Χωρίς …αεροδρόμια (!) κινδυνεύει να μείνει η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), η οποία αντιμετωπίζει ήδη σοβαρά προβλήματα, καθώς από το αρμόδιο υπουργείο Μεταφορών έχει εγκαταλειφθεί στην τύχη της.

Ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ κ. Στέργιος Πιτσιόρλας, πετώντας το …γάντι στο υπουργείο Μεταφορών, ανακοίνωσε την Τρίτη, ότι τα 23 περιφερειακά αεροδρόμια που δεν ιδιωτικοποιούνται, δεν θα παραμείνουν στην ΥΠΑ, αλλά θα περάσουν στη δικαιοδοσία του νέου υπερ-Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων, το οποίο θα αναλάβει την αξιοποίησή τους!

Μάλιστα ο κ. Πιτσιόρλας, διευκρίνισε ότι «τα υπόλοιπα περιφερειακά αεροδρόμια -πέραν των 14 που περνούν στη γερμανική Fraport- όπως και οι λοιποί λιμένες, πλην του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, δεν είναι μεν στο πρόγραμμα αξιοποίησης του ΤΑΙΠΕΔ (Asset Development Plan), αλλά θα περάσουν στη δικαιοδοσία του νέου Ταμείου». Ωστόσο, άγνωστη παραμένει η τύχη των στρατιωτικών αερολιμένων που εξυπηρετούν και πολιτικά αεροσκάφη, για τους οποίους λόγο έχει και το υπουργείο Εθνικής Άμυνας.

Υπενθυμίζεται, ότι με βάση το άρθρο 66 τουνόμου 4146/2013, τα 23 πολιτικά αεροδρόμια που δεν ιδιωτικοποιήθηκαν, επρόκειτο να ενταχθούν στην Ανώνυμη Εταιρία Διαχείρισης Περιφερειακών Αερολιμένων (ΑΕΔΙΠΑ). Την εταιρεία αυτή, που θα ανήκε κατά 100% στο Δημόσιο, θα δημιουργούσε η ΥΠΑ η οποία θα αναλάμβανε, μεταξύ άλλων, τη λειτουργία, τη συντήρηση και την ανάπτυξη των 23 αεροδρομίων, με πόρους (τέλη) που θα προέρχονταν και από τα 14 υπό ιδιωτικοποίηση αεροδρόμια. Μεταξύ των αεροδρομίων αυτών, περιλαμβάνονται αυτά της Αλεξανδρούπολης, της Χίου, της Πάρου, της Καλαμάτας, της Σάμου, της Λήμνου, της Αγχιάλου κ.ά.

Όπως χαρακτηριστικά ανέφεραν κύκλοι της ΥΠΑ, ο κ. Πιτσιόρλας επιφυλάσσει για την Υπηρεσία «ρόλο αεροπορικής εποπτικής Αρχής, καταργώντας στην πράξη κάθε δυνατότητα άσκησης εθνικής πολιτικής αερομεταφορών στο μέλλον από το Δημόσιο».

Το πλέον σημαντικό, τόνιζαν οι ίδιοι κύκλοι, είναι ότι με την κίνηση αυτή του ΤΑΙΠΕΔ, τίθεται σε άμεση αμφισβήτηση ποσό ύψους περίπου 140 εκατ. ευρώ που εισπράττει κάθε χρόνο η χώρα από το Eurocontrol, για την εξυπηρέτηση των υπεριπτάμενων-διερχόμενων από τον εθνικό εναέριο χώρο αεροσκαφών (τέλη υπέρπτησης). Τα χρήματα αυτά, προορίζονται αποκλειστικά για τη βελτίωση των συστημάτων αεροναυτιλίας στα διάφορα αεροδρόμια, καθώς και για την εκπαίδευση του προσωπικού. Τώρα, τα χρήματα του Eurocontrol κινδυνεύουν να περάσουν στους δανειστές, καθώς μέσω του Ταμείου Αποκρατικοποίησεων θα ελέγχουν τα 23 περιφερειακά αεροδρόμια.

ΥΠΑ σε …χειμερία νάρκη

Στο μεταξύ, η ΥΠΑ έχει ήδη εγκαταλειφθεί στην τύχη της, δεδομένου ότι η Υπηρεσία παραμένει σε κατάσταση «χειμερίας νάρκης» παρότι πλησιάζει το καλοκαίρι!

Στο πλαίσιο της αποκρατικοποίησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων από το ΤΑΙΠΕΔ, της αναμενόμενης παράτασης της σύμβασης παραχώρησης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) και της αξιοποίησης του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού, καθυστερούν από την ΥΠΑ σημαντικές αποφάσεις για τις αερομεταφορές, τον τουρισμό και την οικονομία.

Ωστόσο, η Υπηρεσία εξακολουθεί να παραμένει επί μήνες χωρίς τους δύο υποδιοικητές που προβλέπει το οργανόγραμμά της, με σημαντικές αρμοδιότητες για τη λειτουργία των περιφερειακών αεροδρομίων και την αεροναυτιλία – ασφάλεια των πτήσεων.

Η έλλειψη των δύο υποδιοικητών της ΥΠΑ, σημειώνεται σε μία εξαιρετικά δύσκολη συγκυρία, καθώς την ώρα που τα περιφερειακά αεροδρόμια παραχωρούνται στον πλειοδότη του διαγωνισμού του ΤΑΙΠΕΔ, δεν υπάρχει αρμόδιος υποδιοικητής για τα αεροδρόμια. Επίσης, τη στιγμή που η χώρα βρίσκεται στο διεθνές επίκεντρο του προσφυγικού ζητήματος, απουσιάζει ο έτερος υποδιοικητής ο οποίος θα αποτελούσε και το σύνδεσμο ανάμεσα στην ΥΠΑ και το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας.

Πάντως, στις σημαντικές εκκρεμότητες συγκαταλέγεται ο ίδιος ο μετασχηματισμός της ΥΠΑ, προκειμένου η Υπηρεσία να εποπτεύσει ουσιαστικά τις συμβάσεις παραχώρησης των αερολιμένων (14 περιφερειακά αεροδρόμια, ΔΑΑ, νέος Διεθνής Αερολιμένας στο Καστέλι Ηρακλείου).

Επίσης, δεν προχώρησε καν η δημιουργία της Ανώνυμης Εταιρίας Διαχείρισης Περιφερειακών Αερολιμένων (ΑΕΔΙΠΑ), η οποία θα αναλάμβανε τους 23 αερολιμένες της χώρας που θα παρέμεναν στο Δημόσιο, ενώ τώρα -όπως ανακοίνωσε ο κ. Πιτσιόρλας- πάνε στο Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων.

Ακόμα, εκκρεμεί ο καθορισμός του νέου Τέλους Εκσυγχρονισμού Ανάπτυξης Αερολιμένων (σπατοσήμου), λόγω της συμπλήρωσης είκοσι ετών από τη σύναψη της αρχικής σύμβασης παραχώρησης του ΔΑΑ κι εν όψει της παραχώρησης των 14 περιφερειακών αερολιμένων.

Καθυστέρηση σημειώνεται και στην προκήρυξη του νέου διαγωνισμού για την ανάθεση των Υπηρεσιών Γενικού Οικονομικού Συμφέροντος (ΥΓΟΣ) για την αεροπορική κάλυψη των νησιών και των άλλων μειονεκτικών περιοχών της Ελλάδας, όπως και για τον καθορισμό του ποσοστού από τα έσοδα του αεροπορικού συστήματος με το οποίο θα καλύπτονται οι ΥΓΟΣ.

Αδυναμία υπάρχει και στην εποπτεία των έργων που εκτελούνται στα αεροδρόμια. Τη στιγμή αυτή, βρίσκονται σε εξέλιξη σημαντικά συγχρηματοδοτούμενα δημόσια έργα σε υπό παραχώρηση αεροδρόμια, τα οποία εάν δεν παραδοθούν εντός των προβλεπόμενων χρονοδιαγραμμάτων, θα επιτρέψουν στον παραχωρησιούχο να εγείρει οικονομικές διεκδικήσεις, τις οποίες θα επιβαρυνθούν οι φορολογούμενοι.

Στις σημαντικές εκκρεμότητες συγκαταλέγεται και η έλλειψη πιστοποίησης σχεδόν όλων των αερολιμένων της χώρας, την ώρα που το ευρωπαϊκό πλαίσιο για την πιστοποίηση αλλάζει και γίνεται πιο αυστηρό. Μάλιστα, τα 14 αεροδρόμια που παραχωρούνται στη Fraport, λόγω της μη πιστοποίησής τους θα είναι ασύμφορα για τις αεροπορικές εταιρείες, οι οποίες θα καλούνται να πληρώνουν αυξημένα ασφάλιστρα. Το πλέον πιθανό είναι η Fraport να αναλάβει η ίδια πρωτοβουλία για την πιστοποίηση των αερολιμένων, χρεώνοντας τη σχετική δαπάνη στο Δημόσιο! Σημειώνεται, ότι ενώ έχει ολοκληρωθεί η σύμβαση παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, η οποία αναμένεται να κυρωθεί από τη Βουλή ως την Κυριακή, δεν έχει ακόμα καταβληθεί το εφάπαξ τίμημα των 1,24 δισ. ευρώ.

Έλλειψη σχεδίου από το αρμόδιο υπουργείο Μεταφορών υπάρχει και για τη μεταφορά των εγκαταστάσεων της ΥΠΑ από τον πρώην κρατικό αερολιμένα του Ελληνικού, εν όψει της αξιοποίησής του ακινήτου.

Άγονες Γραμμές

Την ίδια στιγμή, αναφορικά με την τύχη των άγονων αεροπορικών γραμμών ο υπουργός Μεταφορών, Χρήστος Σπίρτζης, απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση βουλευτών της Νέας Δημοκρατίας, υποστήριξε: «Δεν κόπηκε και δε θα κοπεί καμία άγονη αεροπορική γραμμή», συμπληρώνοντας μάλιστα ότι «αυτό που κόβεται είναι η σπατάλη».

Ο υπουργός αναλύοντας το νέο πλάνο για τις αεροπορικές άγονες γραμμές, είπε ότι έχει ήδη ξεκινήσει η διαδικασία συνολικού ανασχεδιασμού τους, σε συνεργασία με το υπουργείο Ναυτιλίας, έτσι ώστε να επιτευχθεί αντιστοίχηση με τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες.

Ο κ. Σπίρτζης, επικαλέστηκε συγκεκριμένα στοιχεία σύμφωνα με τα οποία, όπως τόνισε, «υπήρχε σπατάλη» στις άγονες αεροπορικές γραμμές. «Ο ελληνικός λαός πλήρωσε το 2014, 47 εκατ. ευρώ για την επιδότηση των αεροπορικών εταιρειών, ποσό που φέτος μειώθηκε πάνω από 70% και έφθασε στα 14 εκατ. ευρώ», είπε ο κ. Σπίρτζης και πρόσθεσε: «Για παράδειγμα, η πτήση Αθήνα – Λονδίνο με τις ελληνικές γραμμές κόστιζε 204 ευρώ, ενώ η πτήση Άκτιο – Σητεία 547 ευρώ και η πτήση Θεσσαλονίκη – Σκύρος 419 ευρώ».