«Δεν είχε γεράσει ποτέ και δεν είχε λυγίσει ποτέ. Εύθυμος με το χιούμορ και με την έμπνευσή του ωραία και αγνή πάντοτε… Υπήρξε ο μουσικός που εδημιούργησε την ατμόσφαιρα εποχών, των ωραιοτέρων που γνώρισε ο ελληνικός λαός» έγραφαν Τα Νέα την Τρίτη 3 Ιανουαρίου το 1950, ανακοινώνοντας τον θάνατο του Θεόφραστου Σακελλαρίδη. Ύστερα από 70 περίπου χρόνια σιωπής, μετά από το τελευταίο ανέβασμα της στην ΕΛΣ τον Μάρτιο του 1950, η «Περουζέ», ο μεγάλος θρίαμβος του πατέρα της οπερέρας παρουσιάζεται στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών 2018 και για πρώτη φορά στο Ηρώδειο στις 16 και 17 Ιουνίου. Την ευθύνη της αναβίωσης έχει αναλάβει η Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών σε συνεργασία με τη Χορωδία του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών, μέλη της Χορωδίας του Εθνικού Ωδείου και την Μικτή Χορωδία Θεσσαλονίκης. Η «Περουζέ» του Σακελλαρίδη γράφτηκε το 1911 πάνω σε λιμπρέτο του Γ. Τσοκόπουλου και πρωτοανέβηκε στις 9 Αυγούστου της ίδιας χρονιάς στο θέατρο «Ολύμπια» απ’ τον θίασο του Ελληνικού Μελοδράματος. Πρωταγωνιστές, οι τότε μεγάλοι της ελληνικής όπερας: Νίκος Μωραΐτης, Άρτεμις Κυπαρίσση, Γιάννης Αγγελόπουλος, Νίκος Βλαχόπουλος και η Όλγα Παπαδιαμαντοπούλου στην οποία ο συνθέτης αφιέρωσε το έργο.

Το έργο σημείωσε έναν τεράστιο θρίαμβο αφού στις 3 Σεπτεμβρίου 1912 γιόρτασε την 50η (!) παράσταση της, παρουσία των Βασιλέων με προλογίζοντα τον συγγραφέα Γρηγόριο Ξενόπουλο. Ακολούθησαν εκατοντάδες παραστάσεις της όπερας σ’ ολόκληρη την Ελλάδα μέχρι και το προαναφερθέν ανέβασμα του 1950.

Χάρη στον μουσικολόγο Γ. Λεωτσάκο η παρτιτούρα της όπερας διασώθηκε. Έτσι ο μαέστρος Βύρων Φιδετζής μπόρεσε κι επιμελήθηκε το εξαιρετικά φθαρμένο χειρόγραφο ώστε να γίνει εφικτή μια συναυλιακή παρουσίαση της όπερας από την Συμφωνική ορχήστρα του Δήμου Θεσσαλονίκης τον Μάϊο του 2001 στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης.

Η όπερα παρουσιάζεται τη φορά αυτή από την Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών (ΦΟΑ), μια νεοϊδρυθείσα συμφωνική ορχήστρα (ίδρυση 2016), που έχει θέσει ως κύριο στόχο της και έχει ως τώρα κάνει πράξη την παρουσίαση και προβολή στην Ελλάδα και το εξωτερικό της Έντεχνης Νεοελληνικής Μουσικής. Η στόχευση αυτή δεν εδράζεται σε παρεξηγήσιμες ενδεχομένως εθνοκεντρικές αντιλήψεις ούτε επιθυμεί να λειτουργήσει επιλεκτικά υπέρ ή κατά συγκεκριμένων αισθητικών τάσεων. Απεναντίας, επιδιώκει να προσεγγίσει στην ολότητά του ένα συγκεκριμένο τμήμα της Ευρωπαϊκής και Παγκόσμιας μουσικής και πολιτιστικής πραγματικότητας και να συμβάλει σε δημιουργικούς αναστοχασμούς πάνω στην κλίμακα των εγχώριων μουσικών αξιών.

Ολόκληρο το μουσικό υλικό της Περουζέ, σε μουσικολογική επιμέλεια του Β. Φιδετζή, και με τη συνδρομή του Σεμιναρίου Νεοελληνικής Μουσικής του Πανεπιστημίου Αθηνών, βρίσκεται στη διάθεση της ΦΟΑ η οποία, εξασφαλίζοντας τη σύμπραξη διακεκριμένων Ελλήνων λυρικών καλλιτεχνών και σε συνεργασία με την σκηνοθετική ομάδα του Θοδωρή Αμπαζή, παρουσιάζει μια ολοκληρωμένη παραγωγή ενός από τα σημαντικότερα λυρικά έργα του ελληνικού ρεπερτορίου. Η Περουζέ του Θ. Σακελλαρίδη πιστεύουμε ότι πρέπει να καταλάβει τη θέση που της αξίζει στην ιστορία της Νεοελληνικής μουσικής. Η υπόθεση της όπερας διαδραματίζεται στην Ελληνική ύπαιθρο κι έχει ως βάση τον παράφορο και καταστροφικό συνάμα έρωτα μεταξύ μιας τσιγγάνας κι ενός νέου χωρικού. Το έργο έχει δύο πράξεις και διαρκεί περίπου δύο ώρες. Το έμφυτο μελωδικό χάρισμα του Σακελλαρίδη, πέραν του ιδίου του ονόματος του συνθέτη, καθιστά τη μουσική άμεσα προσιτή και στον μη εξειδικευμένο ακροατή, πράγμα σημαντικό για την ευρύτερη δυνατή απήχηση της παραγωγής στο κοινό του Φεστιβάλ.

Παίζουν: Κασσάνδρα Δημοπούλου (Περουζέ), Φίλιππος Μοδινός (Θάνος)

Άννα Στυλιανάκη (Ανθούλα), Πέτρος Μαγουλάς (Βασιλιάς των τσιγγάνων)

Τάσης Χριστογιαννόπουλος (Πέτρος)

ΙΝΦΟ

ΗΡΩΔΕΙΟ, 16 και 17 Ιουνίου, στις 9.00μμ