Οικονομία

Φορολογικό: Δούρειος ίππος για νέες μειώσεις σε μισθούς και συντάξεις

Φορολογικό: Δούρειος ίππος για νέες μειώσεις σε μισθούς και συντάξεις
Σχόλια
4 λεπτά
Ο εφιάλτης των φόρων αποδεικνύεται ατελείωτος, ανοίγοντας ακόμα μία φορά την πίσω πόρτα για περικοπές σε μισθούς και συντάξεις. Εκτός αν μεσολαβήσει ένα θαύμα, αναδρομικά από την 1η Ιανουαρίου φέτος μισθοί και συντάξεις θα μειωθούν από 8 έως και 33 ευρώ τον μήνα για μισθωτούς και συνταξιούχους με χαμηλά και μικρομεσαία εισοδήματα από 10.000 έως και 30.000 ευρώ, μέσω της αυξημένης μηνιαίας παρακράτησης φόρου.

Στα υψηλότερα εισοδηματικά κλιμάκια οι επιβαρύνσεις χτυπούν κόκκινο καθώς η Εφορία ζητά 1.050 ευρώ παραπάνω φόρο για εισοδήματα 45.000 ευρώ και σχεδόν 2.000 ευρώ στα 75.000 ευρώ. Ολα αυτά χωρίς να υπολογίζονται τυχόν πρόσθετες επιβαρύνσεις από τις αλλαγές στην έκτακτη εισφορά αλληλεγγύης, η οποία μονιμοποιείται προκειμένου να αποδίδει σταθερά, ετήσια έσοδα 900 εκατ. ευρώ.

Η «ΣΥΜΦΩΝΙΑ». Αυτά προκύπτουν από την τελευταία πρόταση που παρουσίασε η κυβέρνηση στους δανειστές, στη βάση της οποίας πηγές του υπουργείου Οικονομικών έλεγαν ότι υπάρχει συμφωνία. Στη «συμφωνία» όμως φαίνεται να συνεχίζει να έχει ενστάσεις η πλευρά του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, η οποία πιέζει για δραστικότερη μείωση του αφορολόγητου ορίου. Υψηλόβαθμο κυβερνητικό στέλεχος υπογραμμίζει στα «ΝΕΑ» ότι «δεν πρόκειται να υπάρξει περαιτέρω μείωση του αφορολογήτου» και συμπληρώνει με νόημα «παρότι ορισμένοι θα το ήθελαν».

Το αφορολόγητο στα 9.100 ευρώ αποτελεί τη νέα κόκκινη γραμμή για την κυβέρνηση. Οι αλλαγές στους φόρους, όμως, όπως προσδιορίστηκαν στην κατ’ αρχήν συμφωνία κυβέρνησης – δανειστών απειλούν ήδη με συρρίκνωση των μηνιαίων αποδοχών ακόμα και για όσους έχουν σύνταξη της τάξης των 800 ευρώ, ακυρώνοντας επί της ουσίας την άλλη κόκκινη γραμμή για τη μη περικοπή των κύριων συντάξεων.

Το κοστούμι των νέων επιβαρύνσεων είναι βαρύ. Ο ετήσιος λογαριασμός προσεγγίζει το 1 δισ. ευρώ μόνο από τη φορολογία εισοδήματος, χωρίς να έχει ξεκαθαρίσει μέχρι τώρα ποια άλλα φασούλια θα προκύψουν από το μέτωπο των έμμεσων φόρων.

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ. Ηδη στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων, προκειμένου να κλείσει δημοσιονομική τρύπα 1% του ΑΕΠ έως το 2018 ή επιπλέον 1,8 δισ. ευρώ, έχουν πέσει προτάσεις για αυξήσεις των έμμεσων φόρων στα καύσιμα και στα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, ενώ αναζητούνται πρόσθετα έσοδα 350 εκατ. ευρώ από τον ΕΝΦΙΑ για να καλυφθούν οι απώλειες που προκάλεσε η μείωση των αντικειμενικών αξιών. Ο λογαριασμός είναι ακόμα ανοιχτός και υπό διαπραγμάτευση.

Στο μέτωπο του αφορολογήτου, η κυβέρνηση επιχειρεί να σώσει τα προσχήματα. Το αφορολόγητο με βάση το τελευταίο σενάριο στο οποίο συμφώνησαν κυβέρνηση και δανειστές τα ξημερώματα της Παρασκευής – χωρίς να σημαίνει ότι δεν υπάρχουν περιθώρια νέων ανατροπών – διαμορφώνεται στα 9.100 ευρώ, έναντι 9.500 ευρώ μέχρι σήμερα με την έκπτωση φόρου να περιορίζεται από τα 2.100 στα 2.000 ευρώ.

ΕΠΙΒΑΡΥΝΣΕΙΣ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ. Με τη συμβιβαστική πρόταση της κυβέρνησης για τις αλλαγές στη φορολογία εισοδήματος, οι επιβαρύνσεις διαχέονται σε όλες τις εισοδηματικές τάξεις. Είναι συγκριτικά μικρές αλλά οριζόντιες για όσους έχουν εισοδήματα από 10.000 έως 20.000 ευρώ, αγγίζοντας τα 100 ευρώ τον χρόνο. Μέσω των αλλαγών στη μηνιαία παρακράτηση φόρου σε αυτή την εισοδηματική ζώνη, προκύπτει μείωση μισθών και συντάξεων κατά 8,33 ευρώ τον μήνα.

Στα 25.000 ευρώ εισοδήματος η ετήσια επιβάρυνση είναι 550 ευρώ ή 46 ευρώ τον μήνα, στα 30.000 ευρώ φτάνει τα 600 ευρώ ή 50 ευρώ τον μήνα, στα 40.000 ευρώ η ετήσια επιβάρυνση αγγίζει τα 900 ευρώ και στα 50.000 ευρώ τα 1.200 ευρώ.

«Η νέα κλίμακα φορολογίας εισοδήματος παίρνει περισσότερα από τους πλούσιους και λιγότερα από τους φτωχούς» δήλωσε ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος, εκτιμώντας μάλιστα πως «είναι κάτι που μπορεί να υποστηρίξει η Αριστερά».

Οι επιβαρύνσεις για όλους, με το στίγμα αυτό της κλιμακωτής αύξησής τους όσο αυξάνονται τα εισοδήματα, προκύπτουν από έναν συνδυασμό αλλαγών. Καθιερώνονται τέσσερις συντελεστές (έναντι τριών έως σήμερα), το πρώτο κλιμάκιο στο οποίο επιβάλλεται συντελεστής 22% συρρικνώνεται από τα 25.000 στα 20.000 ευρώ, στη συνέχεια ακολουθούν συντελεστές 29% για τα επόμενα 10.000 ευρώ εισοδήματος (20.001 έως και 30.000) και 37% (για το κλιμάκιο εισοδήματος από 30.001 έως και 40.000 ευρώ), ενώ ο ανώτατος συντελεστής αυξάνεται στο 45% (από 42% σήμερα). Μάλιστα ο ανώτατος συντελεστής αρχίζει από χαμηλότερη εισοδηματική ζώνη (για εισοδήματα που υπερβαίνουν τα 40.000 ευρώ από 42.000 ευρώ σήμερα).

Παρά τις πιέσεις των δανειστών για καθιέρωση σταθερού αφορολογήτου για όλους τους μισθωτούς και συνταξιούχους ανεξαρτήτως εισοδήματος (πρόταση η οποία θα ευνοούσε τα υψηλότερα εισοδηματικά κλιμάκια), παραμένει το μοντέλο της έκπτωσης φόρου (μειώνεται από τα 2.100 στα 2.000 ευρώ), την οποία δικαιούνται αυτούσια όλοι όσοι έχουν εισοδήματα έως 20.000 ευρώ. Από εκεί και πάνω, για κάθε 1.000 ευρώ επιπλέον εισοδήματος η έκπτωση φόρου μειώνεται κατά 100 ευρώ με αποτέλεσμα στην περιοχή των 40.000 ευρώ εισοδήματος να εξαφανίζεται κάθε ίχνος αφορολογήτου.

Είναι βαρύς ο λογαριασμός
Το κοστούμι των νέων επιβαρύνσεων είναι βαρύ. Ο ετήσιος λογαριασμός προσεγγίζει το 1 δισ. ευρώ μόνο από τη φορολογία εισοδήματος, χωρίς να έχει ξεκαθαρίσει μέχρι τώρα ποια άλλα φασούλια θα προκύψουν από το μέτωπο των έμμεσων φόρων

Go Deeper

φορολογικό

Επόμενο άρθρο

Google news

Ακολουθήστε tanea.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Σχετικά άρθρα

Σχόλια
Σχολίασε εδώ
0 /50
0 /2000

Τα Νεότερα

  1. Παρασκευή 13 Νοεμβρίου 2026: Η «ημέρα της Αποκάλυψης» και το παγκόσμιο ψηφιακό μπλακάουτ της Microsoft – Η «σύμπτωση» που αναστάτωσε το Διαδίκτυο
  2. Σοβαρό τροχαίο στο Καματερό: 38χρονος παρέσυρε 36χρονη και προσέκρουσε σε πέντε οχήματα στη Λεωφόρο Φυλής
  3. Ροναλντίνιο: Τη Κυριακή η επιστροφή στα γήπεδα στα 46 του με τη φανέλα της Ραβέννα – Εισιτήρια έως 150 ευρώ!

Πιο Σχολιασμένα

Πιο Διαβασμένα

Cookies