Μία ώρα και 40 λεπτά θα διαρκεί το ταξίδι από το Αντίρριο έως τα Ιωάννινα με την ολοκλήρωση της Ιόνιας Οδού. Σήμερα για τη διαδρομή αυτή οι οδηγοί χρειάζονται σχεδόν τρεισήμισι ώρες.
Σύμφωνα με τη Νέα Οδό (την εταιρεία παραχώρησης, θυγατρική του Ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ) οι πρώτες παραδόσεις των νέων τμημάτων αναμένεται να γίνουν μέσα στο 2016. Στο τέλος του έτους πρόκειται να δοθεί στην κυκλοφορία το τμήμα από την έξοδο της σήραγγας της Κλόκοβας μέχρι την Αμφιλοχία που περιλαμβάνει και την παράκαμψη Αγρινίου που βρίσκεται ήδη σε κυκλοφορία.
Ο αυτοκινητόδρομος μήκους 196 χιλιομέτρων (κατασκευάζεται από την ΤΕΡΝΑ, την κατασκευαστική του Ομίλου) θα είναι σε λειτουργική κυκλοφορία (δεν θα δοθούν όλοι οι κόμβοι) τον Μάρτιο του 2017 και σε πλήρη λειτουργία τον Αύγουστο του 2017. Σήμερα έχει ολοκληρωθεί το 77% του έργου, ενώ στα έξι συνολικά εργοτάξια κατά μήκος του αυτοκινητοδρόμου απασχολούνται περισσότερα από 2.200 άτομα και χρησιμοποιούνται 1.530 μηχανήματα.
Οπως έχει γίνει γνωστό, σε μια προσπάθεια επιτάχυνσης των εργασιών, η ΤΕΡΝΑ έχει ήδη προχωρήσει σε μίσθωση 1.746 στρεμμάτων γης από 363 ιδιοκτήτες των οποίων οι απαλλοτριώσεις εκκρεμούσαν. Επιπλέον, η κατασκευάστρια προσφέρει κάθε υποστήριξη σε ανθρώπινους πόρους και μηχανήματα για την επιτάχυνση των αρχαιολογικών ανασκαφών και τη μεταφορά των δικτύων κοινής ωφέλειας. Σημειώνεται ότι σήμερα εκκρεμεί το 14,5% των απαλλοτριώσεων, ενώ σε επίπεδο αρχαιολογίας και μεταφοράς δικτύων η κατάσταση έχει σχεδόν εξομαλυνθεί πλήρως.
ΜΕΣΑ ΣΕ 13 ΜΗΝΕΣ. Την περασμένη Τρίτη ολοκληρώθηκε η εκσκαφή της σήραγγας της Κλόκοβας. Πρόκειται για ένα πολύ δύσκολο εγχείρημα που ολοκληρώθηκε σε 13 μήνες. Για να γίνει αυτό η εκσκαφή πραγματοποιούνταν ταυτόχρονα και από τα τέσσερα μέτωπα (είσοδος, έξοδος και στα δυο ρεύματα κυκλοφορίας). Το τεχνικό έργο της διέλευσης του αυτοκινητοδρόμου από το όρος Κλόκοβα (Παλιοβούνα) περιλαμβάνει την κατασκευή δυο δίδυμων σηράγγων μονής κατεύθυνσης, με χωρητικότητα δύο λωρίδων κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση. Το μέγιστο μήκος του κάθε κλάδου είναι 2.890 και 2.880 μέτρα αντίστοιχα. Τα κέντρα ελέγχου των σηράγγων θα λειτουργούν στα μέτωπα εισόδου και εξόδου.
Για τις περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης θα κατασκευαστούν εφτά συνδετήριες (κάθετες) σήραγγες διαφυγής, ενώ θα υπάρχει δυνατότητα αναστροφής της κυκλοφορίας στα αντίθετα ρεύματα προ και μετά τα μέτωπα των σηράγγων. Με την κατασκευή της σήραγγας - αντί της διέλευσης του αυτοκινητόδρομου από τον ορεινό όγκο της Κλόκοβας - παραμένει ανέπαφη η υφισταμένη εθνική οδός Αντιρρίου - Ιωαννίνων τόσο στη φάση κατασκευής όσο και στη φάση λειτουργίας της Ιόνιας Οδού.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Νέα Οδού, μέχρι το τέλος του περασμένου Μαΐου απορροφήθηκαν 790,148 εκατ. ευρώ, το 77,9% της συνολικής προϋπολογισθείσας δαπάνης του έργου η οποία ανέρχεται σε 1,025 δισ.
ΤΙ ΑΠΟΜΕΝΕΙ. Για να τελειώσει η κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου απομένει η ολοκλήρωση:
- της σήραγγας της Κλόκοβας
- του κάθετου και του παράπλευρου οδικού δικτύου
- των ανισόπεδων κόμβων όπου εκκρεμούν οι απαλλοτριώσεις
- της οδοστρωσίας, των ηλεκτρομηχανολογικών εργασιών με τη σήμανση και τα τελειώματα του έργου
Η Ιόνια Οδός συνδέει όλη τη Δυτική Ελλάδα αναβαθμίζοντας σημαντικά αστικά και αγροτικά κέντρα όπως είναι τα Ιωάννινα, η Αρτα και το Αγρίνιο.
Επιπλέον, προσφέρει επαρκέστατη σύνδεση των λιμανιών της Πάτρας, του Αστακού και της Ηγουμενίτσας ενώ συμβάλλει στην ευρύτερη ανάπτυξη της περιοχής βελτιώνοντας την προσβασιμότητα σε περιοχές με τουριστικό και αρχαιολογικό ενδιαφέρον.