Το κολιμπρί είναι κανονικά ένα πανέμορφο μικρό πουλί της Αμερικής, γνωστό για το γρήγορο χτύπημα των φτερών του καθώς και για την ικανότητά του να πετάει προς τα πίσω. Αρχής γενομένης από αύριο, ωστόσο, ένα άλλο «Colibri», μηχανικό αυτή τη φορά, θα απογειωθεί από τη Μάλτα και θα αρχίσει να χτενίζει μια έκταση 7.500 τετραγωνικών χιλιομέτρων βόρεια των ακτών της Λιβύης. Είναι το μικρό, τετραθέσιο, μονοκινητήριο αεροσκάφος MCR-4S που αγόρασαν και εξόπλισαν, ξοδεύοντας όλες τους τις οικονομίες, δύο γάλλοι πιλότοι αποφασισμένοι να σώσουν ζωές. Οι Ζοζέ Μπενταβεντέ και Μπενουά Μικολόν θέλουν να βοηθήσουν στον εντοπισμό και στη διάσωση των πλοιαρίων που ξεκινούν γεμάτα επίδοξους μετανάστες από τις λιβυκές ακτές και συχνά χάνονται στη Μεσόγειο πριν προλάβουν να τα αντιληφθούν τα σκάφη των μη κυβερνητικών οργανώσεων που επιχειρούν στην περιοχή. Θέλουν να γίνουν τα μάτια των οργανώσεων αυτών από αέρος.

Οι δύο γάλλοι πιλότοι γνωρίζουν άλλωστε καλά πως η ικανότητα εντοπισμού από ένα αεροσκάφος που πετάει σε χαμηλό υψόμετρο είναι 100 φορές ανώτερη από εκείνη που προσφέρει ένα σκάφος. Γνωρίζουν επίσης πως αυτή η από αέρος υποστήριξη λείπει πολύ από τη Μεσόγειο: μόνο κατά το πρώτο τρίμηνο του 2018 κάπου 500 άνθρωποι χάθηκαν ανοιχτά των λιβυκών ακτών. «Οταν τα μέλη της SOS-Méditeranée (μίας από τις ΜΚΟ που επιχειρούν ανοιχτά της Τρίπολης με το σκάφος της, το «Aquarius»), μας εξήγησαν πόσο δυσκολεύονται να εντοπίσουν τα πλοιάρια ανάμεσα στα κύματα, καταλάβαμε πως μπορούσαμε πραγματικά να φανούμε χρήσιμοι αμέσως» εξηγεί ο Ζοζέ Μπενταβεντέ.

Σε αυτόν τον Λυωνέζο που είναι εγκατεστημένος εδώ και χρόνια στην Κινσάσα ανήκει η ιδέα. Μόλις την είπε στον φίλο του, τον Μπενουά Μικολόν, εκείνος συμφώνησε χωρίς δεύτερη σκέψη. Οι δυο τους γνωρίστηκαν το 2006, σε μια σχολή χειριστών αεροσκαφών. Επαγγελματίας πιλότος σήμερα ο 35χρονος Μικολόν σε Boeing 747, με μακροχρόνιο ανθρωπιστικό έργο ο 49χρονος Μπενταβεντέ, και οι δύο βάζουν εντός παρενθέσεων τόσο την επαγγελματική όσο και την προσωπική τους ζωή προκειμένου να αφιερωθούν στο «Colibri» και στην αποστολή τους. «Αρχικά είχαμε σκεφτεί να στήσουμε μια επιχείρηση crowdfunding ώστε να βρούμε χρήματα, αυτό θα είχε όμως πάρει υπερβολικά πολύ καιρό. Η άνοιξη είναι εδώ, οι αναχωρήσεις από την Τρίπολη ξαναρχίζουν». Ολα τα έκαναν λοιπόν βιαστικά. Τέλη Ιανουαρίου κατέθεσαν στις γαλλικές Αρχές το καταστατικό της οργάνωσης που συνίδρυσαν, «Εθελοντές Πιλότοι», τέλη Απριλίου αναχώρησαν για Μάλτα. Στο μεταξύ, είχαν ξοδέψει όλες τους τις οικονομίες, συνολικά 130.000 ευρώ, προκειμένου να αγοράσουν το μικρό αεροσκάφος, να του εγκαταστήσουν αυτόματο πιλότο ώστε να μπορούν να συγκεντρώνονται στη θάλασσα, ένα δορυφορικό σύστημα ώστε να μπορούν να επικοινωνούν με τις ΜΚΟ και το Κέντρο Συντονισμού Ερευνας και Διάσωσης, τον επίσημο ιταλικό οργανισμό που διαχειρίζεται τις επιχειρήσεις, καθώς και μια δεξαμενή αρκετά μεγάλη ώστε να μπορούν να πετάνε για δέκα ώρες συνέχεια. «Ξεκινάμε με τα χρήματα που έχουμε. Εχουμε ανοίξει ένα σάιτ (www.pilotes-volontaires.org), ώστε να συγκεντρώσουμε δωρεές. Πίσω από την επιχείρησή μας υπάρχει η ιδέα ότι όλος ο κόσμος μπορεί να συμμετάσχει, ακόμα και με μερικά ευρώ».