Μετατόπιση των φορολογικών βαρών κατά την αγορά αυτοκινήτου από τα πολλά κυβικά στα πολλά λεφτά, σχεδιάζει το υπουργείο Οικονομικών, με τους επίδοξους αγοραστές φθηνών αυτοκινήτων να ελπίζουν σε ελαφρύνσεις την ώρα που παίρνουν το κλειδί στο χέρι.
Ενδεχομένως όμως ό,τι κερδίσουν κατά την αγορά να το χάσουν πολλαπλάσια κατά τη χρήση. Τα μηδενικά τέλη κυκλοφορίας για τα νέα αυτοκίνητα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας σύντομα θα αποτελέσουν παρελθόν, σύμφωνα με εκτιμήσεις παραγόντων της αγοράς αυτοκινήτων, και η αιτία είναι απλή. Σήμερα ένα στα τέσσερα μοντέλα ΙΧ της ελληνικής αγοράς, λόγω ακριβώς των ιδιαίτερα χαμηλών εκπομπών ρύπων, απαλλάσσεται από τα τέλη κυκλοφορίας και γι’ αυτόν τον λόγο βρίσκεται στις πρώτες θέσεις των προτιμήσεων των αγοραστών.

Οι συντελεστές των τελών ταξινόμησης από την άλλη και ο φόρος πολυτελούς διαβίωσης για αυτοκίνητα άνω των 1.929 κυβικών εκατοστών αποτελούν αντικίνητρο αγοράς ΙΧ μεγάλου κυβισμού, με τη σχετική αγορά να έχει πατήσει απότομα φρένο.

Η πρόθεση σύνδεσης των τελών ταξινόμησης με τη λιανική τιμή αντί για τα κυβικά οδηγεί, σε πρώτη ανάγνωση, σε επιβαρύνσεις για τα ακριβά αυτοκίνητα προς όφελος των φθηνότερων. Η ισορροπία επιβαρύνσεων – ελαφρύνσεων θα κριθεί βέβαια στους νέους συντελεστές, οι οποίοι δεν έχουν ακόμα προσδιοριστεί.

Ο τελικός λογαριασμός, δεδομένης της δημοσιονομικής συγκυρίας, είναι σαφές ότι δεν μπορεί να είναι χαμηλότερος σε σχέση με σήμερα. Εσωτερικές αλλαγές θα υπάρξουν, ενδεχομένως και ένα πολιτικό μήνυμα ενίσχυσης των ασθενεστέρων, αλλά η μεταρρύθμιση της φορολογίας στον κλάδο των ΙΧ δεν μπορεί παρά να στοχεύει σε έξτρα έσοδα στα ταμεία.

ΟΙ ΑΛΛΑΓΕΣ. Η ανακοίνωση της κυβερνητικής πρόθεσης να παρέμβει στο μέτωπο της φορολόγησης αυτοκινήτων ήρθε μάλλον αιφνιδιαστικά, κάνοντας ορισμένους πολιτικούς παρατηρητές να αναφέρουν ότι ενδεχομένως η κίνηση αυτή να εντάσσεται στο πλαίσιο δημιουργίας εντυπώσεων ως αντίβαρο σε μια δύσκολη συμφωνία με τους εταίρους.

Το υπουργείο Οικονομικών ανακοίνωσε ότι «στην προσπάθεια για τη δημιουργία και παγίωση μιας δικαιότερης και αποτελεσματικότερης φορολόγησης των αυτοκινήτων» σχεδιάζει:
1. Κατάργηση του κριτηρίου του κυβισμού των οχημάτων ως βάση της φορολόγησής τους. Αντί γι’ αυτό προτείνεται υπολογισμός της φορολογίας στη βάση της λιανικής τιμής (προ φόρων), με προοδευτική αναπροσαρμογή των συντελεστών του τέλους ταξινόμησης. Σήμερα, τα τέλη ταξινόμησης κλιμακώνονται από 5% έως και 50% επί της φορολογητέας αξίας του αυτοκινήτου (χονδρική συν έξοδα ασφάλισης συν κόστος μεταφορικών στη χώρα) και συνδέονται με τον κυβισμό. Ενα αυτοκίνητο 2.000 κυβικών φορολογητέας αξίας 20.000 ευρώ επιβαρύνεται με το ίδιο τέλος ταξινόμησης ενός άλλου ΙΧ ίδιων κυβικών αλλά με φορολογητέα αξία 60.000 ευρώ. Η αδικία είναι προφανής.
2. Θέσπιση αντικινήτρων στην κυκλοφορία παλαιών και ρυπογόνων οχημάτων (π.χ. για οχήματα άνω της 20ετίας) με ένα «τέλος περιβάλλοντος». Πέρα από την περιβαλλοντική διάσταση του νέου τέλους, θα πρέπει να υπολογιστεί και η κοινωνική διάσταση. Οι περισσότεροι οι οποίοι επιμένουν να κυκλοφορούν «σαραβαλάκια», μάλλον δεν έχουν τη δυνατότητα να τα αντικαταστήσουν.
3. Αντικατάσταση του συστήματος απόσυρσης από ένα δικαιότερο σύστημα φορολόγησης, το οποίο θα επιδοτεί τα οχήματα χαμηλής τιμής αγοράς. Η ανακοίνωση του υπουργείου δείχνει το τέλος της απόσυρσης όχι μόνο για τα ακριβά ΙΧ, αλλά για όλα. Τα οχήματα χαμηλής τιμής θα επιδοτούνται «μέσα από ένα δικαιότερο σύστημα φορολόγησης».
4. Προσαρμογή των τεκμηρίων διαβίωσης σχετικά με τα αυτοκίνητα. Θεωρητικά, τα τεκμήρια θα καταργούνταν με την ενεργοποίηση του ηλεκτρονικού περιουσιολογίου. Αυτό είχε προαναγγείλει τόσο η προηγούμενη κυβέρνηση όσο και η καινούργια. Οπως προκύπτει από τις ανακοινώσεις, τα τεκμήρια για τα ΙΧ απλώς θα αλλάξουν. Οι αλλαγές αυτές θα επηρεάσουν και τον φόρο πολυτελούς διαβίωσης.

5. Καταβολή ΦΠΑ, έλεγχο στοιχείων και υπαγωγή στις διατάξεις της σχετικής φορολογίας των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων που προέρχονται από χώρες του εξωτερικού.

Απόχη για τα ανασφάλιστα

Αλλαγή στον τρόπο ελέγχου ανασφάλιστων και ανέλεγκτων από ΚΤΕΟ οχημάτων (π.χ. με ηλεκτρονική διασταύρωση των στοιχείων τους). Οι διασταυρώσεις αυτές περιλαμβάνονταν ακόμη και στις μνημονιακές υποχρεώσεις τα προηγούμενα χρόνια και είναι απορίας άξιον γιατί δεν έχουν γίνει ακόμη.