Δεν ξέρουμε αν η πιο δύσκολη δουλειά στα χρόνια του Μνημονίου είναι αυτή του έλληνα υπουργού Οικονομικών, αλλά σίγουρα μία από τις ευκολότερες είναι του εικονογράφου ξένου περιοδικού για την ελληνική κρίση. Το αποδεικνύουν τα ευφάνταστα εξώφυλλα ή πρωτοσέλιδα του διεθνούς Τύπου, όπου πρωταγωνιστούσαν οι ήρωες της ελληνικής μυθολογίας, αλλά και τα παγιωμένα σύμβολα της χώρας, μαζί με αρκετές πινελιές Photoshop.
Η δεξαμενή έμοιαζε ανεξάντλητη. Αρχαίοι ήρωες και πρωταγωνιστές της ελληνικής Ιστορίας ξετύλιξαν τις αρετές τους για να εξυπηρετηθούν οι σκοποί της γραφιστικής αποτύπωσης. Αδιαμφισβήτητη σταρ θα μπορούσε να χαρακτηριστεί η Αφροδίτη της Μήλου, που εμφανίστηκε να κάνει άσεμνες χειρονομίες και απειλητικές κινήσεις, αλλά και ως γυναίκα που κουβαλάει πάνω της όλη την Ελλάδα.

Στην κατηγορία των στερεοτυπικών εικόνων made in Greece, όπως μάλλον ήταν αναμενόμενο, πρωταθλητές αναδείχθηκαν η Ακρόπολη και ο Παρθενώνας –άλλοτε στο χείλος του ευρωπαϊκού γκρεμού, άλλοτε μέσα στο σκότος της κρίσης. Από τη γενικότερη εικόνα, βέβαια, δεν απουσίαζαν και οι αναφορές στους ευρωπαϊκούς θεσμούς, το ευρώ και την οικονομική ένωση, που άλλωστε εμπλέκονται άμεσα με την ελληνική πραγματικότητα.

Μαζί με τις έξυπνες εικόνες, που τις περισσότερες φορές ήταν προϊόντα επεξεργασίας ή κολάζ πραγματικών και φανταστικών στοιχείων, αναπόσπαστο κομμάτι των πρωτοσέλιδων ήταν και οι τίτλοι. Λογοπαίγνια με ελληνικές λέξεις και γνωμικά και αναφορές στην ελληνική Ιστορία, συμπλήρωναν τις πρωτοσέλιδες εικόνες.

Το πιο πρόσφατο παράδειγμα είναι το ΟΧΙ, το αποτέλεσμα του δημοψηφίσματος της 5ης Ιουλίου που χρησιμοποιήθηκε ως παράφραση του οξυγόνου: αρνητικά στην ισπανική εφημερίδα «La razon» («Χωρίς OXI-gono») και θετικά στη γαλλική «Liberation» («OXI-gene στην Ελλάδα»).

Το πλέον εξαγώγιμο σύμβολο του ελληνικού πολιτισμού κοσμεί το εξώφυλλο του αμερικανικού περιοδικού «Time» που θα κυκλοφορήσει την ερχόμενη Δευτέρα. Ο φωτισμένος Παρθενώνας δεσπόζει εν μέσω γενικού σκότους, το οποίο επιτείνει ο αμφίσημος τίτλος «Κράτος ερειπίων». Η εικόνα των αρχαίων θραυσμάτων έδενε με τη σκληρή πραγματικότητα του τρίτου Μνημονίου.

Στις 2 Νοεμβρίου 2011 η γαλλική «Liberation» πιάνει το κλίμα της περιόδου, μετά την αποκάλυψη για προκήρυξη δημοψηφίσματος από τον Γιώργο Παπανδρέου. Επιλέγει την ελληνική λέξη «χάος» που αποτελεί και δάνειο στη γαλλική.

Η εικόνα προέρχεται από το αρχαίο, αλλά και πρόσφατο παρελθόν: ο Αχιλλέας ψηφίζει στις βουλευτικές εκλογές τον Μάιο του 2012 και το «Economist» βρίσκει την ευκαιρία για λίγη καχυποψία ακόμη. Αναμένοντας το αποτέλεσμα της κάλπης – που τελικά οδήγησε σε ακυβερνησία – χαρακτηρίζει την Ελλάδα «αχίλλειο πτέρνα της Ευρώπης».

Ο Προμηθέας λυόμενος δεν θα μπορούσε να λείπει από την πινακοθήκη των ηρώων που δίνουν ευρήματα στα πρωτοσέλιδα των ξένων περιοδικών – εν προκειμένω του αμερικανικού «The Week». Ιδού ο έλληνας Πρωθυπουργός, στον βράχο του ευρώ, την ώρα που σπάει τις αλυσίδες και κηρύσσει την «εξέγερση της Ελλάδας».

Την επαύριον της εκλογικής νίκηςτου ΣΥΡΙΖΑ (26 Ιανουαρίου 2015)η γερμανική εφημερίδα «Ταγκεστσάιτουνγκ» έχει το απόλυτο εύρημα: τοποθετεί την Ελλάδαστα αριστερά της Ιταλίας μέσα στον ευρωπαϊκό χάρτη. Σοφόν το σαφές του τίτλου: «Η Ελλάδα γυρίζει αριστερά».

Αν και η «καριέρα» της Αφροδίτης της Μήλου στον διεθνή Τύπο άρχισε με μάλλον άγαρμπο τρόπο (το εξώφυλλο του γερμανικού περιοδικού «Focus» στις 23 Φεβρουαρίου 2010 έδειχνε το άγαλμα να σηκώνει το μεσαίο δάχτυλο), στην πορεία των χρόνων έφτασε να αντιπροσωπεύει γραφιστικά την ίδια την Ελλάδα.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα το εξώφυλλο του αμερικανικού «Economist» την επαύριον των εκλογών του περασμένου Ιανουαρίου, στο οποίο η Αφροδίτη σημάδευε με όπλο τη Γερμανία, με τον τίτλο «Εμπρός, Ανγκελα, φτιάξε μου τη μέρα».

Λίγες εβδομάδες αργότερα η ιταλική εφημερίδα «La Reppublica» τοποθέτησε την Αφροδίτη της Μήλου δίπλα στη συνονόματή της από τον πίνακα του Μποτιτσέλι με το σχόλιο «Μία ράτσα, δύο πρόσωπα», για να υποδείξει την κοινή οικονομική κακοδαιμονία των δύο κρατών.

Την πλάτη της γυρισμένη στην Ευρώπη είχε η Αφροδίτη στο εξώφυλλο του περιοδικού «L’Οbs» του γαλλικού «Nouvelle Observateur» την περασμένη εβδομάδα, σε ένα από τα ωραιότερα πρωτοσέλιδα που απέδιδαν την αίσθηση της γαλλικής αλληλεγγύης προς τη χώρα μας. Ο τίτλος «Ποτέ χωρίς την Ελλάδα» τόνιζε τη σημασία της παραμονής τής χώρας μας στην ευρωζώνη.

Οχι στον λόφο της Ακρόπολης, αλλά στο χείλος του γκρεμού τοποθέτησαν τον Παρθενώνα οι υπεύθυνοι της συντηρητικής ισπανικής εφημερίδας «ABC» στο πρωτοσέλιδο της 23ης Ιουνίου. Με φόντο τα αστέρια της σημαίας της Ευρωπαϊκής Ενωσης (πορτοκαλί, ελέω ΣΥΡΙΖΑ) και τίτλο «Η Ελλάδα στα άκρα», αποτύπωσαν την ένταση των διαπραγματεύσεων της κυβέρνησης με τους θεσμούς.