Ψηφιακό δείχνει ότι θα είναι το μέλλον της τηλεθέασης, καθώς οι καταναλωτές στρέφονται όλο και περισσότερο στις οθόνες των κινητών συσκευών τους για να παρακολουθήσουν τηλεόραση.

Οι νέες συνήθειες των πολιτών εκτοξεύουν στα ύψη τάσεις όπως το βίντεο «κατ’ απαίτηση» (on demand), περιορίζοντας κατά πολύ τη συμβατική τηλεθέαση. Εως το 2020 εκτιμάται ότι το 50% της τηλεθέασης θα πραγματοποιείται μέσω των φορητών συσκευών.

Μάλιστα, στις μισές περιπτώσεις θα γίνεται αποκλειστικά μέσω smartphones. Στο μεταξύ, η συμβατική τηλεθέαση και το βίντεο on demand, αναμένεται να έχουν τα ίδια μερίδια (από 50%) μέσα στα επόμενα τρία χρόνια.

Την ίδια στιγμή, οι χρήστες δείχνουν έτοιμοι να εντάξουν στην καθημερινότητά τους και την εικονική πραγματικότητα (Virtual Reality –VR), κάτι που θα έχει ως αποτέλεσμα, έως το 2020, ο ένας στους τρεις καταναλωτές να χρησιμοποιεί συσκευές VR.

Γενικά φαίνεται ότι οι καταναλωτές δεν παρακολουθούν απλώς περισσότερο βίντεο, αλλά αλλάζουν και τον τρόπο που το κάνουν. Αυτό αποδεικνύεται και από τη συνεχόμενη άνοδο της τηλεθέασης μέσω κινητών τηλεφώνων, η οποία αποτελεί κυρίαρχη τάση από το 2010.

Τα στοιχεία αυτά περιλαμβάνει η ετήσια έκθεση «Ericsson ConsumerLab», της εταιρείας Ericsson, σχετικά με την τηλεόραση και τα μέσα επικοινωνίας. Μάλιστα, όπως προκύπτει από την έκθεση, το 50% της παρακολούθησης τηλεόρασης και βίντεο θα πραγματοποιείται σε οθόνες κινητών συσκευών (tablets, smartphones, laptops), ποσοστό αυξημένο κατά 85% σε σχέση με το 2010, ενώ μόνο τα smartphones θα αντιστοιχούν στο ένα τέταρτο αυτής της παρακολούθησης (αύξηση 160% σε σχέση σε το 2010).

Επιπλέον, η εικονική πραγματικότητα (VR) σταδιακά αναμένεται να διαδοθεί ευρέως και το 2020 θα τη χρησιμοποιεί ένας στους τρεις καταναλωτές.

Στην έκθεση παρουσιάζεται αναλυτικά η ραγδαία άνοδος της παρακολούθησης τηλεόρασης και βίντεο, καθώς και η συνεχιζόμενη στροφή στον τρόπο παρακολούθησης περιεχομένου από την πλευρά των τηλεθεατών. Μάλιστα, η άνοδος της «κατ’ απαίτηση» παρακολούθησης θα συνεχιστεί έως και το 2020, καλύπτοντας περίπου το 50% της συνολικής τηλεθέασης.

Επίσης, η έκθεση αποκαλύπτει κι άλλα ενδιαφέροντα στοιχεία. Για παράδειγμα, οι αναλυτές διαπιστώνουν ότι, πλέον, ο χρόνος που αφιερώνουμε στην παρακολούθηση περιεχομένου, είτε τηλεόρασης είτε βίντεο, ανέρχεται στις 30 ώρες την εβδομάδα, κάτι που αποτελεί ρεκόρ όλων των εποχών.

Στον αριθμό αυτό περιλαμβάνονται η ενεργή παρακολούθηση της προγραμματισμένης γραμμικής τηλεόρασης, οι ζωντανές και «κατ’ απαίτηση» υπηρεσίες Διαδικτύου, το περιεχόμενο που αποκτήθηκε από τη λήψη ή καταγραφή, καθώς και τα DVD και τα Blu-ray.

Ωστόσο, σχεδόν το 60% προτιμά την παρακολούθηση «κατ’ απαίτηση», σε σχέση με την παρακολούθηση της προγραμματισμένης γραμμικής τηλεόρασης. Πρόκειται δε για μια αύξηση της τάξης του 50% σε σχέση με το 2010. Για την ακρίβεια, ο μέσος αριθμός των χρησιμοποιούμενων υπηρεσιών «κατ’ απαίτηση» αυξήθηκε από 1,6 υπηρεσίες κατ’ άτομο το 2012 σε 3,8 υπηρεσίες το 2017.

Ηδη, σήμερα, δύο στους πέντε καταναλωτές πληρώνουν για υπηρεσίες τηλεόρασης και βίντεο «κατ’ απαίτηση», ενώ σχεδόν το ένα τρίτο (32%) δηλώνει ότι θα αυξήσει τις σχετικές δαπάνες μέσα στους επόμενους 6-12 μήνες.

Ταυτόχρονα αυξάνεται η σημασία της φορητότητας, καθώς το ένα τρίτο των καταναλωτών ζητά πρόσβαση σε περιεχόμενο όταν βρίσκεται στο εξωτερικό. Παράλληλα, σημαντική άνοδος παρατηρείται και στην τηλεθέαση μέσω smartphones, καθώς σχεδόν 70% των καταναλωτών παρακολουθούν βίντεο στο smartphone τους (ποσοστό διπλάσιο από το αντίστοιχο του 2012), καλύπτοντας το ένα πέμπτο της συνολικής παρακολούθησης τηλεόρασης και βίντεο.

Οι ηλικίες

Το περισσότερο περιεχόμενο, σύμφωνα με την έκθεση, παρακολουθούν οι ηλικίες 16-19 ετών με 33 ώρες την εβδομάδα, δηλαδή περίπου 10 ώρες παραπάνω την εβδομάδα σε σχέση με το 2010.

Ωστόσο, τα μισά και πλέον άτομα αυτής της κατηγορίας, παρακολουθούν περιεχόμενο «κατ’ απαίτηση», ενώ πάνω από το 60% του χρόνου παρακολούθησης τηλεόρασης και βίντεο αφιερώνεται σε οθόνες κινητών συσκευών.

Τα στοιχεία της ίδιας έρευνας δείχνουν επίσης ότι, αν και οι καταναλωτές έχουν μεγαλύτερη πρόσβαση από ποτέ σε υπηρεσίες τηλεόρασης και βίντεο, ο μέσος χρόνος αναζήτησης περιεχομένου έχει αυξηθεί κατά 13% σε σχέση με πέρυσι και πλέον ανέρχεται σε σχεδόν μια ώρα την ημέρα. Μάλιστα, ένας στους οκτώ καταναλωτές πιστεύει ότι μελλοντικά θα «χαθεί» μέσα στον αχανή όγκο του διαθέσιμου περιεχομένου.

Καθώς η εμπειρία των χρηστών κατακερματίζεται, οι 6 στους 10 θεωρούν ότι η ανακάλυψη περιεχομένου είναι «πολύ σημαντική» για την εγγραφή τους σε μια νέα υπηρεσία, ενώ το 70% ζητά «ενοποιημένη αναζήτηση για όλο το περιεχόμενο τηλεόρασης και βίντεο».

Η νέα διάσταση

Οι κοινωνικές πτυχές και η εμπειρία της εικονικής πραγματικότητας προσθέτουν μια νέα διάσταση στην εμπειρία τηλεθέασης. Καθώς το 2020 προβλέπεται ότι το ένα τρίτο των καταναλωτών θα χρησιμοποιεί VR, αναμένεται ότι η τεχνολογία αυτή θα επηρεάσει σημαντικά και το μέλλον του κλάδου της τηλεόρασης και του βίντεο. Ωστόσο, αν πρόκειται να αυξηθεί το ενδιαφέρον των καταναλωτών για την εικονική πραγματικότητα, θα χρειαστεί να αλλάξουν αρκετά πράγματα. Σχεδόν το 55% των καταναλωτών που σχεδιάζουν να αποκτήσουν συσκευές VR θα προτιμούσε φτηνότερα ακουστικά, ενώ σχεδόν οι μισοί θεωρούν ότι θα πρέπει να υπάρχει πιο «καθηλωτικό» περιεχόμενο. Το ένα τρίτο των καταναλωτών θα ενδιαφερόταν περισσότερο για VR αν μπορούσε να αποκτήσει συνδυασμένο πακέτο VR από τον πάροχο υπηρεσιών τηλεόρασης και βίντεο. Παράλληλα, οι καταναλωτές εκτιμούν ιδιαίτερα τόσο τις εμπειρίες τηλεθέασης υψηλής ποιότητας όσο και τις «καθηλωτικές» εμπειρίες. Σχεδόν το ένα τέταρτο των καταναλωτών που συμμετείχαν στην έρευνα δηλώνει ότι έχει ήδη πρόσβαση σε τηλεοπτική οθόνη 4K UHD, ενώ άλλο ένα τρίτο αυτών σκοπεύει να αποκτήσει.