Για όλους τους άλλους το όνομα του Μπενζαμέν Μιλπιέ έσκασε σαν πυροτέχνημα με την καλή έννοια κατά την παρουσίαση του νέου προγράμματος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, η οποία αποχαιρετά το θέατρο Ολύμπια ύστερα από 73 χρόνια πριν μεταφερθεί στο Κέντρο Πολιτισμού –Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ). Για τον Αντώνη Φωνιαδάκη, διευθυντή του Μπαλέτου της Λυρικής, ήταν η ευτυχής κατάληξη μιας σταθερής φιλίας. Ο διάσημος χορογράφος, τέως διευθυντής του Μπαλέτου του Παρισιού (θήτευσε εκεί από το 2013 έως τον περασμένο Φεβρουάριο), πρώτος χορευτής του Μπαλέτου της Νέας Υόρκης και σύζυγος της Νάταλι Πόρτμαν, παρουσιάζει στη σκηνή του Ολύμπια τον Απρίλιο του 2017 το «Sarabande» («Σαραμπάντ»), σε μουσική του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ. Πρόκειται για ένα από τα τρία μέρη του σπονδυλωτού έργου «Τοπία» –δίπλα στο «The shaker loops » του Αντώνη Φωνιαδάκη σε μουσική του Τζον Ανταμς και του ατιτλοφόρητου ακόμη έργου του Ντάγκλας Λι σε μουσική του Ετσιο Μπόσο.
Αν ο Μιλπιέ αποτελεί την απόλυτη ατραξιόν για τον Απρίλιο, αυτό δεν σημαίνει ότι οι φιλοδοξίες του νέου προγράμματος εξαντλούνται στη διεθνή αυτή σύμπραξη. Με αυξημένες προσδοκίες αναμένεται η παραγωγή του «Λόενγκριν» του Ρίχαρντ Βάγκνερ, σε σκηνοθεσία Αντονι ΜακΝτόναλντ, από την Εθνική Οπερα Ουαλίας και το Θέατρο Βιέλκι – Εθνική Οπερα Πολωνίας. Αλλά και η συνεργασία με το Εθνικό Θέατρο για τη νέα πειραματική δημιουργία με τίτλο «Γαλαξίας» (στη σκηνή Ρεξ – Μαρίκα Κοτοπούλη, στις 3 Νοεμβρίου), την οποία θα παρουσιάσει ο Αντώνης Φωνιαδάκης.

Οπως τόνισε ο ίδιος, το έργο φωτίζει την έννοια της αρχής, της δημιουργίας του Σύμπαντος που πάντα εξιτάρει και προκαλεί, επειδή στην έννοια συνυπάρχουν ο ενθουσιασμός αλλά και το δέος. «Αφορμή γι’ αυτή τη σύλληψη είναι το γεγονός πως για πρώτη φορά συνεργάζεται η Λυρική με το Εθνικό Θέατρο», σημείωσε ο χορογράφος. Σε αυτό το σημείο ο Μύρων Μιχαηλίδης θύμισε πως στο παρελθόν η Λυρική εντασσόταν στο Εθνικό Θέατρο και αργότερα απέκτησε την ανεξαρτησία της το 1940.

Στο πρόγραμμα εντάσσονται, εξάλλου, οι αναβιώσεις δημοφιλών έργων του ρεπερτορίου («Τραβιάτα» του Βέρντι, «Ο κουρέας της Σεβίλλης» του Ροσίνι), κοινωνικές δράσεις και η ενότητα «H Λυρική στη μεγάλη οθόνη». Αναφερόμενος στις εν λόγω δράσεις ο καλλιτεχνικός διευθυντής Μύρων Μιχαηλίδης υπογράμμισε το εκπαιδευτικό πρόγραμμα για τα δημοτικά σχολεία με τίτλο «3ο κουδούνι, όπερα», την όπερα σκιών «Η επιστροφή του Καραγκιόζη στην πατρίδα» (όπου ο Καραγκιόζης συναντά τον Αρλεκίνο και ο μπερντές τις απαρχές της όπερας).

Η Λυρική Σκηνή φέτος, εξάλλου, δημιουργεί την διαπολιτισμική χορωδία, ένα εργαστήρι που απευθύνεται σε μόνιμους ή προσωρινούς κατοίκους της Αθήνας: πρόσφυγες, μετανάστες και ημεδαπούς και επιτρέπει την ισότιμη ανταλλαγή μουσικού ρεπερτορίου μεταξύ των μελών του, ενώ παράλληλα αποτελεί ένα περιβάλλον δημιουργικής εκμάθησης της ελληνικής γλώσσας. Η εκκίνηση πάντως δίνεται στις 21 Οκτωβρίου με την επανάληψη για πέντε παραστάσεις της παραγωγής «Βαφτιστικός» του Θεόφραστου Σακελλαρίδη σε σκηνοθεσία Σίμου Κακάλα. Ακολουθεί ο «Γαλαξίας», η «Τραβιάτα» του Βέρντι στο Μέγαρο Μουσικής (από 19/11) σε μουσική διεύθυνση Λουκά Καρυτινού και σκηνοθεσία Νίκου Πετρόπουλου, καθώς και η «Ζιζέλ» σε μουσική του Αντόλφ Αντάμ και χορογραφία των Ιρέκ Μουχαμέντοφ/ Μαριούς Πετιπά (από Δεκέμβριο).

ΜΕΤΑΚΟΜΙΣΗ ΚΑΙ ΝΕΕΣ ΠΑΡΑΓΩΓΕΣ. Σε ό,τι αφορά την παράδοση του κτιρίου στο ΚΠΙΣΝ που αρχικά υπολογιζόταν να πραγματοποιηθεί στις 31 του περασμένου Μάρτη, μετατίθεται τώρα για τον επόμενο μήνα (Οκτώβριο). Με βάση τα έως τώρα χρονικά δεδομένα, η Λυρική θα ξεκινήσει την μετακόμισή της στις αρχές του 2017 ενώ η δοκιμαστική λειτουργία θα διαρκέσει από τον Μάρτιο έως τον Αύγουστο του 2017. Κατά συνέπεια και με δεδομένο ότι δεν θα υπάρξουν περαιτέρω καθυστερήσεις στην παράδοση, θα είναι σε θέση να παρουσιάσει παραγωγές στην Κεντρική και Εναλλακτική Σκηνή στο ΚΠΙΣΝ από την άνοιξη του 2017 στο πλαίσιο της δοκιμαστικής περιόδου.
Ο Μύρων Μιχαηλίδης τόνισε ότι σε μια τόσο δύσκολη μεταβατική χρονιά με τεράστιες προκλήσεις και δυσκολίες όχι μόνο δεν θα ανασταλούν και δεν θα περιοριστούν οι δραστηριότητές της, όπως έκαναν πολλά θέατρα στον κόσμο σε αντίστοιχες περιπτώσεις, αλλά το κοινό θα παρακολουθήσει ένα πρόγραμμα με όπερα, οπερέτα, μπαλέτο, εκπαιδευτικά και κοινωνικά προγράμματα, που στοχεύουν στη διάδοση και διάχυση της τέχνης στα παιδιά, στους νέους και στο κοινωνικό σύνολο. Οσο για τις λεπτομέρειες του προϋπολογισμού, ο Μύρων Μιχαηλίδης τόνισε ότι η Λυρική έχει εισπράξει από το υπουργείο Πολιτισμού μέχρι στιγμής 9 εκατ. ευρώ για το 2016. «Σύντομα θα εκταμιευτεί άλλο 1 εκατ. και επιπλέον έχουμε αιτηθεί για περίπου 2 εκατ. ευρώ». Να σημειωθεί ότι προκειμένου να καλυφθούν τα κενά στην Ορχήστρα της Λυρικής Σκηνής προκηρύχθηκαν 12 οργανικές θέσεις ενώ με τροπολογία που ψηφίστηκε στη Βουλή θα δημιουργηθούν εργαστήρια στον Ελαιώνα για την αποθήκευση των σκηνικών και των 60.000 κοστουμιών από το βεστιάριο της Λυρικής.

Με βάση το χρονοδιάγραμμα της μετακίνησης στο Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος, στο θέατρο Ολύμπια θα πέσει η αυλαία στις 19 Μαΐου 2017 με την όπερα σε ημισκηνοθετημένη μορφή «Ρέα» του Σπυρίδωνος Σαμάρα. Η σκηνοθετική επιμέλεια της βραδιάς ανήκει στον Νίκο Διαμαντή –καλλιτεχνικό διευθυντή του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά –και η μουσική διεύθυνση στον Βύρωνα Φιδετζή.Το ιστορικό κτίριο στην Ακαδημίας –ιδιοκτησία της Τραπέζης της Ελλάδος –θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί μόνο για δράσεις συναφείς με αυτές της Λυρικής χωρίς να την ανταγωνίζονται, όπως τόνισε ο υπουργός Πολιτισμού Αριστείδης Μπαλτάς που ήταν παρών στη συνέντευξη Τύπου.