Ο αφροαμερικανός κωμικός Κρις Ροκ, 51 ετών, που ήταν ξανά οικοδεσπότης στην φετινή τελετή απονομής των βραβείων Οσκαρ, δεν μάσησε τα λόγια του και αναφέρθηκε επανειλημμένα και με συχνά δηκτικό τρόπο, ήδη από την αρχή, στη διένεξη σχετικά με την έλλειψη ποικιλομορφίας στις υποψηφιότητες για τα βραβεία της αμερικανικής ακαδημίας κινηματογράφου, το γεγονός δηλαδή ότι οι περισσότερες αφορούσαν λευκούς συντελεστές.

Τα ωμά, αν και χιουμοριστικά, σχόλια του Ροκ είχαν προφανή στόχο τις διακρίσεις στην βιομηχανία και ο τόνος ήταν ξεκάθαρος ήδη από τα πρώτα του λόγια: «Καλώς ήλθατε στην τελετή απονομής των βραβείων Οσκαρ, γνωστή επίσης και ως τελετή απονομής βραβείων για λευκούς».

Και συνέχισε: «αντιλαμβάνεστε πως εάν είχαν υποψηφιότητες και για τους παρουσιαστές, δεν θα έπαιρνα ποτέ αυτήν τη δουλειά!».

«Τους μαύρους που πυροβόλησαν αστυνομικοί…»

Ο Ροκ δεν δίστασε να διανθίσει την κατά τα άλλα λαμπερή, πολύωρη τελετή απονομής με ριπές αντιρατσιστικής σάτιρας.

Διερωτήθηκε ρητορικά, για παράδειγμα, γιατί η οργή των μαύρων για την έλλειψη ποικιλομορφίας στις υποψηφιότητες για τα Οσκαρ δεν είχε εκδηλωθεί τη δεκαετία του 1950 και του 1960.

«Επειδή είχαμε αληθινά προβλήματα για τα οποία διαδηλώναμε την εποχή εκείνη», συνέχισε: «Ημασταν κάπως απασχολημένοι, μας βίαζαν και μας λίντσαραν, και δεν ενδιαφερόμασταν για το ποιος κέρδισε το βραβείο σκηνοθεσίας. Αν μόλις κρέμασαν τη γιαγιά σου από ένα δέντρο, είναι λιγάκι δύσκολο να νοιάζεσαι ποιος κέρδισε το βραβείο καλύτερου ντοκιμαντέρ ή καλύτερης ξένης ταινίας».

Τα καυστικά σχόλια του Ροκ δεν αφορούσαν απλώς και μόνο την κινηματογραφική βιομηχανία: προκάλεσε ηχηρά γέλια στην αίθουσα όταν είπε πως το κομμάτι της τελετής που συνήθως αφιερώνεται «στην μνήμη» κάποιου σπουδαίου ανθρώπου της έβδομης τέχνης φέτος θα αφορά «τους μαύρους που πυροβόλησαν αστυνομικοί ενώ πήγαιναν να δουν κάποια ταινία».

Στην αρχή της βραδιάς είδαμε και βίντεο όπου μαύροι ηθοποιοί ερμήνευαν ρόλους λευκών υποψηφίων ή εμφανίζονταν δίπλα τους, καταγγέλλοντας με χιούμορ αυτή τη φορά την απουσία μαύρων υποψηφίων.

Ο Ροκ σωστά χρησιμοποίησε την ευκαιρία της παρουσίασης των Όσκαρ για να κάνει τους παριστάμενους να αισθανθούν άβολα -και τα κατάφερε: συχνά η κάμερα έβρισκε τα αμήχανα βλέμματα των λαμπερών σταρ που δεν ήξεραν αν έπρεπε να χειροκροτήσουν ή να μην κάνουν τίποτα στα σχόλια του παρουσιαστή.

Τα βραβεία

Η ταινία Spotlight: Ολα στο φως (Spotlight) του Τομ Μακάρθι κέρδισε το Οσκαρ καλύτερης ταινίας.

Η ταινία Spotlight χαρακτηρίστηκε ως πραγματική έκπληξη της βραδιάς, καθώς τα προγνωστικά έδιναν την «Επιστροφή» φαβορί σε αυτή την κατηγορία, όμως η ταινία του Τομν Μακ Κάρθι, μια υπόκλιση στην σωστή δημοσιογραφία – έρευνας, ήταν εκείνη που τελικά πήρε μαζί της τα περισσότερα μέλη της Ακαδημίας Κινηματογράφου.

Η ταινία ακολουθεί τους δημοσιογράφους που είχαν προχωρήσει, ύστερα από πολύχρονη έρευνα, το 2002 στην αποκάλυψη ότι στελέχη της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας συγκάλυπταν τις σεξουαλικές κακοποιήσεις παιδιών από ιερωμένους.

Στην εφημερίδα Boston Globe είχε δοθεί βραβείο Πούλιτζερ για τις αποκαλύψεις της όσον αφορά το σκάνδαλο.

Ο Λεονάρντο Ντι Κάπριο κέρδισε το πρώτο του Οσκαρ, καθώς του απονεμήθηκε το βραβείο Α΄ ανδρικού ρόλου για την ερμηνεία του στο δράμα Η επιστροφή (The Revenant).Ευχαρίστησε τους συντελεστές της ταινίας και τον συμπρωταγωνιστή του Τομ Χάρντι και επανέλαβε το μήνυμά του κατά της κλιματικής αλλαγής. Ας μην έχουμε τον πλανήτη δεδομένο, εγώ δεν έχω την αποψινή βραδιά δεδομένη» είπε ο Ντι Κάπριο που χειροκροτήθηκε όρθιος.

Ο Ντι Κάπριο, 41 ετών, ήταν υποψήφιος άλλες τέσσερις φορές για Οσκαρ στην καριέρα του, που διαρκεί 25 χρόνια. Φέτος όμως θεωρείτο το φαβορί.

Η Μπρι Λάρσον κέρδισε το Οσκαρ Α΄ γυναικείου ρόλου για την ερμηνεία της στην ταινία Δωμάτιο.

Ο Μεξικανός Αλεχάντρο Ιναρίτου κέρδισε το Οσκαρ καλύτερης σκηνοθεσίαςγια το δράμα Η Επιστροφή (The Revenant).

Ο Ιναρίτου έγινε έτσι ο πρώτος κινηματογραφιστής που κερδίζει το Οσκαρ σκηνοθεσίας δύο συναπτές χρονιές, καθώς η ταινία του Birdman είχε κερδίσει πέρσι.

Αυτό είναι το τέταρτο Οσκαρ που κερδίζει ο μεξικανός σκηνοθέτης στην καριέρα του.

Η ταινίαΗ Επιστροφή (The Revenant) κέρδισε τρία Οσκαρ (Σκηνοθεσίας, Α’ ανδρικού ρόλου και Φωτογραφίας), η Spotlight δυο Οσκαρ (Καλύτερης ταινίας και Πρωτότυπου σεναρίου), ενώ τοMad Max: Fury Roadέξι Οσκαρ (Μακιγιάζ, Κοστουμιών, Σκηνογραφίας, Μοντάζ, Ηχητικού Μοντάζ, Ηχητικού Μιξάζ).

Ο Μαρκ Ράιλανς κέρδισε το βραβείο Οσκαρ Β΄ Ανδρικού Ρόλου για την ερμηνεία του στο φιλμ Η γέφυρα των κατασκόπων του Στίβεν Σπίλμπεργκ, στο οποίο ενσαρκώνει έναν ρώσο πράκτορα.

Είναι το πρώτο βραβείο Οσκαρ που λαμβάνει ο 56χρονος βρετανός θεατρικός ηθοποιός και συγγραφέας.

Η Αλίσια Βικάντερ κέρδισε το Οσκαρ Β΄ γυναικείου ρόλου για την ερμηνεία της στον ρόλο της συζύγου ενός διαφυλικού καλλιτέχνη στο φιλμ Το Κορίτσι από τη Δανία (The Danish Girl).

Είναι το πρώτο Οσκαρ που απονέμεται στην 27χρονη σουηδή ηθοποιό, η οποία καθιερώθηκε το 2015.

Η ταινία Ο γιος του Σαούλ (Ουγγαρία) σε σκηνοθεσία Λάσλο Νέμες κέρδισε το βραβείο Οσκαρ καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας.

Στην κωμική περιπέτεια Τα μυαλά που κουβαλάς (Inside Out), του στούντιο Pixar της Γουόλτ Ντίσνεϊ, απονεμήθηκε το βραβείο Οσκαρ για την καλύτερη ταινία animation.

Οσκαρ Καλύτερου Ντοκιμαντέρ κέρδισε το Amy του Ασίφ Καπάντια.

ΤοΜεγάλο Σορτάρισμακέρδισε το Οσκαρ Διασκευασμένου Σεναρίου.

Οσκαρ Μουσικής κέρδισε ο Ενιο Μορικόνε, το πρώτο της καριέρας του, που στα 87 του έγινε ο μεγαλύτερος σε ηλικία νικητής Οσκαρ.

Το τραγούδι του Σαμ Σμιθ για την ταινία Spectre, Writing’s on the Wall κέρδισε το βραβείο Καλύτερου Τραγουδιού.

Στις εφετινές εκπλήξεις ανήκει η βράβευση του Βρετανού ηθοποιού Μαρκ Ράιλανς για την «Γέφυρα των κατασκόπων» του Στίβεν Σπίλμπεργκ. Παρότι ο Ράιλανς είχε κερδίσει το ΒAFTA, στα Οσκαρ όλοι περίμεναν την βράβευση του βετεράνου Σιλβέστερ Σταλόνε για το «Creed» όπου υποδύεται έναν από τους πιο γνωστούς ρόλους της καριέρας του, τον πρώην πυγμάχο, νυν προπονητή Ρόκι Μπαλμπόα.

Ολες οι βραβεύσεις

Ταινία

Spotlight – Όλα στο φως

Σκηνοθεσία

Αλεχάντρο Γκονζάλεθ Ινιαρίτου – Η επιστροφή

Α ανδρικός ρόλος

Λεονάρντο Ντι Κάπριο – Η επιστροφή

Α γυναικείος ρόλος

Mπρι Λάρσον – Δωμάτιο

Β ανδρικός ρόλος

Μαρκ Ράιλανς – Η γέφυρα των κατασκόπων

Β γυναικείος ρόλος

Αλίσια Βικάντερ – Το κορίτσι από τη Δανία

Σενάριο βασισμένο σε ξένο υλικό

Το μεγάλο σορτάρισμα

Σενάριο γραμμένο κατευθείαν για την οθόνη

Spotlight

Φωτογραφία

Η επιστροφή

Μοντάζ

Mad Max ο δρόμος της οργής

Κοστούμια

Mad Max ο δρόμος της οργής

Σκηνογραφία

Mad Max ο δρόμος της οργής

Μακιγιάζ και κομμώσεων

Mad Max ο δρόμος της οργής

Οπτικών εφέ

Ex machine

Μουσική

Ενιο Μορικόνε – Οι μισητοί οκτώ

Τραγούδι

Writing’s on the wall – Spectre

Μοντάζ ήχου

Mad Max ο δρόμος της οργής

Μιξάζ ήχου

Mad Max ο δρόμος της οργής

Ξενόγλωσση ταινία

Ο γιός του Σαούλ (Ουγγαρία)

Κινούμενα σχέδια μεγάλου μήκους

Τα μυαλά που κουβαλάς

Κινούμενα σχέδια μικρού μήκους

Bear story

Μυθοπλασίας μικρού μήκους

Stutterer

Ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους

Αmy

Ντοκιμαντέρ μικρού μήκους

A girl in the river