Θέμα αναθεώρησης της Συνθήκης της Μπολόνια, όπως έχει επικρατήσει να ονομάζεται η συμφωνία 47 χωρών για τη διαμόρφωση ενός Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης με κοινά χαρακτηριστικά, έθεσε η χώρα μας με στόχο την αναβάθμιση σε μάστερ των 5ετών πτυχίων που χορηγούν τα πολυτεχνεία.

Στη σύνοδο των 47 υπουργών, που έγινε πριν από λίγες ημέρες στο Ερεβάν της Αρμενίας – την Ελλάδα πάντως δεν εκπροσώπησε ο Αρ. Μπαλτάς, αλλά αντιπροσωπεία υπό την Κυβέλη Κούβελα, σύμβουλο του υπουργού, κάτι που προκάλεσε σχόλια στους πανεπιστημιακούς κύκλους – η χώρα μας έθεσε θέμα αναθεώρησης της Συνθήκης ώστε να μπορεί να λειτουργήσει σύστημα «παράλληλων ροών». Δηλαδή να επιτρέπονται τόσο οι ενιαίες και αδιάσπαστες 5ετείς σπουδές (Integrated Master) που προσφέρουν τα πολυτεχνεία και οι γεωπονικές σχολές στη χώρα μας όσο και οι χαμηλότεροι κύκλοι σπουδών (Bachelor) που παρέχουν αγγλοσαξονικές σχολές μηχανικών.

ΤΙ ΠΡΟΒΛΕΠΕΙ Η ΣΥΝΘΗΚΗ. Αυτό έγινε καθώς η Συνθήκη της Μπολόνια, μεταξύ άλλων, προβλέπει τώρα τρεις κύκλους ανώτατων σπουδών στα ευρωπαϊκά ιδρύματα (τον πρώτο που οδηγεί σε πτυχίο, τον δεύτερο που οδηγεί σε μάστερ και τον τρίτο που οδηγεί σε διδακτορικό) με αποτέλεσμα να μην έχει θεσμοθετηθεί η απονομή μάστερ κατόπιν αδιάσπαστων πενταετών σπουδών – με συνέπεια τα πτυχία των ελληνικών πολυτεχνείων να είναι υποβαθμισμένα από την πλευρά αυτή σε σχέση με ανάλογα πτυχία άλλων ιδρυμάτων με μικρότερης διάρκειας σπουδές.

Σημειώνεται ότι ο κ. Μπαλτάς, που ως καθηγητής του ΕΜΠ γνωρίζει το θέμα, βλέπει θετικά την αναγνώριση των πτυχίων ως μάστερ, κάτι που είχαν αποκαλύψει «ΤΑ ΝΕΑ» στις 30 Μαρτίου, όταν είχε συναντηθεί με την αντιπρόεδρο του ΤΕΕ και πρώην αντιπρύτανη του ΕΜΠ Τώνια Μοροπούλου, η οποία επανέφερε το αίτημα των πολυτεχνείων

Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ. Στο Ερεβάν λοιπόν, όπου επίσης συμμετείχε η Τώνια Μοροπούλου, μαζί με τον αναπληρωτή πρύτανη του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Επ. Παπλωματά και τον πρώην πρύτανη του ΕΜΠ Θεμ. Ξανθόπουλο, έγινε ομόφωνα δεκτή ελληνική παρέμβαση στο ανακοινωθέν του πολιτικού φόρουμ για την αναθεώρηση της Συνθήκης της Μπολόνια, για συνέχιση του διαλόγου ανάμεσα σε διαφορετικά συστήματα στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης, με φορέα βέβαια αναγνώρισής τους τα εθνικά συστήματα και την καταχώρισή τους στο εθνικό πλαίσιο προσόντων.

Ολα αυτά πάντως θα τα συζητήσει και ο κ. Μπαλτάς με τους ομολόγους του αυτή την εβδομάδα στις Βρυξέλλες, σε αντίστοιχη σύνοδο των ευρωπαίων υπουργών Παιδείας.