Εφηβική σεξουαλικότητα

H κόρη μας θα πάει στη Β’ τάξη του Λυκείου και είναι κλειστό παιδί. Μας απασχολεί εάν και κατά πόσο καταπνίγει τις σεξουαλικές της ορμές ή φαντασιώσεις, παρά τις έντονες βιολογικές ανάγκες της εφηβείας.

Η εφηβεία είναι μια επίπονη περίοδος που εγείρει έντονα υπαρξιακά, ερωτικά, κοινωνικά και συναισθηματικά διλήμματα και προκλήσεις στον έφηβο, ο οποίος δεν είναι ούτε μικρός ούτε μεγάλος και ψάχνει να καταλάβει καθημερινά ποιος είναι, μέσα στα όρια ενός σώματος το οποίο μεταβάλλεται συνεχώς. Η αποδοχή και η έκφραση της σεξουαλικότητάς είναι ένα από τα σημαντικότερα στοιχήματα της εφηβείας ενώ στην εφηβική σεξουαλικότητα μετέχουν βιολογικοί, ψυχολογικοί, οικογενειακοί και κοινωνικοί μηχανισμοί. Η μη έκφραση της σεξουαλικότητας της κόρης σας δεν αποτελεί ένδειξη μη παρουσίας. Η σεξουαλικότητα συχνάβιώνεται από τονέφηβο σιωπηλά ή μέσα από την αυτοϊκανοποίηση, η οποία πέραν της μυστικότητάς της, τον βοηθά να αποδεχθεί το σώμα του, τις επιθυμίες του και τις φαντασιώσεις του. Η κόρη σας μπορεί να θέλει να περιφρουρεί τον ερωτικό της κόσμο επειδή, λ.χ., ντρέπεται τους γονείς ή τις αντιδράσεις της συνομήλικης ομάδας. Ενδέχεται όμως να μην έχει επεξεργαστεί μέσα της τη σχέση με το σώμα της και να έχει παραμείνει σε ένα πιο πρώιμο, προεφηβικό στάδιο ψυχοσεξουαλικής ανάπτυξης. Στην παρεμπόδιση της σεξουαλικής έκφρασης μπορεί να συμβάλουν: ένα οικογενειακό περιβάλλον απαγορευτικό σε ζητήματα σεξουαλικότητας που άρρητα ενοχοποιεί το παιδί απέναντι στο σώμα και τις επιθυμίες του, η έλλειψη επικοινωνίας μεταξύ των μελών της οικογένειας γενικά και ειδικά σε ζητήματα σεξουαλικότητας, μια ατμόσφαιρα συναισθηματικής αναστολής στο σπίτι ή ένα περιβάλλον «αρτηριοσκληρωτικό» που κάνει τον έφηβο να νιώθει άβολα και δεν του επιτρέπει να λειτουργεί αυθόρμητα απέναντι στους γονείς τους. Ειδικά στα κορίτσια η έκφραση της σεξουαλικότητας παραμένει παρεμποδισμένη σχέση σε σύγκριση με τα αγόρια, για καθαρά κοινωνικούς λόγους. Πολλοί γονείς νιώθουν μια αντίσταση σε ζητήματα σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης, η οποία συχνά ευθύνεται για την ντροπή και τις ενοχές που το παιδί νιώθει απέναντι στο σεξ, ενώ ένας έφηβος ιδιαίτερα ευάλωτος ψυχολογικά, με στοιχεία χαμηλής αυτοεκτίμησης, μπορεί να χρειάζεται απλώς περισσότερο χρόνο για να καταλάβει ποιος είναι και τι θέλει. Σε κάθε περίπτωση, η έκφραση της σεξουαλικότητας δεν ακολουθεί κανόνες και ρυθμούς, αλλά μία υποκειμενική διαδικασία που οφείλουν οι γονείς να σεβαστούν.