Nομικές συμβουλές – δημοσιότητα γύρω από το θέμα του επαναπατρισμού των Γλυπτών του Παρθενώνα: σημειώσατε δύο. Κάπως έτσι διαμορφώνεται το σκορ μετά την επίσκεψη της Αμάλ Κλούνι μαζί με το αφεντικό της, τον διαπρεπή νομικό Τζέφρι Ρόμπερτσον και τον καθηγητή Νόρμαν Πάλμερ για να προσφέρουν νομικές συμβουλές στην ελληνική κυβέρνηση σχετικά με το θέμα.
Το νομικό γραφείο δεν έχει προς το παρόν προσληφθεί από την ελληνική πλευρά για να την εκπροσωπήσει. Το κόστος –σε περίπτωση που η Αμάλ Κλούνι και οι συνεργάτες της αναλάβουν την υπόθεση –δεν έχει καθοριστεί.

Και όπως φαίνεται, ενώ οι τρεις νομικοί έδειχναν να κρατούν χαμηλούς τόνους –από τη στιγμή που κατάλαβαν ότι η Ελλάδα δεν είναι τουλάχιστον προς το παρόν διατεθειμένη να εμπλακεί σε δικαστική διαμάχη –και να συζητούν περί φιλικού διακανονισμού, δεν δίστασαν να κάνουν λόγο για προσφυγή σε διεθνή δικαστήρια, χωρίς ωστόσο ουδείς να απαντήσει τι θα συμβεί στην περίπτωση που η Ελλάδα χάσει την υπόθεση.

«Η ελληνική κυβέρνηση έχει δίκιο που ζητά τον επαναπατρισμό των Γλυπτών του Παρθενώνα. Εχει φθάσει η στιγμή για το Βρετανικό Μουσείο να τα επιστρέψει. Πρόκειται για μια αδικία που έχει κρατήσει πολλά χρόνια» τόνισε η Αμάλ Κλούνι. «Η ίδια ομάδα είχαμε προσφέρει τις συμβουλές μας για το θέμα το 2011. Τρία χρόνια αργότερα μερικά από τα ωραιότερα έργα τέχνης εξακολουθούν να μην αποτελούν ένα ενιαίο σύνολο» συνέχισε διατηρώντας χαμηλούς τόνους και ιδιαιτέρως όταν ρωτήθηκε αν ο σύζυγός της Τζορτζ Κλούνι θα έχει ενεργή ανάμειξη στο ζήτημα των Γλυπτών. Αμήχανη αρκέσθηκε να πει πως έχει τη συμπαράστασή του.
Σε πολύ δραματικούς τόνους κινήθηκε ο Τζέφρι Ρόμπερτσον που έκανε λόγο για «φοβερή βαρβαρότητα» και παρομοίασε τα Γλυπτά που εκτίθενται στο Βρετανικό Μουσείο με «πτώματα σε νεκροτομείο». Είπε δε ότι αν ζούσε σήμερα ο λόρδος Ελγιν θα είχε φυλακιστεί, δεν άφησε στο απυρόβλητο ούτε τον βαρόνο Νταβίν, χορηγό της αίθουσας στην οποία στεγάζονται τα Γλυπτά στο Βρετανικό Μουσείο και τον οποίο κατηγόρησε ως απατεώνα και συνεργάτη των Ναζί.

Αφού λοιπόν έχουν έτσι τα πράγματα, ποια είναι η πρόταση των τριών νομικών; «Επανένωση και όχι επιστροφή», είναι το κλειδί σύμφωνα με τον Τζέφρι Ρόμπερτσον, ο οποίος επισημαίνει «αλλαγές στον τρόπο σκέψης την τελευταία δεκαετία που αποτυπώνονται και στη διεθνή νομοθεσία και τις οποίες θα πρέπει να ακολουθήσει το Βρετανικό Μουσείο. Υπάρχουν ευκαιρίες, διεθνή δικαστήρια, εναλλακτικοί μηχανισμοί, διαιτησία, διαμεσολάβηση, πολλές λύσεις που θα μπορούσαμε να λάβουμε υπόψη μας».

Ο ΔΡΟΜΟΣ ΤΗΣ UNESCO. Ωστόσο από ελληνικής πλευράς είναι σαφές ότι μια δικαστική εμπλοκή δεν είναι επιθυμητή. «Είμαστε σε μια ενδιαφέρουσα φάση» εξηγούσε ο υπουργός Πολιτισμού Κώστας Τασούλας. «Εχουμε ζητήσει τη διαμεσολάβηση της UNESCO η οποία έχει δώσει εξάμηνο περιθώριο στη Βρετανία να απαντήσει αν δέχεται τη διαμεσολάβηση αυτή. Είναι η πρώτη φορά που εφαρμόζεται κάτι τέτοιο και δεν θα θέλαμε να προδικάσουμε την απόφαση. Και επίσης δεν έχουμε αποφασίσει αν θέλουμε να ακολουθήσουμε τη δικαστική οδό».
Η ξεκάθαρη θέση του έλληνα υπουργού ωστόσο δεν ήταν αρκετή για να πτοήσει αυτό που φαίνεται πως έχουν στο μυαλό τους οι τρεις νομικοί: μια πολύκροτη δίκη. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι ο Νόρμαν Πάλμερ επισήμανε: «Πρέπει να αδράξουμε τη στιγμή.

Τους επόμενους δώδεκα μήνες θα πρέπει να ετοιμάσουμε τις συμβουλές και τα επιχειρήματα που θα χρειαστούν αν φθάσουμε στο δικαστήριο. Είναι μια κρίσιμη στιγμή και δεν πρέπει να αφήσουμε ούτε μία πέτρα που να μην τη σηκώσουμε. Το Βρετανικό Μουσείο έχει κάνει εξαιρέσεις και έχει επιστρέψει αντικείμενα από τις συλλογές του, άρα μπορεί να το κάνει ακόμη μία φορά».

«Εχουμε δοκιμάσει τα πάντα» πρόσθεσε ο πρόεδρος της Διεθνούς Επιτροπής για τον Επαναπατρισμό των Γλυπτών Ντέιβιντ Χιλ. «Δεν έχει γίνει τίποτα. Η υπόθεση τώρα έχει φθάσει σε σημείο που δεν είχε φθάσει ποτέ. Η Ελλάδα τώρα στρέφεται προς τα δικαιώματα που έχει και δεν είναι μόνη, έχει πολλούς φίλους».

Ενα άλλο αγκάθι που ίσως υπάρξει στη σχέση της νομικής ομάδας με την ελληνική προσπάθεια είναι το ζήτημα της ιδιοκτησίας των Γλυπτών. Ο Τζέφρι Ρόμπερτσον δεν δίστασε να πει ότι «θα δούμε τα θέματα ιδιοκτησίας και θα δώσουμε συμβουλές», άποψη που έσπευσε να «μαζέψει» ο έλληνας υπουργός τονίζοντας ότι «το θέμα έχει λυθεί στο παρελθόν» –καθώς είναι γνωστό ότι η Ελλάδα έχει αναγνωρίσει ως ιδιοκτήτη των Γλυπτών το Βρετανικό Μουσείο –ώστε να μη δημιουργηθούν λάθος εντυπώσεις καθώς το «παρών» στο αμφιθέατρο του Μουσείου Ακρόπολης έδιναν δεκάδες εκπρόσωποι ξένων μέσων ενημέρωσης –ανάμεσά τους οι εγκυρότερες βρετανικές εφημερίδες, «Times», «Guardian», Independent», «Telegraph», τα δίκτυα Reuters, CNN, Bloomberg, TV5, ZDF, η «Wall Street Journal», αλλά και κινεζικά τηλεοπτικά κανάλια.

ΥΠΟΔΟΧΗ ΣΤΑΡ. Πριν από τη συνάντησή της με τους δημοσιογράφους –και δέκα λεπτά πριν από την προγραμματισμένη ώρα, δηλαδή στις 12.50 –η Αμάλ Κλούνι, η οποία είχε ολοκληρώσει τη συνάντησή της με τον Πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά, έτυχε υποδοχής σταρ στο Μουσείο της Ακρόπολης. Τηλεοπτικές κάμερες και τουρίστες συνωστίζονταν για μια φωτογραφία της, ενώ νεαρές επισκέπτριες ούρλιαζαν σαν να είχαν δει τον ίδιο τον Τζορτζ Κλούνι.

Μπήκε από την έξοδο του κτιρίου και αφού την υποδέχθηκε ο πρόεδρος του Μουσείου, ο Δημήτρης Παντερμαλής, ξεναγήθηκε εν τάχει στα εντυπωσιακά εκθέματα, δείχνοντας ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τα χρώματα που σώζονται στην επιφάνεια των Γλυπτών και στις οπές που στήριζαν μεταλλικά διακοσμητικά στη ζωφόρο του Παρθενώνα. Ωστόσο, τελικά, από το πρόγραμμά της αφαιρέθηκε η επίσκεψη στον Ιερό Βράχο, η οποία είχε προγραμματισθεί μετά το γεύμα της στο εστιατόριο του Μουσείου, για «τεχνικούς λόγους», που πολλοί έσπευσαν να ερμηνεύσουν ως έλλειψη κατάλληλων παπουτσιών καθώς οι ψηλοτάκουνες γόβες της δεν προσφέρονται για άνοδο στην Ακρόπολη.

«Παρακαλώ, μην αγγίζετε»

Οι αρχαϊκές κόρες της Ακρόπολης με τα γεμάτα χρώματα ενδύματά τους φαίνεται πως εντυπωσίασαν την Αμάλ Κλούνι, που δεν αρκέστηκε να αγγίξει μία, τη λεγόμενη Χιώτισσα, αλλά εν συνεχεία και την Κόρη αρ. 594 στα σημεία που σώζεται οξειδωμένο το χρώμα, παρά το γεγονός ότι απαγορεύεται να αγγίζουν οι επισκέπτες τα εκθέματα.