Με χωριστούς διαγωνισμούς και μέσα στο επόμενο δίμηνο θα προωθηθεί η κατασκευή του νέου αυτοκινητόδρομου Πάτρα – Πύργος, ανακοίνωσε την Τετάρτη ο αναπληρωτής υπουργός Χρ. Σπίρτζης σε σύσκεψη στο υπουργείο Υποδομών στην οποία συμμετείχαν οι βουλευτές και όλοι οι φορείς της Δυτικής Ελλάδας.
Με τον τρόπο αυτό, εξήγησε ο κ. Σπίρτζης, θα δοθούν ευκαιρίες απασχόλησης στους μικρούς και μεσαίους εργολάβους της περιοχής.

Πρόκειται για ένα τμήμα συνολικού μήκους 75 χιλιομέτρων, το οποίο αποκόπηκε από την Ολυμπία Οδό και έχει ήδη κατασκευαστεί κατά 30%. Ο διαγωνισμός για την ολοκλήρωση του έργου καθυστερεί εδώ και ένα χρόνο, ενώ σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών, αποδείχθηκε ότι δεν είχε εξασφαλισμένη χρηματοδότηση.

Η νέα ηγεσία του υπουργείου υποσχέθηκε ότι θα ενταχθεί στο ΣΕΣ, το νέο ΕΣΠΑ, που θα «κλειδώσει» ως τον Ιούνιο, ενώ σε αυτό το διάστημα θα αποτυπωθεί η πλήρης εικόνα του έργου και θα υπολογιστεί το κόστος των έργων.

Το τμήμα των 75 χλμ., από το Μιντιλόγλι της Πάτρας ως τον Πύργο αρχικά είχε ενταχθεί στη σύμβαση του 2007 για την Ολυμπία οδό, τον αυτοκινητόδρομο Κορίνθου – Πάτρας – Πύργου – Τσακώνας, αλλά είχε αφαιρεθεί στα τέλη του 2013 στο πλαίσιο της νέας συμφωνίας με τους παραχωρησιούχους.

Ο τότε υπουργός Υποδομών είχε προωθήσει ειδική νομοθετική ρύθμιση, σύμφωνα με την οποία η δημοπράτηση θα προχωρούσε μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2014. Το έργο είχε ενταχθεί στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, χωρίς όμως να έχουν εξασφαλιστεί οι αναγκαίοι πόροι. Συγκεκριμένα, είχε περιληφθεί στη γενική πρόβλεψη του ΣΕΣ, του νέου ΕΣΠΑ, όπου όμως έχουν ενταχθεί κι άλλα έργα με προϋπολογισμό που υπερβαίνει σχεδόν κατά 50% τούς διαθέσιμους πόρους.

Η οριστικοποίηση του νέου χρηματοδοτικού πακέτου θα γίνει στο τέλος Ιουνίου και η πολιτική ηγεσία του υπουργείου έχει δεσμευτεί για την ένταξη του έργου.

Ο νέος αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος:

•Εχει ήδη κατασκευαστεί κατά 20% από τους εργολήπτες της Ολυμπίας Οδού. Το πιο προχωρημένο τμήμα είναι τα 17 χλμ. από την Κάτω Αχαγιά ως την παράκαμψη Αμαλιάδας.

•Δεν έχουν ξεκινήσει έργα στο πρώτο κομμάτι, από το Μιντιλόγλι ως την Κάτω Αχαγιά, επειδή είχε υποβληθεί προσφυγή τοπικών φορέων στο ΣτΕ, η οποία απορρίφθηκε πρόσφατα. Για το λόγο αυτό είναι το μόνο τμήμα που ενδέχεται να δημοπρατηθεί με χωριστή εργολαβία, ώστε να γίνουν μικρής κλίμακας διορθώσεις.

•Από την πορεία των έργων έχουν προκύψει ανάγκες για συμπληρωματικές απαλλοτριώσεις και αρχαιολογικές ανασκαφές, ενώ θα χρειαστεί να προστεθούν 2-3 ανισόπεδοι κόμβοι για την καλύτερη εξυπηρέτηση των γύρω οικισμών.

Υπήρχε θέμα νομιμότητας του διαγωνισμού λόγω της μη εφαρμογής του «νόμου Χατζηδάκη» για τους ηλεκτρονικούς διαγωνισμούς, καθώς δεν έχει εκδοθεί το δευτερογενές δίκαιο που προβλεπόταν, με αποτέλεσμα να παραλύσει το σύστημα δημοπρασιών σε όλο το δημόσιο τομέα. Αυτό δεν επέτρεπε την ολοκλήρωση του διαγωνισμού εντός των ημερομηνιών που είχαν τεθεί.

Υπήρχε και σε εξέλιξη νομική εμπλοκή λόγω προσφυγής κατασκευαστικής εταιρίας (ΜΕΤΚΑ) κατά του κύρους του διαγωνισμού.

Ο αναπληρωτής υπουργός ΥΠΟΜΕΔΙ τόνισε ακόμη ότι παράλληλα με την προώθηση του έργου γίνεται έλεγχος πεπραγμένων, όσον αφορά τον προϋπολογισμό, τις μελέτες και τον τρόπο δημοπράτησης του έργου.