Στροφή στις έξυπνες αγορές έχουν κάνει οι έλληνες καταναλωτές λόγω της οικονομικής κρίσης. Μπορεί οι επισκέψεις τους στα σουπερμάρκετ να έχουν γίνει όλο και πιο συχνές, ωστόσο έχουν περιορίσει σημαντικά τις αγορές τους ανά επίσκεψη, αναζητούν συμφέρουσες τιμές και ψάχνουν τις προσφορές και τις προωθητικές ενέργειες των επιχειρήσεων που θα μειώσουν το κόστος του εβδομαδιαίου καλαθιού.

Τα τελευταία χρόνια η οικονομική κρίση της χώρας έχει αλλάξει σημαντικά την αγοραστική συμπεριφορά του Ελληνα αλλά και τις πρακτικές που ακολουθούν οι επιχειρήσεις για να προσεγγίσουν και να δελεάσουν τους πελάτες τους.

Αυτό προκύπτει από τα αποτελέσματα ετήσιας έρευνας καταναλωτών του Ινστιτούτου Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) σχετικά με τη συμπεριφορά των ελλήνων καταναλωτών.

Η έρευνα, που έγινε σε δείγμα 2.000 ατόμων από όλη τη χώρα, έδειξε ότι η αύξηση και η ένταση των προσφορών από την πλευρά των επιχειρήσεων αναγκάζουν τους καταναλωτές να γίνουν πιο κινητικοί.

Το 2014 ο συνολικός αριθμός των επισκέψεων (καλαθιών) στα σουπερμάρκετ υπολογίζεται ότι έφτασε τα 590,4 εκατομμύρια, όταν το 2010 ήταν 474,38 εκατομμύρια.

Είναι δεδομένο ότι την τελευταία τετραετία ο συνολικός αριθμός επισκέψεων των καταναλωτών στο σουπερμάρκετ αυξάνεται συνεχώς, με μείωση όμως του κόστους καλαθιού αγορών.

ΔΑΠΑΝΕΣ. Η εικόνα αυτή εμφανίζεται και τη χρονιά που πέρασε, αν και το 2014 η συνολική δαπάνη των νοικοκυριών σε είδη σουπερμάρκετ σταθεροποιήθηκε έναντι των προηγούμενων ετών. Ομως η σταθερή εβδομαδιαία δαπάνη μοιράστηκε σε περισσότερες επισκέψεις ανά εβδομάδα με μικρότερη δαπάνη ανά επίσκεψη. Συγκεκριμένα, η εβδομαδιαία δαπάνη σε είδη παντοπωλείου μειώθηκε από τα 57,7 ευρώ το 2010 σε 50,2 το 2014 (13% λιγότερο) ενώ η δαπάνη ανά καλάθι – επίσκεψη μειώθηκε από 26,1 ευρώ το 2010 σε 18,5 το 2014 (-29%). Ενδεικτικό στοιχείο που δείχνει τις αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες είναι ότι ενώ από το 2013 στο 2014 η μηνιαία δαπάνη έμεινε αμετάβλητη περίπου στα 50 ευρώ, η δαπάνη ανά καλάθι – επίσκεψη μειώθηκε λόγω της αύξησης των επισκέψεων, οι οποίες έφτασαν κατά μέσο όρο τις 12 κάθε μήνα ανά νοικοκυριό από 9,5 επισκέψεις το 2010.

Από τα στοιχεία του ΙΕΛΚΑ προκύπτει επίσης ότι συνολικά η εβδομαδιαία δαπάνη στο σουπερμάρκετ εκτιμάται από τους ίδιους τους καταναλωτές στα 77,3 ευρώ το 2014, με τη μέση δαπάνη ανά καλάθι να φτάνει μόλις τα 18,5 ευρώ, όταν το 2010 ήταν στα 26,1 ευρώ.

Η αύξηση των προσφορών είναι αυτή που φαίνεται να καθορίζει την αλλαγή στην επισκεψιμότητα των ελλήνων καταναλωτών στα σουπερμάρκετ καθώς προκύπτει ότι έχουν επιδοθεί σε ένα «κυνήγι» με στόχο την εξοικονόμηση χρημάτων μέσω έξυπνων αγορών. Οι καταναλωτές θεωρούν ότι εξοικονομούν κατά μέσο όρο μέσω των διαφόρων ενεργειών των αλυσίδων και των βιομηχανιών (προσφορές, κουπόνια, δωροεπιταγές κ.τ.λ.) το 11,7% της αξίας των αγορών τους.

Μάλιστα ο ένας στους πέντε καταναλωτές δηλώνει ότι εξοικονομεί πάνω από 20% και οι δύο στους πέντε τουλάχιστον 10%. Το βέβαιο είναι ότι η δαπάνη των νοικοκυριών δεν σχετίζεται αναλογικά με τον αριθμό επισκέψεων αφού η αύξηση των επισκέψεων στο σουπερμάρκετ ή στα διάφορα σημεία πώλησης τροφίμων και άλλων ειδών δεν αυξάνει και το εισόδημα που δαπανάται. Αλλωστε συνολικά οι πωλήσεις των αλυσίδων έφτασαν από 12,4 δισ. ευρώ, που ήταν το 2010, στα 10,94 δισ. ευρώ το 2014.

ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΙΚΕΣ ΣΥΝΗΘΕΙΕΣ. Τέλος, όσον αφορά τη χαρτογράφηση των εβδομαδιαίων επισκέψεων των καταναλωτών στα καταστήματα για την αγορά βασικών αγαθών, η τυπική εβδομαδιαία συνήθεια στην αγορά τροφίμων περιλαμβάνει από τρεις έως πέντε επισκέψεις στο σουπερμάρκετ, έξι έως επτά φορές επίσκεψη σε κάποιο φούρνο, μία φορά επίσκεψη στη λαϊκή αγορά και ίσως μία φορά ακόμα σε κάποιο εξειδικευμένο κατάστημα πώλησης, π.χ. οπωροπωλείο, κρεοπωλείο, ιχθυοπωλείο κ.λπ.

9,1%των καταναλωτών εξοικονομούν πάνω από 30% των χρημάτων που δαπανούν για αγορές στα σουπερμάρκετ μέσω προσφορών (κουπόνια, δωροεπιταγές και προωθητικές ενέργειες)

11,2%των καταναλωτών εξοικονομούν από 20% έως 30%

20,6%των καταναλωτών εξοικονομούν από 10% έως 20%

21%των καταναλωτών εξοικονομούνέως και 5%