Δύσκολα δένεις τη ρωσική αρκούδα με αλυσίδες. Εξίσου δύσκολα την κάνεις φίλη σου, αν δεν ανήκεις στην παραδοσιακή σφαίρα επιρροής της. Το κατέστησαν σαφές τόσο ο Βλαντίμιρ Πούτιν όσο και ο Ντμίτρι Μεντβέντεφ στις συναντήσεις τους με τον Αλέξη Τσίπρα και την ελληνική αντιπροσωπεία στη Μόσχα, την προηγούμενη εβδομάδα. Με τον αέρα και τον κυνισμό της υπερδύναμης οι ρώσοι αξιωματούχοι, σύμφωνα με πληροφορίες, διαμήνυσαν ότι Ευρώπη χωρίς ρωσικό φυσικό αέριο δεν νοείται, ενώ κατέστησαν σαφές ότι ελληνικό τμήμα του Turkish Stream δεν πρόκειται να υπάρξει χωρίς προηγούμενη έγκριση των Ευρωπαίων. Πάντως, η κυβέρνηση φέρεται αποφασισμένη να δώσει συνέχεια στη «ρωσική άνοιξη» καθώς, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, ο Αλέξης Τσίπρας δεσμεύτηκε ότι θα επισκεφθεί ξανά τη Ρωσία τον Ιούνιο για να μετάσχει σε Οικονομικό Φόρουμ στην Αγία Πετρούπολη.

Η ζωή θα δείξει αν το πολύφερνο πρότζεκτ του Turkish Stream, που για την ώρα βρίσκεται στα χαρτιά και δεν έχει λάβει καμιά επίσημη ευλογία από την Κομισιόν, θα δικαιώσει την επίθεση φιλίας της Αθήνας προς τη Μόσχα. Ενδεικτική της ευφορίας που επικρατεί στο κυβερνητικό στρατόπεδο για την επαναπροσέγγιση με τη Ρωσία είναι η στάση του Παναγιώτη Λαφαζάνη. Ο υπουργός Παραγωγικής Ανασυγκρότησης Περιβάλλοντος και Ενέργειας, σύμφωνα με πληροφορίες των «ΝΕΩΝ», μίλησε ενώπιον των ρώσων αξιωματούχων για πρότζεκτ στο οποίο «συναντώνται οι ψυχρές με τις θερμές θάλασσες», ενώ άφησε αιχμές για προηγούμενα «ατυχήματα» όπως αυτά των αγωγών Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολης και South Stream.

ΜΗΝΥΜΑ ΣΤΙΣ ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ. Ομολογουμένως, για την ώρα οι Ρώσοι δεν φαίνεται να συμμερίζονται την αισιοδοξία της ελληνικής πλευράς για το εγχείρημα. Η Μόσχα, ωστόσο, γνωρίζει το ενεργειακό χαρτί και φροντίζει να το εκμεταλλεύεται. Σύμφωνα με πληροφορίες, στη συνάντησή τους με τον Αλ. Τσίπρα και την ελληνική αντιπροσωπεία οι Ρώσοι (τόσο ο Ντ. Μεντβέντεφ όσο και οι υπουργοί Μεταφορών και Ενέργειας) παραδέχτηκαν τη σημασία του έργου υπενθυμίζοντας ότι «η εξάρτηση της Ευρώπης από το ρωσικό αέριο πρέπει να θεωρείται δεδομένη» και ως εκ τούτου «η Ευρώπη θα πρέπει να καταστήσει σαφή τη θέση της». Οπως το έθεσε ο Ντ. Μεντβέντεφ στον έλληνα Πρωθυπουργό: «Αναβλητικότητα και κωλυσιεργίες θα αναγκάσουν τη Μόσχα να αναθεωρήσει τη στάση της και να περιοριστεί στην κατασκευή του τμήματος του αγωγού για τις ανάγκες της τουρκικής αγοράς». Με απλά λόγια, δεν είναι βέβαιο ότι ο Turkish Stream θα γίνει και ελληνικός αγωγός, όπως διακήρυξε ο Αλ. Τσίπρας.

Προηγουμένως, ο έλληνας Πρωθυπουργός είχε τονίσει τα οφέλη του πρότζεκτ του Turkish Stream για την Ελλάδα και από τη γεωπολιτική άποψη και από τη σκοπιά της ικανοποίησης των ενεργειακών αναγκών της χώρας. Υπογράμμισε μάλιστα πως ό,τι είναι να κάνει η Ελλάδα θα το κάνει στο πλαίσιο της κοινοτικής νομοθεσίας και μάλλον εκμεταλλευόμενη το γεγονός ότι τα κράτη-μέλη της ΕΕ δεν έχουν κοινή γραμμή για τους αγωγούς που ξεκινούν από τη Ρωσία.

Οπως ήταν αναμενόμενο, Αλέξης Τσίπρας και Νίκος Κοτζιάς ευχαρίστησαν τους Ρώσους για τη στάση που κρατούν στο Κυπριακό στο Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ. Σεργκέι Λαβρόφ και Βλαντίμιρ Πούτιν δεν άφησαν την εκτίμηση να πέσει κάτω. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο μεν ρώσος υπουργός Εξωτερικών παρενέβη λέγοντας ότι πρέπει να κλείσουν οι βρετανικές βάσεις στο νησί, ο δε ρώσος πρόεδρος ζήτησε να δημιουργηθεί άλλη βάση (προφανώς ρωσική).

ΕΜΠΑΡΓΚΟ ΚΑΙ ΚΥΡΩΣΕΙΣ. Μπορεί η ελληνική πλευρά να επέμεινε στα θέματα που την καίνε, όπως την άρση του ρωσικού εμπάργκο στις εισαγωγές ελληνικών αγροτικών προϊόντων αλλά η ρωσική πλευρά, κατά την πάγια τακτική της, δεν δεσμεύτηκε για τίποτα και υποσχέθηκε ότι θα αναζητήσει τρόπους επίλυσης των «διμερών εκκρεμοτήτων». Σε ό,τι αφορά την άρση του εμπάργκο για τα ελληνικά προϊόντα, η ρωσική πλευρά ούτε λίγο ούτε πολύ διαμήνυσε ότι λύση είναι «η ταυτόχρονη άρση των κυρώσεων και των αντιμέτρων». Σχετικά δε με τη μείωση της τιμής του φυσικού αερίου που έθεσε η ελληνική πλευρά, ο ρώσος υπουργός Ενέργειας υπενθύμισε τη σχετική σύμβαση που υπεγράφη το 2014 (επί της προηγούμενης κυβέρνησης) και εκτίμησε ότι η ήδη συμφωνηθείσα τιμή που ισχύει μέχρι το 2026 «θα πρέπει να θεωρείται ικανοποιητική για την Ελλάδα». Για τις ιδιωτικοποιήσεις η Μόσχα επανέλαβε το ενδιαφέρον για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και το λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Ο Αλ. Τσίπρας από την πλευρά του διαμήνυσε ότι η πολιτική της κυβέρνησης εστιάζεται πλέον σε μακροχρόνιες ενοικιάσεις/παραχώρηση διαχείρισης.