«Ψιλά γράμματα» που κοστίζουν ακριβά στους συνδρομητές. «Υψηλές ταχύτητες» σταθερού Ιντερνετ που τρέχουν μόνο στα χαρτιά. «Σήμα καμπάνα» που όμως εξασθενεί αισθητά μακριά από τα αστικά κέντρα. «Ψηφιακές ευκολίες» που δεν έχουν φτάσει ακόμα στους κατοίκους των χωριών!
Αυτά είναι μόνο ορισμένα από τα συνήθη προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι καταναλωτές σε σχέση με τις παρεχόμενες υπηρεσίες από τις εταιρείες του κλάδου των τηλεπικοινωνιών, ο οποίος –όπως και άλλοι κλάδοι –έχει πληγεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια, εξαιτίας και της παρατεταμένης οικονομικής ύφεσης.
Η συμπλήρωση φέτος 22 χρόνων παρουσίας της κινητής τηλεφωνίας στην Ελλάδα συμπίπτει με τον πλήρη αφελληνισμό του συνόλου των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στον χώρο των τηλεπικοινωνιών. Ολες οι εταιρείες κινητής και σταθερής τηλεφωνίας έχουν περάσει σε χέρια ξένων πολυεθνικών. Στις αρχές του χρόνου εξαγοράστηκε πλήρως από τη Vodafone και η τελευταία ελληνική εταιρεία, η Hellas On Line, ενώ στον όμιλο ΟΤΕ που ελέγχεται από τη γερμανική Deutsche Telekom το ελληνικό Δημόσιο διατηρεί (ακόμα) μόλις το 10%.
Το σύνολο της τηλεπικοινωνιακής αγοράς, λόγω και της κρίσης, βρίσκεται σε φθίνουσα πορεία, ενώ ειδικότερα στον χώρο της κινητής τηλεφωνίας, με τους περίπου 16.272.000 συνδρομητές, το μηνιαίο έσοδο ανά χρήστη (ARPU) έπεσε για πρώτη φορά κάτω από τα 10 ευρώ (9,9 ευρώ στο δεύτερο τρίμηνο του 2015).
Μέσα σε αυτό το σκηνικό έχουν αυξηθεί και τα παράπονα των συνδρομητών, κυρίως για τις χρεώσεις και την ποιότητα των υπηρεσιών που δέχονται. Κατά βάση, οι συνδρομητές που απευθύνονται με καταγγελίες τους στην Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ), στον Συνήγορο του Καταναλωτή και σε άλλες καταναλωτικές οργανώσεις μιλούν για: παραπλανητικές ταχύτητες στο σταθερό Ιντερνετ, καταχρηστικούς όρους και φουσκωμένους λογαριασμούς σε σταθερή – κινητή τηλεφωνία, αλλά και για τη δημιουργία τεχνητών προσκομμάτων στους καταναλωτές που αποφασίζουν να αλλάξουν τηλεπικοινωνιακό πάροχο.
Είναι χαρακτηριστικό ότι μετά τις πρόσφατες εκλογές, στην τελετή παράδοσης – παραλαβής του υπουργείου Μεταφορών, ο απερχόμενος υπηρεσιακός υπουργός Νίκος Χριστοδουλάκης στάθηκε κυρίως στα περιστατικά καταναλωτών που πέφτουν θύματα καταχρηστικών χρεώσεων από τηλεφωνικούς αριθμούς.

Επίσης, μόλις χθες, η ΕΕΤΤ που κάθε χρόνο δέχεται σημαντικό αριθμό παραπόνων, προχώρησε σε νέες συστάσεις προς τους συνδρομητές – καταναλωτές, με στόχο κυρίως την προφύλαξή τους από τις ανεπιθύμητες χρεώσεις.

ΟΙ ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΕΣ. Τα περισσότερα παράπονα των συνδρομητών της κινητής τηλεφωνίας, κατά τον τελευταίο ενάμιση χρόνο, αφορούν:

* Τους φουσκωμένους λογαριασμούς του κινητού με επιπλέον χρεώσεις που προέρχονται κυρίως από χρήση του Διαδικτύου. Ως παράδειγμα αναφέρονται οι χρεώσεις (με 1 ευρώ την ημέρα) που επιβάλλουν ορισμένες εταιρείες κινητής τηλεφωνίας στους χρήστες των καρτοκινητών, των οποίων οι έξυπνες συσκευές (smartphones) μπαίνουν αυτόματα στο Ιντερνετ και ενημερώνονται π.χ. για τον καιρό ή την ώρα. Πρόκειται για αμειβόμενη ενημέρωση η οποία θα πρέπει να απενεργοποιείται.

Τα συνήθη θύματα αυτών των χρεώσεων είναι κυρίως οι ηλικιωμένοι που διαθέτουν smartphones και δεν ξέρουν να τα χειρίζονται. Σύμφωνα με τη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή, «η επιβάρυνση του συνδρομητή πρέπει να προέρχεται μόνο από συμβατικούς όρους που είναι σαφείς, διαφανείς και αντιληπτοί από αυτόν». Αν ο συνδρομητής δεν έχει αντιληφθεί επαρκώς, χωρίς δική του υπαιτιότητα, τον λόγο και το ύψος αυτής της χρέωσης, τότε δικαιούται να την αμφισβητήσει και να ζητήσει τη διαγραφή της.

* Την ύπαρξη στον αναλυτικό λογαριασμό του κινητού χρεώσεων για τη λήψη μηνυμάτων από πενταψήφια νούμερα, τα οποία δεν γνωρίζει ο συνδρομητής, αλλά και των οποίων τη λήψη δεν μπορεί να σταματήσει. Πρόκειται για τα κρούσματα των φουσκωμένων λογαριασμών που ανέφερε ο υπηρεσιακός υπουργός Νίκος Χριστοδουλάκης. Πάντως, σύμφωνα με τις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας, τα χρεωστικά μηνύματα από τους πενταψήφιους αριθμούς δεν προέρχονται από τις ίδιες αλλά από εταιρείες που παρέχουν συνδρομητικές υπηρεσίες πολυμεσικής πληροφόρησης (ΥΠΠ).
* Τη συνεχή μείωση χρονικής ισχύος του προπληρωμένου χρόνου ομιλίας που αγοράζουν οι συνδρομητές της καρτοκινητής τηλεφωνίας. Ο χρόνος αυτός που παλαιότερα ίσχυε για 12 μήνες, από τον περασμένο Ιούλιο έχει μειωθεί στους τρεις μήνες!

Ετσι, με τη συμπλήρωση του τριμήνου ο συνδρομητής χάνει (τις περισσότερες φορές χωρίς προειδοποίηση) το υπόλοιπο του διαθέσιμου χρόνου που έχει στο καρτοκινητό του εάν δεν προβεί στην αγορά νέου χρόνου. Στα καρτοκινητά της Cosmote και της Wind ο προπληρωμένος χρόνος ισχύει ακόμα για έξι μήνες, ενώ στη Vodafone από τις 27 Ιουλίου 2015 ισχύει για τρεις μήνες.