Από κομήτης θα επιχειρήσει να πάρει και πάλι μια σταθερή θέση στο εικαστικό σύμπαν η Μπιενάλε της Αθήνας. Και ύστερα από πειραματισμούς, πυροτεχνήματα, εκδηλώσεις που δεν κατάφεραν να φτάσουν στο ευρύ κοινό κι αποχωρήσεις συντελεστών, επιστρέφει από τις 26 Οκτωβρίου και για έξι εβδομάδες με την 6η της διοργάνωση που θα κινηθεί γύρω από τη θεματική «Αντί». «Μην περιμένετε μια κυψέλη διαλόγου, συνάθροισης και διασκέδασης, αλλά μια συνολική σκηνοθετημένη εμπειρία», λέει στο «Νσυν» ο θεωρητικός τέχνης και εικαστικός Κώστας Σταφυλάκης, ένας εκ των τριών επιμελητών μαζί με τη γερμανίδα επιμελήτρια Στέφανι Χέσλερ και τον εικαστικό και συνιδρυτή της Μπιενάλε της Αθήνας Poka-Yio. «Εντοπίσαμε τι δεν θέλουμε να ξαναδούμε εκθεσιακά, λαμβάνοντας υπόψη μας και τι έχει γίνει. Δεν μας ενδιαφέρει να οργανώσουμε μια έκθεση ουμανιστική ή διδακτική. Δεν μας αρέσει ο καλλιτεχνικός ανθρωπισμός που πήρε η τέχνη στην περίοδο της κρίσης. Γι’ αυτό αποφασίσαμε να φτιάξουμε ένα purgatorio, ένα καθαρτήριο, χωρίς λύτρωση. Μια έκθεση που θα προτείνει στον επισκέπτη την κάθοδο σε ένα κολαστήριο με πολλές κρυφές απολαύσεις και πολλές τιμωρίες. Με δυο λέξεις θα προσφέρουμε μια αντιανθρωπιστική εμπειρία».

Aν και οι διοργανωτές δεν μπορούν ακόμη να αποκαλύψουν πού θα στηθεί η κεντρική έκθεση της 6ης Μπιενάλε, κάνουν λόγο για έναν χώρο στο κέντρο ή σε ένα δορυφορικό σημείο του. Και υπόσχονται ανάμεσα στους 100 και πλέον καλλιτέχνες που θα δώσουν το «παρών» ότι θα βρίσκονται μεγάλα ονόματα της διεθνούς εικαστικής σκηνής, οι οποίοι θα δημιουργήσουν «μια πολύ πυκνή εμπειρία για τους θεατές, που θα έχει ως συνέπεια τις πολύωρες αλλά περιορισμένες σε συχνότητα επισκέψεις». Για ποιο λόγο όμως οι επιμελητές της 6ης Μπιενάλε της Αθήνας επέλεξαν ως θέμα τους το «Αντί», δέκα χρόνια μετά την έναρξη της κρίσης και αφού πλέον κάθε έννοια αντίθεσης, αντίδρασης και εξέγερσης μοιάζει ξεπερασμένη; «Εκείνο που μας απασχολεί είναι ότι το αντί έχει γίνει πλέον κανονικότητα. Θεσμοθετήθηκε. Δεν είναι αντιπολίτευση. Είναι κυβέρνηση. Είναι κατεστημένο και κυρίαρχο. Δεν βρίσκεται σε κάποια ηρωική του περίοδο αλλά στην εποχή της κανονικοποίησής του», εξηγεί ο Κώστας Σταφυλάκης. «Με το «Αντί» θέλουμε να επιταχύνουμε τη συγκρουσιακότητα που ξεκίνησε με το πρελούδιο αυτής της Μπιενάλε, τη σειρά εκδηλώσεων πέρυσι την άνοιξη «Περιμένοντας τους Βαρβάρους» (σ.σ. τις ημέρες έναρξης της documenta14 στην Αθήνα) που απαντούσαν στον εξωτισμό και την εξιδανίκευση της Αθήνας ως επίκεντρο των πολιτικών καταστάσεων και ως χώρο δημιουργίας έντονων εμπειριών. Δεν θέλουμε να απομακρυνθούμε από αυτή τη συνθήκη επιθετικότητας, αλλά αντιθέτως να την τονώσουμε».