Νέα οδηγία για το τέλος Μαΐου ετοιμάζουν οι Βρυξέλλες για να προστατέψουν καλύτερα τους χρήστες του διαδικτύου. Ωστόσο, δεν φαίνεται να αποτρέπει εκείνους που θα συνεχίζουν να διαχειρίζονται παράνομα προσωπικά δεδομένα.

Η ανησυχία των χρηστών του Facebook συνεχώς μεγαλώνει όσο βγαίνουν στη δημοσιότητα νέες αποκαλύψεις για τη «διαρροή» προσωπικών δεδομένων στη βρετανική εταιρεία ανάλυσης Cambridge Analytica. Ίσως η υπόθεση να πάρει ακόμη μεγαλύτερες διαστάσεις, γιατί υπεύθυνος μάνατζερ του δικτύου κοινωνικής δικτύωσης παραδέχθηκε ότι η εταιρεία δεν γνωρίζει οριστικά πόσα στοιχεία πέρασαν στα χέρια της Cambridge Analytica.

«Να ανοίξει τα χαρτιά του το Facebook»

Ο ίδιος ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ πάντως παραδέχεται ότι έγιναν πολλά λάθη. Αυτά τα λάθη θέλουν να προλάβουν για το μέλλον οι Βρυξέλλες και προετοιμάζουν νέα οδηγία για την αποτελεσματικότερη προστασία των χρηστών στο διαδίκτυο. Το εάν θα είναι πιο αποτελεσματική θα αποδεχθεί στη συνέχεια. Πάντως το Facebook αντέδρασε και τις επόμενες ημέρες θα γίνει συνάντηση εκπροσώπου του με κοινοτικούς ανώτατους αξιωματούχους προκειμένου να συμβάλει η εταιρεία στη διαλεύκανση της υπόθεσης. «Χρειαζόμαστε περισσότερη διαφάνεια» υπογραμμίζει ο Γαν Φίλιπ Άλμπρεχτ, ευρωβουλευτής και υπεύθυνος σε θέματα εσωτερικής πολιτικής των Πρασίνων. «Το Facebook θα πρέπει επιτέλους να ανοίξει τα χαρτιά του και να επιτρέψει την πλήρη πρόσβαση των αρχών προστασίας δεδομένων στο σύστημά του».

Τέλος Μαΐου αναμένεται η νέα ευρωπαϊκή οδηγία για τα προσωπικά δεδομένα. Σύμφωνα με τα όσα προβλέπει, αυστηροποιείται το νομικό καθεστώς, έτσι ώστε οι χρήστες να τυγχάνουν καλύτερης προστασίας στο διαδίκτυο, όπως λέει ο Άξελ Φος, ευρωβουλευτής του Χριστιανοδημοκρατικού κόμματος. «Θα πρέπει να γίνεται σαφές στους χρήστες για ποιο λόγο χρειάζονται οι επιχειρήσεις τα δεδομένα τους» διευκρινίζει. «Συνήθως ζητείται η έγκριση των χρηστών, έτσι ώστε η μεταφορά των δεδομένων να μην είναι δυνατή άνευ ετέρου. Ρυθμίζεται με καλύτερο τρόπο και η ανάληψη ευθύνης».

«Οδηγός» η νέα ευρωπαϊκή οδηγία

Η νέα ευρωπαϊκή οδηγία απευθύνεται κυρίως σε επιχειρήσεις που επεξεργάζονται προσωπικά δεδομένα, δηλαδή, όνομα, ημερομηνία γέννησης και διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου αλλά και στοιχεία τραπεζικού λογαριασμού και αριθμό φορολογικού μητρώου. Πρόκειται για ομίλους, όπως το Facebook και το Google, αλλά και μικρότερες επιχειρήσεις ή συλλόγους και ιατρεία που διαχειρίζονται προσωπικά δεδομένα.

Για τους χρήστες σημαίνει ότι μελλοντικά θα ενημερώνονται καλύτερα για το ποια προσωπικά στοιχεία και σε τι μέγεθος αποθηκεύονται ή γίνονται αντικείμενο επεξεργασίας. Το νέο είναι ότι θα υπάρχει και ένας αρμόδιος στη χώρα τους, στον οποίο θα μπορούν να αποταθούν. Οι υπηρεσίες προστασίας δεδομένων θα μπορούν να επιβάλουν χρηματικά πρόστιμα μέχρι 20 εκ. ευρώ ή το 4% του παγκόσμιου τζίρου της εταιρείας. «Η νέα ευρωπαϊκή οδηγία προστασίας δεδομένων είναι ένας οδηγός για το πώς θα πρέπει να γίνεται νόμιμα η διαχείρισή τους», λέει ο Άξελ Φος. «Βέβαια, όποιος παρόλα αυτά τα διαχειρίζεται παράνομα, δεν θα τον εμποδίσει να συνεχίσει να το κάνει».