Σέρνεται η υλοποίηση των 74 εκκρεμοτήτων που πρέπει να φέρει σε πέρας η κυβέρνηση μέχρι τις 15 Οκτωβρίου, προκειμένου να προχωρήσουν οι αποκρατικοποιήσεις και να εκταμιευθεί η πρώτη δόση.

Από την τοποθέτηση ενός συντονιστή στο Ελληνικό με απόφαση του Πρωθυπουργού, και αντικείμενο να πιέσει τα εμπλεκόμενα υπουργεία ώστε να επιλυθούν οι δεκάδες εκκρεμότητες (π.χ. εκκένωση της έκτασης από τους 70 περίπου φορείς του Δημοσίου), μέχρι την αποτίμηση του τροχαίου υλικού του ΟΣΕ και την… έξωση των καταπατητών από τα ακίνητα του υπ. Πολιτισμού στη Πλάκα, ο βαθμός υλοποίησης για τα προαπαιτούμενα των αποκρατικοποίησεων υστερεί δραματικά.

Και αν κάποια από τα προαπαιτούμενα αυτά έκλεισαν από την προηγούμενη και την υπηρεσιακή κυβέρνηση, τα περισσότερα, και κυρίως τα πιο δύσκολα πολιτικά αλλά και πρακτικά, παραμένουν ανοικτά.

Η υλοποίηση των εκκρεμοτήτων για τις αποκρατικοποιήσεις, μαζί με την προώθηση της πώλησης των περιφερειακών αεροδρομίων, συνιστούν δύο από τα 48 προαπαιτούμενα που συζητήθηκαν στο Euro Working Group της Παρασκευής, και πρόκειται να τεθούν υπ’ όψιν των υπουργών Οικονομικών της Ευρωζώνης στο πλαίσιο του σημερινού Eurogroup. Δεδομένου ότι όλα τα χρονοδιαγράμματα έχουν καταστρατηγηθεί ακριβώς εξαιτίας της διεξαγωγής των εκλογών, το πιθανότερο είναι πως η εφαρμογή των εκκρεμοτήτων αυτών δεν θα επιτευχθεί εγκαίρως. «Τις 20 από τις 74 ενέργειες να φέρει έως τις 15 Οκτωβρίου σε πέρας η κυβέρνηση, και θα καταφέρουμε να περάσουμε τις εξετάσεις των θεσμών», εκτιμά στα «ΝΕΑ» κορυφαία πηγή του ΤΑΙΠΕΔ.

Σε κάποιες πάντως αποκρατικοποιήσεις, όπως στα αεροδρόμια, τα πράγματα γίνονται όλο και περίπλοκα. Εντός των επομένων ημερών, οι Γερμανοί της Fraport αναμένεται να απαντήσουν στο ΤΑΙΠΕΔ αν δέχονται ή όχι την πρότασή του για 3μηνη παράταση της εγγυητικής τους επιστολής.

Αν απαντήσουν θετικά, έχει καλώς. Οι διαπραγματεύσεις με το ΤΑΙΠΕΔ θα συνεχιστούν. Διαφορετικά, αν επιμείνουν σε παράταση έως 6 μήνες όπως προ ημερών δήλωσε ο επικεφαλής της Σ. Σούλτε στο Reuters, τότε το ΤΑΙΠΕΔ δεν θα ικανοποιήσει το αίτημά τους, όπως λέει στέλεχός του στα «ΝΕΑ».

Σε αυτή την περίπτωση, το Ταμείο θα ξεκινήσει συζητήσεις με τα δύο άλλα σχήματα που συμμετείχαν στο διαγωνισμό, τις «Vinci Airport – Ελλακτωρ», και «Corporacion America – ΜΕΤΚΑ», τα οποία παραμένουν στο παιχνίδι με την ελπίδα πως κάτι θα πάει στραβά με τους Γερμανούς. Τις προηγούμενες πάντως ημέρες, στελέχη των Γερμανών βρέθηκαν στην Αθήνα, προκειμένου να επισκεφθούν δύο-τρία από τα 14 αεροδρόμια και να αποκτήσουν εικόνα από κοντά.

Η παροχή άδειας πρόσβασης στα αεροδρόμια αποτελούσε μνημονιακή υποχρέωση, και μια από τις 74 συνολικά δράσεις που καλούνται να υλοποιήσουν μέσα σε λιγότερο από δύο εβδομάδες τα εμπλεκόμενα υπουργεία προκειμένου είτε κάποιες αποκρατικοποιησεις (πχ ΟΔΙΕ) να ολοκληρωθούν, είτε κάποιες άλλες να μπουν στη τελική ευθεία (πχ Ελληνικό). Ιδού οι κυριότερες μνημονιακές ενέργειες:

* ΟΛΠ. Εως την Παρασκευή θα πρέπει ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας Θοδωρής Δρίτσας να έχει κάνει τις τελικές παρατηρήσεις πάνω στο σχέδιο του ΤΑΙΠΕΔ για τη σύμβαση παραχώρησης μεταξύ ΟΛΠ και Δημοσίου.

Το ανταποδοτικό τίμημα που θα εισπράττουν οι Δήμοι, τα λιμενικά τέλη, το ύψος των επενδύσεων, και φυσικά το αν θα εξαιρεθεί από τη παραχώρηση η επίμαχη έκταση των 110 στρεμμάτων στη Δραπετσώνα, την οποία διεκδικούν οι γύρω Δήμοι, είναι τα ανοικτά θέματα, που θα πρέπει να έχουν κλείσει εντός της εβδομάδας.

Αμέσως μετά το σχέδιο θα σταλεί για παρατηρήσεις στους υποψηφίους επενδυτές, ώστε ως τις 10 Νοεμβρίου να έχουν υποβάλει τα σχόλιά τους, και μέχρι το τέλος Νοεμβρίου να έχουν καταθέσει τις προσφορές τους.

* ΕΛΛΗΝΙΚΟ. Είναι τόσα πολλά αυτά που εκκρεμούν, ώστε πρέπει να οριστεί ένας συντονιστής με απόφαση του Πρωθυπουργού που σε συνεργασία με το «Γραφείο Ελληνικού», την «Ελληνικόν ΑΕ», και το ΤΑΙΠΕΔ, θα εποπτεύει τις απαιτούμενες δράσεις που οφείλουν να υλοποιήσουν τα εμπλεκόμενα υπουργεία. Τέτοιες δράσεις είναι η εκκένωση της έκτασης από φορείς και υπηρεσίες του Δημοσίου (πχ η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας), η έκδοση άδειας καζίνο που αποτελεί όρο της σύμβασης, η εκκρεμότητα με τον αρχαιολογικό χώρο, η έγκριση ολοκληρωμένου σχεδίου ανάπτυξης (ΕΣΧΑΔΑ), κλπ.

Τα παραπάνω πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί εντός μιας διετίας από την υπογραφή της σύμβασης της κοινοπραξίας υπό τη Lamda Development με το ΤΑΙΠΕΔ, ήτοι έως το Νοέμβριο του 2016. Διαφορετικά, υπάρχει ρήτρα ότι η κοινοπραξία μπορεί να αποχωρήσει από το έργο χωρίς να πληρώσει κάποια ρήτρα.

* ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Δύσκολα θα επιτευχθούν οι προθεσμίες σχετικά με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και την εταιρεία συντήρησης τροχαίου υλικού, Rosco, για τις οποίες η υποβολή δεσμευτικών προσφορών έχει προσδιοριστεί για το Δεκέμβριο. Δύο χρόνια μετά την προκήρυξη του διαγωνισμού, και εκκρεμεί ακόμη η μεταφορά του τροχαίου υλικού στο Δημόσιο, καθώς το τροχαίο υλικό είναι ιδιοκτησίας της ελβετικής εταιρείας leasing Eurofima, η οποία και το είχε πουλήσει στον ΟΣΕ με leasing. Σχετική απόφαση έχει υπογραφεί εδώ και καιρό, εκκρεμεί ωστόσο προς κύρωση στη Βουλή. Παράλληλα πρέπει να γίνει αποτίμηση του τροχαίου υλικού που δεν είναι σε χρήση από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

* ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ. Για την 35ετή παραχώρηση σε ιδιώτες της Εγνατίας Οδού, το διοικητικό της συμβούλιο δεν έχει ακόμη εγκρίνει την εφαρμογή της κοινής υπουργικής απόφασης που είχε δημοσιευτεί από τον περασμένο Νοέμβριο και προέβλεπε το χρονοδιάγραμμα εγκατάστασης των νέων σταθμών διοδίων. Ο τότε υπουργός Υποδομών Μιχάλης Χρυσοχοΐδης είχε προχωρήσει και σε ανακοινώσεις σύμφωνα με τις οποίες στην Εγνατία Οδό θα εφαρμοστεί αναλογικό σύστημα διοδίων.

Ωστόσο μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει τίποτα. Πλέον το Δ.Σ. της Εγνατία Οδού καλείται να εγκρίνει ένα ρεαλιστικό χρονοδιάγραμμα για την κατασκευή και λειτουργία των νέων σταθμών διοδίων πάνω στον οδικό άξονα όσο και στους τρεις κάθετους άξονες.

* ΑΣΤΕΡΑΣ, ΑΦΑΝΤΟΥ, ΚΑΣΣΙΟΠΗ, κλπ. Για να «ξεπαγώσουν» δεκάδες κολλημένες επενδύσεις σε μικρά και μεγάλα ακίνητα, πρέπει να ενεργοποιηθεί το «Κεντρικό Συμβούλιο Διοίκησης για την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας». Παρ’ ότι συστάθηκε το 2014, ο συγκεκριμένος φορέας είναι ζήτημα αν πρόλαβε να συνεδριάσει δύο-τρεις φορές. Πρόκειται για ένα επιτελικό όργανο, που απαρτίζεται από Γενικούς Γραμματείς με εμπλοκή γύρω από ακίνητα, όπως από τα υπουργεία Οικονομικών και Περιβάλλοντος.

Στόχο του έχει ο φορέας αυτός να καταπολεμήσει το τέρας της γραφειοκρατίας και να εγκρίνει με γρήγορες διαδικασίες τα ειδικά σχέδια χωρικής ανάπτυξης των μεγάλων ακινήτων του Δημοσίου (γνωστά ως ΕΣΧΑΔΑ). Χωρίς τον φορέα αυτό, δεν μπορούν να εγκριθούν τα σχέδια ανάπτυξης 10 μεγάλων ακινήτων από διαγωνισμούς παραχώρησης που είτε έχουν ολοκληρωθεί όπως της Κασσιόπης στη Κέρκυρα, και της Αφάντου στη Ρόδο (πρέπει να επανυποβληθεί στο ΣτΕ για τυπικούς λόγους), είτε απορρίφθηκαν από το Ανώτατο Δικαστήριο και ο επενδυτής συντάσσει τώρα νέο σχέδιο (Αστέρας Βουλιαγμένης), είτε πρόκειται να προκηρυχθούν (Βαρθολομιό Ηλείας, Πορτοχέλι και Σαμπάριζα στην Ερμιόνη, Ποσείδι Χαλκιδικής, Ιππικό Κέντρο Μαρκοπούλου).

Δίχως το φορέα αυτό, το κάθε υπουργείο θα συνεχίζει να σφυράει στον δικό του ρυθμό σχετικά με την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του με αποτέλεσμα εκατοντάδες μεγάλα ακίνητα του Δημοσίου να παραμένουν αναξιοποίητα, ακόμη και αν «καθαρά» και όχι καταπατημένα. Υπενθυμίζουμε ότι από τα περίπου 80.000 ακίνητα του Δημοσίου, σχεδόν τα 30.000 είναι καταπατημένα.

* ΑΚΙΝΗΤΑ ΠΛΑΚΑΣ. Μιας και ο λόγος για τα καταπατημένα, το παράρτημα του μνημονίου επαναφέρει το θέμα με τα καταπατημένα ακίνητα του υπ. Πολιτισμού στη Πλάκα. Επρόκειτο αρχικά για μια ομάδα 12 ακινήτων στη περιοχή της Πλάκας, τα οποία εν συνεχεία μειώθηκαν στα 7, εκ των οποίων τελικά πέρυσι το Νοέμβριο πωλήθηκαν με δημοπρασία τα τέσσερα.

Διαβάζοντας ωστόσο το παράρτημα του μνημονίου, μαθαίνουμε ότι εκκρεμεί ακόμη «η έκδοση πρωτοκόλλων διοιηκητικής έξωσης των καταπατητών» από τα ακίνητα της Πλάκας, που όπως είχε αποκαλυφθεί σχεδόν προ ενός έτους δεν ήταν παρά υπάλληλοι του υπ. Πολιτισμού! Στα σχόλια που συνοδεύουν το παράρτημα διαβάζουμε ότι «μερικές κατοικίες συνεχίζουν να στεγάζουν υπηρεσίες του ΥΠΠΟ, ενώ οι δημοπρασίες για ακίνητα που απαλλοτριώθηκαν αναγκαστικά για αρχαιολογικούς σκοπούς έχουν διακοπεί μέχρι να ολοκληρωθεί η εξέταση της υπόθεσης από το ΥΠΠΟ».

* ΕΙΣΦΟΡΑ ΑΚΙΝΗΤΩΝ. Για την εισφορά ακινήτων σε οχήματα ειδικού σκοπού (Special Purpose Vehicle-SPV) -ένα είδος Εταιρειών Επενδύσεων σε Ακίνητη Περιουσία, που εν συνεχεία θα εισαχθούν στο Χρηματιστήριο, πρέπει να ψηφιστεί διάταξη ότι δεν θα υπόκεινται σε ΕΝΦΙΑ για το διάστημα που το ΤΑΙΠΕΔ θα είναι ο μοναδικός μέτοχος

ΟΔΙΕ. Εκκρεμεί ακόμη η επικύρωση της σύμβασης από τη Βουλή. Η πρώην αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Ν.Βαλαβάνη παρέλειψε να το κάνει. Υπό αυτές τις συνθήκες, η συμφωνία παραχώρησης του ΟΔΙΕ παραμένει στον αέρα.