Ο αμανές και ο καημός

Το κουίζ της εβδομάδας έχει… ποιοτικό ερωτηματικό: Τι έπαθε ηΔέσποινα Βανδήκαι αποφάσισε να σταματήσει να κάνει την παιδούλα και να αναλάβει ρόλο πενηντάρας (τουλάχιστον) μάνας και…Μέριλ Στριπ, ως Ντόνα Σέρινταν, στο μιούζικαλ «Mamma Mia!», που ετοιμάζει ηΘέμις Μαρσέλλουγια το Ακροπόλ, από φθινόπωρο; Δεν της βγαίνει πια η πίστα;

«Εφτανε το καράβι πια στα πέρατα του Ωκεανού με τις βαθιές ροές, / όπου των Κιμμερίων ανδρών η χώρα και η πόλη –/ από τα νέφη σκεπασμένοι και την καταχνιά, ποτέ το φως του ήλιου δεν τους βλέπει με τις λαμπρές ακτίνες του, / μήτε κάθε φορά που ανηφορίζει ψηλά στον έναστρο ουρανό, / μήτε και σαν κατηφορίζει από τον ουρανό πάλι στη γη –/ νύχτα βαριά και παγερή κρέμεται πάνω τους, σ’ αυτούς/ τους δύστυχους βροτούς…». Σε αυτή τη νύχτα, τη «βαριά και παγερή» (στην απόδοση του καθηγητή Δημήτρη Ν. Μαρωνίτη, όπως κι εκείνη που είδαμε στην Επίδαυρο από το Θέατρο Νο και τον Μιχαήλ Μαρμαρινό), σε αυτή την Κάθοδο στον Αδη, στην ομηρική Νέκυια (στη λ ραψωδία της «Οδύσσειας») κατεβαίνει, παρέα με μια αφρικανική άρπα (γκόνι), με αυτοσχεδιασμούς και μουσικές εξαίσιες, η Φένια Παπαδόδημα. Στη δική της «Odyssey – Nekyia», βασισμένη και σε αποσπάσματα από την α ραψωδία (Αθηνάς Παραίνεσις προς Τηλέμαχον), που αποτελεί την κορωνίδα ενός φεστιβάλ που έστησε και του δίνει πνοή τα τελευταία χρόνια μαζί με τον Γιώργο Παλαμιώτη, στο Elaiωnas Festival 2016 (έως 19 Ιουνίου), στο Πολιτιστικό Κέντρο Μελίνα Μερκούρη, παρέα με το τζαζ Grace Flowers Quartet (Δημήτρης Θεοχάρης πιάνο, Νίκος Σιδηροκαστρίτης τύμπανα, Γιάννης Παπαδόπουλος κοντραμπάσο, Λεωνίδας Σαραντόπουλος φλάουτο) και τους νέους Αλέξανδρο Αχτάρ, Λαρίσα Βέργου, Νίκο Λεκάκη, Χρυσούλα Παππά, Ευαγγελή Φίλη –την Κυριακή 12 Ιουνίου (και μάλιστα νωρίς, κατά τις 20.00). Σε μια Νέκυια, στην οποία, κατά τον καθηγητή Γιώργη Γιατρομανωλάκη, «ούτε επανένωση των αγαπημένων υπάρχει, ούτε διαφαίνεται λυτρωμός ή διέξοδος για τις βασανισμένες ψυχές» και που εμπνέεται μουσικά («το δακτυλικό εξάμετρο ήταν μουσική» πιστεύει η ηθοποιός, μουσικός και σκηνοθέτρια) από την αφρικανική ρυθμική παράδοση και σκύβει ευλαβικά στην ελληνική και την κελτική μουσική παράδοση. «Μια μεγάλη εμπειρία με πολλές προεκτάσεις», όπως λέει η Φένια Παπαδόδημα που σχεδιάζει χρόνια αυτό το εγχείρημα. Καθώς «όσο βυθίζεται κάποιος στην “Οδύσσεια” όλο και πιο βαθιά, ανακαλύπτει πως είναι μια ψυχική διαδρομή ανάτασης προς το φως».

Στον γυρισμό για την Ιθάκη. Η «Οδύσσεια» είναι το κυρίως θέμα του φετινού Elaiωnas Festival (έως 19 Ιουνίου). Εξού και η μουσική περφόρμανς «La ligne Invisible» της Δήμητρας Τρυπάνη / The N.Q.R projects #1, βασισμένη στην ψ ραψωδία σε μετάφραση Δ.Ν. Μαρωνίτη (απόψε), το «ODC ΧΙ (Η σκιά του Αλλου)», μουσική περφόρμανς πάνω στη λ ραψωδία από την Ελλη Παπακωνσταντίνου και τον Παναγιώτη Βελιανίτη (10/6), ακόμη και τα «Ημερολόγια αγκαλιάς», σε σκηνοθεσία Μάνιας Παπαδημητρίου, πάνω σε ημερολόγια εθελοντών για την οδύσσεια προσφύγων στη Μυτιλήνη, που έγραφα στην προηγούμενη στήλη (11/6).

Ελαιώνας τέχνης. Στην ίδια δραστήρια θεατρικά, τα τελευταία χρόνια, περιοχή ο ιδιαίτερος πολυχώρος Cartel στην Αγίας Αννης έκλεισε με επιτυχία τον πρώτο κύκλο της σκληρής «τραγωδίας της ανεργίας» του Εντεν φον Χόρβατ «Καζιμίρ και Καρολίνα», σε σκηνοθεσία Δημοσθένη Παπαδόπουλου (που μαθαίνω ότι στη νέα σεζόν θα σκηνοθετήσει Πίντερ στο Από Μηχανής Θέατρο) και ετοιμάζεται για επανάληψη από το φθινόπωρο, με μία από τις παραστάσεις που θα μου επιτρέψετε να περιλάβω στις καλύτερες της σεζόν. Με την καθηλωτική, γοητευτική Ευτυχία Γιακουμή, τον Παναγιώτη Σούλη και βέβαια την ψυχή του Cartel, τον Βασίλη Μπισμπίκη (φωτογραφία), που τον είδαμε και στον «Χορό του θανάτου» του Στρίντμπεργκ στο Εμπορικόν. Και αυτή την εποχή γυρίζει έξω από τα Χανιά, μαζί με τους Μαρία Πρωτόπαπα, Μάξιμο Μουμούρη και Γιάννη Φέρτη, Μαρίνα Ψάλτη, τα επεισόδια της νέας σειράς του Χανιώτη Θοδωρή Παπαδουλάκη («Το νησί» του Mega) για τον Alpha: «Η λέξη που δεν λες». Βασισμένη στη σειρά του BBC «The A word», σε σκηνοθεσία κυρίως του Πίτερ Κατάνεο («Αντρες με τα όλα τους»), με άξονα την ιστορία μιας οικογένειας που ανακαλύπτει ότι ο κανακάρης της, μουσική ιδιοφυΐα, βυθίζεται στον αυτισμό. Οχι πως θα περιοριστεί εκεί η ομάδα του Cartel και ο Βασίλης Μπισμπίκης. Μαθαίνω πως ετοιμάζουν και έναν Στρίντμπεργκ, την πολυπαιγμένη «Δεσποινίδα Τζούλια» σε χρονικό άλμα ώς το 2016.

Κωμωδία 166 Μαΐων

Τους είδαν στο Φίλιον να σχεδιάζουν, με χαρτί και με μολύβι, ολόκληρη περιοδεία και μου το μαρτύρησαν. Δεν είναι και λίγο. Ο ένας, 85 ετών και νεόκοπος πατέρας, αειθαλής και αεικίνητος. Ο άλλος, 81 ετών, αειθαλής επίσης, μόλις ολοκλήρωσε τις συμμετοχές του στο επιτυχημένο «Σώσε» κατάΒλαδίμηρο Κυριακίδη. ΟΚώστας Βουτσάςκαι οΓιώργος Κωνσταντίνου(φωτογραφία). Που αποφάσισαν να αφήσουν τη σφραγίδα τους στο φετινό καλοκαίρι των περιοδειών με μια παλιά επιτυχία (πριν από πέντε χρόνια) τωνΓιώργου ΒάλαρηΣτέλιου Παπαδόπουλου, «Το μήλο». Ως άσπονδες συμπεθέρες. Ο πρώτος ως Πολίτισσα μάνα τουΑντώνη Λουδάρου. Ο δεύτερος ως σικ αστή μάνα τηςΝαταλίας Δραγούμη. Που αυτόν τον γάμο δεν θα τον αφήσουν με τίποτα να συμβεί, οι εχθρές. Οι ρόλοι τους εμπλουτίστηκαν και στην παράσταση μπήκε και μια διαδραστική Παράβαση, με τη συμμετοχή του κοινού που θα απολαύσει δύο κωμικούς ολκής και παλαιάς κοπής, από 27 Ιουνίου, πριν από τις παραστάσεις σε νησιά. Οσο για τονΓιώργο Βάλαρη, θα επαναλάβει τον «Mr Love» του στο Μικρό Γκλόρια και ετοιμάζει για άλλη σκηνή μιούζικαλ με τραγούδια του ελληνικού σινεμά. Από τη νέα σεζόν…