Ας όψονται οι ελληνικές καλένδες

Δύσκολο, πολύ δύσκολο, κουίζ: θα προικίσει (πότε και με πόσα;) το υπουργείο Πολιτισμού τον διευθυντή της πρώτης κρατικής σκηνής, μετά την ανανέωση της θητείας του, ώστε να γίνουν απρόσκοπτα οι παραστάσεις στην Επίδαυρο και να ξεκινήσει η επόμενη σεζόν, δίχως να μπει –μνημονιακό; –χέρι σε μισθοδοσίες;

Η απάντηση, όπως πάντα, στις… ελληνικές καλένδες.

«Ζούμε στην Ευρώπη και δεν μπορεί να συμβεί κάτι κακό». Αμ δε. Τα λόγια της Ζίνι Χάρις –που ζει και δημιουργεί στην «Αθήνα του Βορρά», το Εδιμβούργο –στο θεατρικό της «How to hold your breath», που ανεβάστηκε τον Μάρτιο στο Royal Court House του Λονδίνου, μάλλον το αντίθετο φθάνουν να εννοούν. Σε ένα θεατρικό… road movie (έργο δρόμου ή στον δρόμο, αν θέλετε) που μεταφέρει στα καθ’ ημάς η Ελένη Ράντου. Μετά την εξαιρετικά επιτυχημένη «Φιλουμένα» του Εθνικού –που κατεβάστηκε δυστυχώς (και για τα οικονομικά του θεάτρου) νωρίς –από τη νέα σεζόν πια επιστρέφει στο θέατρό της, το Διάνα, με το έργο τής Χάρις. «Με μιαν ανάσα» στην ελληνική εκδοχή (τίτλος εργασίας). Το οποίο η Ελένη Ράντου άρχισε να αποδίδει στα ελληνικά στο διάστημα αυτό, της ανάπαυλας από το θέατρο, και τη συνεπήρε τόσο που πρότεινε να το ανεβάσουν στον Σταμάτη Φασουλή (συνεχίζει ακάθεκτος «Ο θάνατος του Εμποράκου», που έκαναν με τον Πέτρο Φιλιππίδη στο Εθνικό). Το θέμα της «Ανάσας»; Η Ντέινα (στη βρετανική εκδοχή, η Μαξίν Πικ) και η έγκυος αδελφή της Τζάσμιν «ανακαλύπτουν το αληθινό κόστος των αξιών σε έναν κόσμο που τον ορίζει το χρήμα», κατά τη βρετανική παράσταση. Η Ελένη Ράντου το βλέπει σαν αμείλικτο ερωτηματικό: «Θα πούλαγες την ψυχή σου για 45 ευρώ; Αν ο Μεφιστοφελής πλησίαζε σήμερα μια γυναίκα θα την εξαγόραζε με 45 ευρώ;». Ολα αυτά, λέει, σε συνθήκη κατάρρευσης. Πολιτικά, κοινωνικά, ανθρώπινα. «Εχει να κάνει πολύ με αυτό που ζούμε σήμερα» προσθέτει ορίζοντας το έργο ως πολιτικό. «Παίζει μεγάλο ρόλο η ασφυξία». Το πιο πικάντικο; Ολα ξεκινούν με σεξ της μιας βραδιάς, με τον –κατά δήλωσή του δαίμονα –Τζάρον.

Με τη Νίκη. Εννοώ τη «Νίκη» του Χρήστου Χωμενίδη, που ετοιμάζει –κατάτα πρότυπα του «Τρίτου Στεφανιού» του Κώστα Ταχτσή– ο Σταμάτης Φασουλής, για να ανεβαστεί αμέσως μετά το «Με μιαν ανάσα», από τις αρχές του 2017. Οχι στο Παλλάς, τελικά, που δεν φαίνεται να ετοιμάζει πολλές μεγάλες παραγωγές, παρά μόνο μία (στην οποία θα επανέλθω). Αλλά στο Θέατρον του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού. Με το οποίο συζητάει και ο Γιάννης Μπέζος για να συνεχίσει –ως Μιχάλης Σουγιούλ –το επιτυχημένο τρέχον «Ας ερχόσουν για λίγο» κατά Δημήτρη Μαλισόβα, με τους Τάνια Τρύπη, Ευρυδίκη κ.ά. Καθώς ανατράπηκαν, όπως φαίνεται, τα πλάνα για τον «Αμπιγέρ» του Ρόναλντ Χάργουντ. Ο Σταμάτης Φασουλής δεν θα ανοίξει τελικά το Θέατρο Δημήτρης Χορν με νέο έργο των Μιχάλη ΡέππαΘανάση Παπαθανασίου, «Εγκλημα στη Μαγουλιάνα». Δεν ευοδώθηκε ούτε η αντιπρόταση να το στεγάσουν στο Λαμπέτη. Και αυτό ενόσω σκηνοθετεί την επικείμενη «Νίκη» του, Φιλαρέτη Κομνηνού, στον «Αγαπητικό της Βοσκοπούλας» του Δημητρίου Κορομηλά, στην καλοκαιρινή παραγωγή του ΚΘΒΕ. Εχοντας βρει στο πρόσωπο του καλλίφωνου Ταξιάρχη Χάνου τον ώριμο αγαπητικό (που τραγουδάει και το «Μια βοσκοπούλα αγάπησα») και τον νεαρό αγαπητικό στο πρόσωπο του Ορέστη Χαλκιά (γιου του ηθοποιού του ΚΘΒΕ και αποφοίτου του Τέχνης Κώστα Χαλκιά), μέλους του θεσσαλονικιώτικου συγκροτήματοςParafernelia και των ΜΠΑΝΤΑ-ρισμένων του ΚΘΒΕ.

Κι από χειμώνα… Αύγουστος. Οσο για το Θέατρο Χορν, ήταν να το ανοίξει τη νέα σεζόν ο Στέλιος Μάιναςπου θα επαναφέρει –τελικά στο θέατρο Καρέζη –μια παλιότερη επιτυχία του: «Τίρζα» του Αντον Γκρούνμπεργκ, τότε με την Ηλεάνα Μαυρομάτη. Αυτή τη φορά ψάχνει την Τίρζα του (κάνει ακρόαση για τους ρόλους μέσω του tirza.audition@gmail.com). Εκείνος που έχει κλείσει για το Χορν, μετά τον Νοέμβριο, είναι ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης που ετοιμάζεται να ανεβάσει τον «Αύγουστο» του Τρέισι Λετς. Εργο που ήθελε να ανεβάσει ο Γιάννης Βούρος στο ΚΘΒΕ, με την (εξαιρετικά κατάλληλη για τον ρόλο) αειθαλή Ζωή Λάσκαρη. Εργο που έγινε ταινία το 2013 από τον Τζον Γουέλς ως «August: Osage County», με τη Μέριλ Στριπ και τους Τζούλια Ρόμπερτς, Σαμ Σέπαρντ, Γιούαν ΜακΓκρέγκορ και τον εξαιρετικό ως Αμερικανό Μπένεντικτ Κάμπερμπατς (του τηλεοπτικού «Sherlock» και όχι μόνον). Ο Μαρκουλάκης πάντως «βλέπει» τη Θέμιδα Μπαζάκα στον ρόλο της –φαλακρής στην ταινία! –Βάιολετ Γουέστον.