Μια κόλαση. Το τσουνάμι πλειστηριασμών θα χτυπήσει 130.000 ακίνητα την περίοδο 2018-21, όπως προκύπτει από την έκθεση συμμόρφωσης των δανειστών για το κλείσιμο της τρίτης αξιολόγησης, ενώ οι δανειστές θα παρακολουθούν με άγρυπνο μάτι το πλήθος των ακινήτων που θα βγαίνουν πανελλαδικά στο σφυρί τους επόμενους μήνες.
Νωρίτερα, σε συνάντηση Δραγασάκη, Τσακαλώτου, Χουλιαράκη με τον πρόεδρο της ΕΚΤ Μάριο Ντράγκι, η ελληνική αντιπροσωπεία ανέπτυξε τα επιχειρήματα της κυβέρνησης για «αυτοδύναμη έξοδο». Το γεγονός ότι πηγές της ΕΚΤ απέφευγαν κάθε σχόλιο, επιβεβαιώνοντας μόνο τη συνάντηση με Ντράγκι, Κερέ και Ντρούντι, ίσως σηματοδοτεί αδυναμία της κεντρικής τράπεζας να συμμεριστεί τις ελληνικές προσδοκίες.
Στις επίσημες δηλώσεις του μετά το Eurogroup, ο Ευκλείδης Τσακαλώτος ανέδειξε στο πλαίσιο της επόμενης ημέρας το ελληνικό πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων, το οποίο εκπονείται από την κυβέρνηση, αλλά και το μαξιλάρι των ρευστών διαθεσίμων για την έξοδο στις αγορές.
Σε ειδικό κεφάλαιο για τους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς αναφέρεται ότι για το 2018 οι τράπεζες σχεδιάζουν 10.000 πλειστηριασμούς ακινήτων. Ο στόχος χαρακτηρίζεται πολύ φιλόδοξος αν αναλογιστεί κανείς ότι τον Δεκέμβριο του 2017 έγιναν μόλις 30 ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί και έως τις 17 Ιανουαρίου έφτασαν τους 80.
Σύμφωνα με τους δανειστές, 500 ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί σχεδιάζονταν για τον Ιανουάριο του 2018. «Ο αριθμός αυτός θα πρέπει να αυξηθεί στους 1.000 ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς τον μήνα από τον Μάρτιο του 2018 και να φτάσει τους 2.000 ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς τον μήνα στη διάρκεια του τελευταίου τριμήνου του 2018» τονίζεται, με την προσθήκη ότι οι ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί πρέπει να αυξηθούν στους 40.000 ετησίως την ερχόμενη τριετία. Οσον αφορά τους πλειστηριασμούς σε φυσική μορφή, παραμένουν προβληματικοί, ενώ οι βίαιες διακοπές τους από ομάδες ακτιβιστών σε όλη τη χώρα χαρακτηρίζεται «υπόθεση ρουτίνας». Τονίζεται παράλληλα πως υπάρχει ανεπίσημη πληροφόρηση για «πληρωμένες διαμαρτυρίες» για τη διακοπή πλειστηριασμών.
Στην έκθεση συμμόρφωσης περιλαμβάνεται επικαιροποίηση των προβλέψεων σχετικά με την πορεία του δημόσιου χρέους, οι οποίες δείχνουν επιδείνωση σε σχέση με τις προηγούμενες προβλέψεις. Από τις παραδοχές αυτές γίνεται σαφές πόσο σημαντικές είναι οι προβλέψεις για την ανάπτυξη. Ολο το παιχνίδι φαίνεται να επικεντρώνεται εκεί, μαζί με τα έσοδα από αποκρατικοποιήσεις.
Σε τέσσερα διαφορετικά σενάρια εξέλιξης του χρέους, κοινή συνισταμένη είναι ότι από τα 86 δισ. ευρώ του τρίτου προγράμματος θα εκταμιευθούν τελικά τα 58,6 δισ. ευρώ, αφήνοντας στην άκρη 27,4 δισ. ευρώ. Προβλέπονται έσοδα αποκρατικοποιήσεων 17 δισ. ευρώ από το 2017 έως και το 2060, εκ των οποίων 13 δισ. ευρώ από ιδιωτικοποιήσεις εκτός τραπεζικού τομέα. «Δεν προβλέπεται νέα ανακεφαλαιοποίηση σε αυτή τη φάση».
Στη συνέχεια αρχίζουν οι διαφορετικές παραδοχές για τον ρυθμό ανάπτυξης και το ύψος των πρωτογενών πλεονασμάτων, το οποίο φαίνεται αδιαπραγμάτευτο στο 3,5% του ΑΕΠ έως και το 2022 και στη συνέχεια υπολογίζεται από 1,5% έως και 2,3% σε μέσους όρους για την περίοδο 2023-2060. Οσον αφορά τον ρυθμό ανάπτυξης, στο καλύτερο σενάριο υπολογίζεται σε 3,5% (μέσος όρος) από το 2019 έως και το 2060, στο χειρότερο σενάριο σε 2,7%. Σε κάθε περίπτωση, πολύ υψηλός για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα. Στο καλύτερο σενάριο το χρέος διαμορφώνεται στο 79,5% του ΑΕΠ το 2060 και προφανώς δεν χρειάζεται καμία παρέμβαση, στο χειρότερο εκρήγνυται στο 244,1% του ΑΕΠ το 2060.
Επιφυλάξεις για τη δημοσιονομική πειθαρχία
Αν όλα πάνε καλά, η ελληνική οικονομία θα μπει σε έναν ενάρετο κύκλο ανάπτυξης από το 2018 με ρυθμό επέκτασης 2,5% και συντήρηση πάνω από το 2% έως και το 2021.
Αυτό προϋποθέτει, κατά την εκτίμηση των δανειστών, απρόσκοπτη ολοκλήρωση του τρίτου προγράμματος αλλά και κατά γράμμα τήρηση των προβλέψεων του προϋπολογισμού.
«Τυχόν καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση του τρίτου προγράμματος αλλά και ενδεχόμενη υποεκτέλεση του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων του 2018 θα είχαν επιβλαβείς συνέπειες για την ανάπτυξη», τονίζεται στην έκθεση στην οποία παράλληλα προβλέπεται μείωση της ανεργίας από το 21,7% του εργατικού δυναμικού το 2017 στο 15,5% το 2021.
Για το 2019 εκτιμάται ότι το πρωτογενές πλεόνασμα θα διαμορφωθεί στο 3,5%, αν και η πρόβλεψη «υπόκειται σε σημαντική αβεβαιότητα». Η πρόβλεψη βασίζεται στην πλήρη εκτέλεση των εκτιμήσεων του προϋπολογισμού «οι οποίες αποδεδειγμένα στο παρελθόν δεν τηρήθηκαν στο σκέλος των δαπανών δημοσίων επενδύσεων». Υπάρχουν κίνδυνοι τονίζεται εξαιτίας πιθανών καθυστερήσεων στην εφαρμογή μέτρων που έχουν ψηφιστεί αλλά δεν έχουν υλοποιηθεί ακόμα, κυρίως στο μέτωπο της ασφαλιστικής μεταρρύθμισης και της αναμενόμενης ευθυγράμμισης των αντικειμενικών αξιών με τις αγοραίες, η οποία θα επηρεάσει τον ΕΝΦΙΑ του 2018.
Γι’ αυτό άλλωστε, επαναλαμβάνεται πως αν κριθεί απαραίτητο η μείωση του αφορολογήτου θα εφαρμοστεί από το 2019. Η απόφαση θα ληφθεί τον ερχόμενο Μάιο.
Εναν τεράστιο όγκο 88 προαπαιτουμένων θα πρέπει να ολοκληρώσει η κυβέρνηση από τον Φεβρουάριο μέχρι και το τέλος Ιουνίου του 2018 για να κλείσει την τέταρτη και τελευταία αξιολόγηση του τρίτου Μνημονίου.
– Ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί για οφειλές στο Δημόσιο από την 1η Μαΐου.
– ΦΠΑ στα νησιά. Τέλος Ιουνίου, κατάργηση της έκπτωσης του ΦΠΑ στα υπόλοιπα πέντε νησιά του Αιγαίου (Λέσβος, Χίος, Σάμος, Κως, Λέρος).
– Είσπραξη ληξιπρόθεσμων. Προμήθεια τον Φεβρουάριο λογισμικού που επιτρέπει την περαιτέρω αυτοματοποίηση της είσπραξης των ληξιπρόθεσμων οφειλών.
– Συντάξεις. Επανυπολογισμός όλων των συντάξεων μέχρι τα μέσα Μαρτίου για να γίνουν οι μειώσεις το 2019.
– Νέες συντάξεις. Τον Απρίλιο θα πρέπει να έχει γίνει η επεξεργασία όλων των αιτήσεων κύριας συνταξιοδότησης που υποβλήθηκαν το 2016, να ολοκληρωθεί η επεξεργασία του 30% των αιτήσεων συνταξιοδοτήσεων που υποβλήθηκαν το 2017 και 13.800 αιτήσεων επικουρικών συντάξεων που υποβλήθηκαν από 1/1/2015 έως 31/12/2016.
– ΕΚΑΣ. Μέχρι τον Ιούνιο θα πρέπει να εκδοθεί η υπουργική απόφαση για τις νέες περικοπές στο ΕΚΑΣ του 2019.
– Φάρμακα.Νέο δελτίο τιμών φαρμάκων μέχρι τον Μάιο, με στόχο τη μείωση της φαρμακευτικής δαπάνης.
– Αδήλωτη εργασία. Μέχρι τον Μάιο θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η διασύνδεση των ηλεκτρονικών συστημάτων του υπουργείου Εργασίας, του υπουργείου Οικονομικών, των ΣΕΠΕ, ΟΑΕΔ, ΕΦΚΑ και της Ελληνικής Αστυνομίας για την αυτόματη ανταλλαγή πληροφοριών.
– ΔΕΗ. Τον Φεβρουάριο ο νόμος για τις προς πώληση μονάδες της ΔΕΗ. Νωρίτερα η κυβέρνηση στέλνει την τελική δεσμευτική συμφωνία για τις προς πώληση μονάδες στην Κομισιόν. Επιπλέον μέτρα για την είσπραξη των ανεξόφλητων λογαριασμών.
– Αγορά εργασίας. Τον Μάρτιο, ύστερα από διαβούλευση με τους κοινωνικούς εταίρους και σε συμφωνία με τους θεσμούς, η κυβέρνηση θα αναπτύξει έναν αξιόπιστο διοικητικό μηχανισμό που θα αξιολογεί την αντιπροσωπευτικότητα στις διαπραγματεύσεις για τις κλαδικές συμβάσεις.