Η πορεία της εξαγοράς του διαχειριστή του ελληνικού συστήματος αγωγών ΔΕΣΦΑ από την αζέρικη Socar, αλλά και η κατασκευή του αγωγού του Νότιου Διαδρόμου ΤΑΡ (στην εταιρεία του τελευταίου η Socar συμμετέχει με 20%), ήταν τα θέματα συζήτησης στη συνάντηση γνωριμίας που είχε την Πέμπτη ο υπουργός Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας Πάνος Σκουρλέτης με τον διευθύνοντα σύμβουλο της SOCAR Energy Greece S.A. Αναρ Μαμαντόφ.

Όπως αναφέρθηκε, για την υπόθεση της μεταβίβασης του ΔΕΣΦΑ στη Socar αναμένονται οι αποφάσεις της αρμόδιας Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ενώ από την πλευρά του υπουργού επισημάνθηκε η θετική στάση της ελληνικής κυβέρνησης για την ενεργειακή συνεργασία των δύο χωρών.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού, για να δώσει το πράσινο φως μεταβίβασης του ΔΕΣΦΑ στη Socar, ζητάει να μειωθεί το προς πώληση πακέτο από το 66% που ήταν αρχικά στο 49%.

Το υπόλοιπο 17% θα πρέπει να διατεθεί σε τρίτο όμιλο ή ομίλους.

Επίσης, επειδή η Socar είναι παραγωγός αερίου, η ΕΕ ζητάει να υποβληθεί στους περιορισμούς του τρίτου ενεργειακού πακέτου της ΕΕ, όσον αφορά στην ανεξαρτησία του δικτύου μεταφοράς αερίου (ΔΕΣΦΑ) από τη «νέα μητρική» Socar.

Το ευρωπαϊκό σχέδιο προβλέπει ο διαχωρισμός να γίνει στο μοντέλο ITO (Independent Transmission Operator-Aνεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς), που σημαίνει ότι, εφόσον οι Αζέροι αποκτήσουν το 49%, δεν θα έχουν ρόλο στο μάνατζμεντ του ΔΕΣΦΑ, παρά μόνον μία θέση στο εποπτικό συμβούλιο του Διαχειριστή.