Στο σενάριο της σκόπιμης πράξης και όχι του ατυχήματος επικεντρώνονται οι έρευνες για τα αίτια της συντριβής του Airbus A320 της Germanwings, όπως επιβεβαίωσε κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου το μεσημέρι της Πέμπτης ο εισαγγελέας της Μασσαλίας.

Αυτό είναι τουλάχιστον το συμπέρασμα το οποίο εξάγεται από τα πρώτα στοιχεία που προκύπτουν από τον καταγραφέα ήχου του πιλοτηρίου (CVR).

Μετά τη συντριβή του μοιραίου Airbus με τους 150 επιβαίνοντες στις Γαλλικές Αλπεις, την Τρίτη, ο εντοπισμός του δεύτερου μαύρου κουτιού δίνει εντελώς διαφορετική τροπή στις έρευνες. Σύμφωνα με πηγή των New York Times, λίγα λεπτά πριν από τη συντριβή, ο ένας εκ των δύο πιλότων βρέθηκε αποκλεισμένος από το κόκπιτ, από το οποίο είχε βγει χωρίς αμφιβολία για να πάει στην τουαλέτα.

«Κατά την έναρξη της πτήσης, ακούγεται το πλήρωμα να μιλά φυσιολογικά, έπειτα ακούγεται ο ήχος του ενός καθίσματος που κάνει προς τα πίσω, μία πόρτα που ανοίγει και κλείνει, θόρυβοι οι οποίοι επιβεβαιώνουν ότι κάποιος πληκτρολογεί τον κωδικό ασφαλείας για το άνοιγμα της πόρτας. Από εκείνο το σημείο έως τη συντριβή δεν υπάρχουν συζητήσεις», επισημαίνει στη Monde πηγή, η οποία έχει πρόσβαση στις έρευνες.

«Ο συγκυβερνήτης όμως είναι από εκεί και πέρα μόνος. Σε αυτό το διάστημα άρχισε να δρομολογεί την κάθοδο του αεροσκάφους. Η ρύθμιση του ύψους είναι κάτι που μόνο συνειδητά μπορούσε να γίνει», εξήγησε ο Ρομπέν για να επιβεβαιώσει στη συνέχεια τις πληροφορίες που ήθελαν τον κυβερνήτη, επιστρέφοντας από την τουαλέτα, να προσπαθεί μάταια να μπει στο πιλοτήριο. Αφότου πληκτρολόγησε τον κωδικό ασφαλείας, άρχισε στη συνέχεια να χτυπά την πόρτα με μεγαλύτερη ένταση. Ωστόσο δεν έλαβε καμία απάντηση από το πιλοτήριο. Το μόνο που ακούγεται είναι η ανάσα του συγκυβερνήτη, γεγονός που αποδεικνύει ότι ήταν ζωντανός και μάλιστα πολύ ήρεμος, σύμφωνα με τον εισαγγελέα της Μασσαλίας Μπρις Ρομπέν.

Στη συνέχεια, ακούγεται ο πύργος ελέγχου που ζητά επικοινωνία, χωρίς να υπάρχει απόκριση από την πλευρά του συγκυβερνήτη. Αυτό έγινε αρκετές φορές, όμως ο κυβερνήτης «δεν είπε ούτε μία λέξη», υπογράμμισε ο Ρομπέν. Λίγο πριν τη συντριβή, ενεργοποιήθηκε ο συναγερμός, ενώ τα χτυπήματα του κυβερνήτη στην πόρτα έγιναν πιο δυνατά, «σαν να ήθελε να τη σπάσει». Στο τέλος, σύμφωνα με τον Ρομπέν, πριν την οριστική συντριβή ακούγεται ο ήχος πρόσκρουσης σε κάποιο βράχο. «Δε υπήρξε κανένα σήμα κινδύνου», πρόσθεσε ο εισαγγελέας για να καταλήξει στο συμπέρασμα ότι ο συγκυβερνήτης αρνήθηκε να ανοίξει την πόρτα και πάτησε εσκεμμένα το κουμπί για να χάσει ύψος το αεροσκάφος, καθώς φαίνεται «γιατί ήθελε να καταστρέψει το αεροσκάφος».

Ο Ρομπέν τόνισε ότι είναι πολύ νωρίς να επιβεβαιωθεί το σενάριο της αυτοκτονίας του συγκυβερνήτη. «Οι άνθρωποι που διαπράττουν αυτοκτονία συνήθως το κάνουν μόνοι τους. Δεν το θεωρώ αυτοκτονία», εξήγησε ο Ρομπέν.Υπογράμμισε επίσης ότι «δεν υπάρχουν λόγοι που να συντείνουν στο σενάριο της τρομοκρατικής επίθεσης».Αυτό που σε κάθε περίπτωση είναι μέχρι στιγμής βέβαιο είναι ότι ο δεύτερος πιλότος σκόπιμα άφησε έξω από το κόκπιτ τον κυβερνήτη.

Επίσης, το ακουστικό υλικό από το δεύτερο μαύρο κουτί μαρτυρά ότι οι επιβάτες δεν είχαν καταλάβει τι συνέβαινε έως και λίγα λεπτά πριν από τη συντριβή, οπότε ακούγονται ουρλιαχτά.Ο θάνατος των επιβαινόντων (Γερμανοί και Ισπανοί στην πλειονότητά τους) ήταν ακαριαίος, δήλωσε τέλος ο Ρομπέν επιβεβαιώνοντας παράλληλα ότι ο ο συγκυβερνήτης είχε μόνο 630 ώρες και εργαζόταν στην Germanwings από το Σεπτέμβριο του 2013.

«100% ικανός να πετάξει ο συγκυβερνήτης», υποστηρίζει η Germanwings

Η Germanwings δεν έχει δώσει στη δημοσιότητα στοιχεία ούτε για την ταυτότητα ούτε για την εθνικότητα των δύο πιλότων. Σύμφωνα με τον εισαγγελέα της Μασσαλίας, ο συγκυβερνήτης ήταν ο 28χρονος Γερμανός Αντρέας Λούμπιτς. Οσον αφορά τον κυβερνήτη έχει γίνει γνωστό ότι εργαζόταν στη Lufthansa για περισσότερο από μία δεκαετία και είχε συμπληρώσει περισσότερες από 6.000 στον αέρα. Ο συγκυβερνήτης ωστόσο είχε ξεκινήσει «πρόσφατα» τη συνεργασία του με την εταιρεία, «στα τέλη του 2013», υπογραμμίζει η ίδια πηγή. Είχε πολύ μικρή εμπειρία, «μόλις μερικές εκατοντάδες ώρες πτήσης στο ενεργητικό του», προσθέτει.

Αντιδρώντας άμεσα στις αποκαλύψεις του γάλλου εισαγγελέα, ο επικεφαλής της Lufthansa Κάρστεν Σποχρ τόνισε κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου στην Κολωνία ότι ο συγκυβερνήτης είχε περάσει από όλα τα ψυχολογικά τεστ. «Δεν υπήρχε κανένας λόγος που να συντείνει στο ότι δεν είχε την ικανότητα να πάρει τον έλεγχο ενός αεροσκάφους», δήλωσε συγκεκριμένα ο Σποχρ προσθέτοντας ότι ήταν «100% ικανός να πετάξει», καθώς επίσης ότι η εταιρεία επιλέγει το προσωπικό της «πολύ πολύ προσεκτικά».

«Οποιοι και αν είναι οι κανονισμοί ασφαλείας, όσο ψηλά και αν θέσεις τον πήχυ – και οι προδιαγραφές μας είναι πάρα πολύ υψηλές – δεν υπάρχει τρόπος για να αποκλείσεις ένα τέτοιου είδους συμβάν», υποστήριξε ο Σποχρ επισημαίνοντας ότι η γερμανική εταιρεία δεν είναι σε θέση να γνωρίζει τα κίνητρα του συγκυβερνήτη.

Ο γερμανός υπουργός Μεταφορών Αλεξάντερ Ντόμπριντ από την πλευρά του χαρακτήρισε αληθοφανή τη εκτίμηση της εισαγγελίας της Μασσαλίας πως ο συγκυβερνήτης του Airbus A320 της Germanwings έριξε εσκεμμένα το αεροπλάνο στις γαλλικές Αλπεις. »Σύμφωνα με όσα γνωρίζουμε αυτή τη στιγμή, υποθέτουμε πως ο κυβερνήτης εμποδίστηκε να μπει στο πιλοτήριο», επεσήμανε ο Ντόμπριντ.

Ο γερμανός υπουργός Εσωτερικών Τόμας ντε Μεζιέρ δήλωσε ωστόσο πως, σύμφωνα με τις διαθέσιμες πληροφορίες, ο συγκυβερνήτης του μοιραίου Airbus δεν είχε σχέση με την τρομοκρατία. «Σύμφωνα με όσα γνωρίζουμε αυτή τη στιγμή και αφού συγκρίναμε τις πληροφορίες που διαθέτουμε, δεν είχε κάποιο τρομοκρατικό υπόβαθρο», δήλωσε ο ντε Μεζιέρ.

Στην πρώτη επίσημη αντίδραση μιας από τις χώρες που επλήγησαν από την τραγωδία, μετά τις δηλώσεις του γάλλου εισαγγελέα, ο ισπανός πρωθυπουργός Μαριάνο Ραχόι δήλωσε αναστατωμένος από την αποκάλυψη. «Είμαι αναστατωμένος από τις τελευταίες πληροφορίες των ερευνητών», έγραψε ο Ραχόι στον λογαριασμό του στο Twitter μετά την ανακοίνωση για τον συγκυβερνήτη και εξέφρασε και πάλι τα συλλυπητήριά του στις οικογένειες των θυμάτων.