όλο αυτό εξελίσσεται αργά δεν σου αξίζει μια σφαίρα). Μείνετε συντονισμένοι».

Η επόμενη επίθεσή της έγινε μέσα από τους «New York Times», όπου σε μία εκ βαθέων συνέντευξη αποκάλυψε πως έχει πέσει θύμα του παραγωγού δύο φορές. Την πρώτη, στο Παρίσι όταν γδύθηκε μπροστά της. Τη δεύτερη και πιο σοβαρή σε ένα ξενοδοχείο στο Λονδίνο όπου «προσπάθησε να γδυθεί και μου έκανε πολλά δυσάρεστα πράγματα. Δεν το τράβηξε στα άκρα, δεν με βίασε. Εκείνη τη στιγμή έκανα ό,τι μπορούσα για να του επιβληθώ και για να αποκτήσω ξανά τον έλεγχο». Τότε του είχε πει «αν κάνεις τέτοια και σε άλλες γυναίκες, στο υπόσχομαι, θα καταστραφεί η καριέρα σου και θα χάσεις την οικογένειά σου». Εκείνος της έστειλε την επομένη λουλούδια.

Κατά τη διάρκεια της συνέντευξης στους «New York Times» η Θέρμαν επιτέθηκε για άλλη μία φορά και στον πολυαγαπημένο της Ταραντίνο, καταγγέλλοντας πως ήταν ενήμερος για τα αίσχη του παραγωγού του, πως του τα είχε πει όλα αλλά και πως εκείνος τα είχε αντιμετωπίσει επιπόλαια, σχεδόν σαν να του διηγούνταν ένα αστείο. Ο Γουάινστιν παραδέχτηκε πως πράγματι είχε επιχειρήσει να κάνει κάτι μαζί της, αλλά πως αμέσως το σταμάτησε. Ο Ταραντίνο εξέφρασε για άλλη μια φορά τη λύπη του λέγοντας: «Μακάρι να είχα αναλάβει τις ευθύνες μου όταν άκουγα όλα αυτά τα πράγματα. Επρεπε να έχω σταματήσει να δουλεύω μαζί του». Και του έκανε αγωγή αποκαλύπτοντας πως η εταιρεία του Γουάινστιν τού χρωστάει για δικαιώματά από στις ταινίες του περισσότερα από 4.000.000 δολάρια!

Πολύ σκληρή για να τροµάξει

Η υπόθεση έχει πάρει το δρόμο της, με τον παραγωγό να αντιμετωπίζει την πιθανότητα πολυετούς φυλάκισης. Η Θέρμαν δεν είπε ακόμα την τελευταία λέξη της, πιθανώς θα θυμηθεί και άλλα πράγματα όταν θα φτάσει η ώρα. Πάντως, ανήκει στις «τυχερές»: Ο Γουάινστιν ακόμα και αν προσπάθησε δεν μπόρεσε να της κάνει κακό, είτε επειδή δεν τον έπαιρνε (ήταν ήδη διάσημη και δυνατή και είχε δίπλα της τον επίσης διάσημο και ισχυρό Ταραντίνο), είτε επειδή είχε η ίδια τον τρόπο και το κουράγιο να τον αποκρούσει. Ο δυναμισμός που αποπνέει στις ταινίες της μπορεί τελικά να είναι και συστατικό του χαρακτήρα της, ένα συστατικό που εν προκειμένω αποδείχτηκε πολύτιμο. Πολύ σκληρή για να τρομάξει και να φοβηθεί, όπως και οι ηρωίδες του Ταραντίνο, συνεχίζει: Μάνα (έχει τρία παιδιά, τα δύο με τον Ιθαν Χοκ), ηθοποιός, μοντέλο, παραγωγός και ακτιβίστρια (υποστηρίζει μεταξύ άλλων την καμπάνια για τον έλεγχο της οπλοφορίας στις ΗΠΑ) πορεύεται δυναμικά σε έναν κόσμο που κι αν θεωρείται εχθρικός για τις γυναίκες, την ίδια δεν μοιάζει να την τρομάζει.