Τη συνέχιση του διαλόγου με την κυβέρνηση για το μάθημα των θρησκευτικών αποφάσισε η Ιερά Σύνοδος της Ιεραρχίας στη συνεδρίασή της.

Στην εισήγησή του για τα θέμα των θρησκευτικών ο μητροπολίτης Ύδρας Εφραίμ επανέλαβε τις τρεις βασικές προϋποθέσεις που έχει ζητήσει και στο παρελθόν η Εκκλησία. Δηλαδή να παραμείνει το μάθημα υποχρεωτικό, να διατηρηθούν οι ώρες διδασκαλίας του και ο ορθόδοξος χαρακτήρας του. Σ’ αυτές ο μητροπολίτης Εφραίμ πρόσθεσε πώς ένα ακόμη σοβαρό θέμα «είναι να παραμείνει η ονομασία «Θρησκευτικά», γιατί αυτή είναι θεμελιώδης θέση, ώστε το Μάθημα των Θρησκευτικών να διδάσκεται μόνον από Θεολόγους».

Στο θέμα των θρησκευτικών αναφέρθηκε σε δηλώσεις του προς του δημοσιογράφους και ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος. Όπως είπε ακούστηκαν πολλές απόψεις και καταλήξαμε ότι πρέπει να συνεχιστεί ο διάλογος με την Πολιτεία πάνω σε βασικά σημεία που δεν είναι καινούργια». Και συμπλήρωσε πως «ο διάλογος θα ξεκινήσει με αρχή και κομβικό σημείο την συνάντηση που έγινε στο Μαξίμου στις 5 Οκτωβρίου που έδωσε και την κατεύθυνση ο ίδιος ο Πρωθυπουργός «και συμφωνήσαμε να σχηματισθούν αυτές οι επιτροπές που θα κάνουν και την συζήτηση. Αποφασίσαμε να γίνουν οι επιτροπές. Ορίσαμε τα μέλη. Θα αρχίσει ο διάλογος και πιστεύουμε ότι θα πάει καλά. Περιμένουμε να καταλήξουμε σε αυτό που όλοι θέλουμε, σε συνεργασία με την Πολιτεία, στο κείμενο που θα γίνει το νέο βιβλίο για τα παιδιά μας στα σχολεία».

Για τον Φίλη

Με αφορμή τις δηλώσεις του πρώην υπουργού παιδείας Νίκου Φίλη ο Αρχιεπίσκοπος τόνισε ότι αγαπά τον κ. Φίλη. Και επανέλαβε ότι παραπέμπει τον ίδιο, αλλά και τους δημοσιογράφους σε όσους ήταν παρόντες στην συνάντηση «και δεν ήταν λίγοι» είπε. Και πρόσθεσε πως «ήταν ο Πρωθυπουργός, ο κ. Καμένος, η κ. Γεροβασίλη, τρεις Ιεράρχες και ο Νομικός Σύμβουλος της Εκκλησίας. Να κάνουμε όλοι λάθος; Ψάξτε να δούμε πού είναι η αλήθεια».

Σύμφωνα με πληροφορίες ο διάλογος της Εκκλησίας με το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) του Υπουργείου Παιδείας, επί των νέων προγραμμάτων σπουδών αναμένεται να συνεχιστεί και μετά το τέλος της σχολικής χρονιάς, περίπου μέχρι τον Αύγουστο, ώστε να υπάρχουν αποτελέσματα προτού ξεκινήσει το νέο σχολικό έτος. Σ’ αυτή τη φάση, όπως αναφέρουν πηγές της Ιεραρχίας, η επιτροπή της Εκκλησίας (αποτελείται από τους μητροπολίτες Ύδρας, Σπετσών και Αιγίνης Εφραίμ, Μεσογαίας και Λαυρεωτικής Νικόλαο και Μεσσηνίας Χρυσόστομ) θα εμπλουτιστεί και από τις γνώμες ειδικών και στη συνέχεια θα καταθέσεις τις απόψεις της στο ΙΕΠ του Υπουργείου Παιδείας.

Σημειώνεται ότι το θέμα της συνέχισης του διαλόγου με την Πολιτεία τέθηκε σε ψηφοφορία μετά από πρόταση του Αρχιεπισκόπου. Επί συνόλου 62 ψηφισάντων – διότι αρκετοί μητροπολίτες είχαν αποχωρήσει – 57 ψήφισαν υπέρ της συνέχισης του διαλόγου.

Εκτός από τις τρεις «κόκκινες» γραμμές που η Εκκλησία παγίως ζητάει να τηρηθούν για τα θρησκευτικά, ο μητροπολίτης Εφραίμ διατύπωσε μία σειρά από άλλες βασικές προϋποθέσεις οι οποίες θα πρέπει να ληφθούν υπ’ όψιν από το ΙΕΠ.

Τι είπε ο Εφραίμ:

α) Η Εκκλησία δέον να αποφύγει οποιαδήποτε εμπλοκή σε ιδελογικές έριδες είτε μεταξύ θεολόγων είτε μεταξύ πολιτικών ομάδων είτε μεταξύ ομάδων πολιτών.

β) Είναι αναγκαίο να επιμείνουμε στην διατήρηση του υφισταμένου νομικού και θεσμικού πλαισίου του Μαθήματος των Θρησκευτικών.

γ) Για την Ιερά Σύνοδο της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος το Μάθημα δεν νοείται παρά μόνον ως κατέχον την πρώτη θέση στην Παιδεία των παιδιών μας.

δ) Αναγνωρίζουμε ότι η αλλαγή του μαθήματος είναι απαραίτητη, χωρίς αυτό να σημαίνει υποτίμηση της αξίας του, αποδόμηση της πίστης, πρόκληση σύγχυσης και την ταύτισή του με κύρια χαρακτηριστικά φανατισμό, εμπάθεια, συντηρητισμό, σκοταδισμό ή ανόητο και μειονεκτικό φιλελευθερισμό.

ε) Αναγνωρίζουμε ότι η εποχή των αμιγώς θρησκευτικών κοινωνιών και εθνών ήδη παρέρχεται.

στ) Το Μάθημα των Θρησκευτικών να φανερώνει ξεκάθαρα την αξία και την επικαιρότητά του, να εκφράζει πειστικά την αλήθεια με τόλμη, ελευθερία και ομορφιά, να μην κουράζει ούτε να είναι ανιαρό, αλλά να είναι αξιόπιστο και ενδιαφέρον, να καταδεικνύει την τεράστια συμβολή της ορθόδοξης πίστης στο Πνεύμα, στην Τέχνη, στον Πολιτισμό.

ζ) Η Ιεραρχία διαλέγεται, διότι συναποφασίζει με την Πολιτεία για θέματα που αφορούν σ’ αυτήν, ως τούτο απορρέει από το Σύνταγμα, τον Καταστατικό Χάρτη της Εκκλησίας της Ελλάδος και τους Νόμους του Κράτους.

η) Η παρουσίαση από το μάθημα μιας ορθόδοξης κοσμολογίας και ανθρωπολογίας.