Ο Τζορτζ Λούκας δεν γεννήθηκε κινηματογραφόφιλος – το όνειρο του ήταν να γίνει ραλίστας. Μελετούσε ατέλειωτες ώρες τα νέα μοντέλα, τις εξελίξεις στις αυτοκινητοβιομηχανίες, τους οδηγούς που άφηναν εποχή, μέχρι που ένα ατύχημα – το οποίο παραλίγο να του στοιχίσει τη ζωή – άλλαξε μεμιάς τα σχέδιά του. Και μόλις πήρε εξιτήριο «χώθηκε» αμέσως σε μια σχολή κινηματογράφου. Οι κολλητοί του, οι γνωστοί σε όλους, Σπίλμπεργκ, Σκορσέζε, Ντε Πάλμα και Κόπολα, γνωρίζονται κάπου γύρω στα τέλη των 60s. Εντιμότατοι σινεφίλ που ξημεροβραδιάζονται βλέποντας τις αγαπημένες τους ταινίες, μιλούν με ατάκες από αυτές και τα βράδια ονειρεύονται την ταινία που θα τους φέρει στα Οσκαρ.

Ολοι εκτός από τον Λούκας, που μια μέρα «βλέπει το φως»: «Ποιος νοιάζεται για τα Οσκαρ; Θα κάνω μια ταινία που θα μου αποφέρει κέρδη, όχι από τα εισιτήρια αλλά από τα μπλουζάκια, τις μινιατούρες, τα γκάτζετ, τα παιχνίδια, και θα μου αποφέρει κέρδη συνεχώς – αυτό είναι το μέλλον!» λέει στους φίλους του, και αυτοί τον χαζεύουν δίχως να πολυκαταλαβαίνουν τι εννοεί.

Στο ενδιάμεσο προσπαθεί να βρει στούντιο να του δώσει τα απαραίτητα λεφτά. Κανείς όμως δεν τον παίρνει στα σοβαρά και έτσι αποφασίζει να γυρίσει το φιλμ με δικά του λεφτά. Το 1977 διοργανώνει ειδική προβολή του «Πολέμου των άστρων» για τους κολλητούς του. Ο Ντε Πάλμα χλευάζει την ταινία από την αρχή μέχρι το τέλος – ξεραίνεται δε στα γέλια με την κόμμωση της Κάρι Φίσερ που του θυμίζει βερολινέζικα κουλούρια. Οι Κόπολα και Σκορσέζε, πολύ ευγενικά, του λένε ότι δεν κατάλαβαν τίποτα. Μόνο ο Σπίλμπεργκ, έκθαμβος, λέει στον φίλο του ότι η ταινία του θα σκίσει – και πέφτει, βεβαίως, μέσα: το «Star Wars» καταρρίπτει όλα τα προηγούμενα ρεκόρ εισπράξεων και μένει στο box-office για μήνες. Γίνεται παγκόσμιο φαινόμενο. Και το πρόσωπο του κινηματογράφου αλλάζει για πάντα.

Ξύπνιος ο Λούκας, ζητεί από την εταιρεία διανομής, την 20th Century Fox, το δικαίωμα να καπαρώσει τα πνευματικά δικαιώματα της σειράς και εκείνη, κοντόφθαλμη όπως είναι, του δίνει το «ΟΚ». Ούτε οι διανομείς πιστεύουν στην εμπορική επιτυχία της ταινίας. Μιλάμε για έναν κινηματογραφιστή που πέτυχε το απίθανο: να γίνει δισεκατομμυριούχος επαναπροσδιορίζοντας την pop κουλτούρα, και ποτέ, μα ποτέ, να μη δανειστεί δραχμή από τους μεγαλοπαραγωγούς του Χόλιγουντ: κάθε ταινία της σειράς αποτέλεσε και μια ανεξάρτητη παραγωγή του Λούκας. Αν και αυτές οι εποχές έχουν πια περάσει. Γιατί;

ΓΥΡΙΣΕ ΣΕΛΙΔΑ. Γιατί φαίνεται ότι ο Λούκας για άλλη μια φορά αναθεώρησε τις απόψεις του και μια ωραία πρωία πούλησε τη Lucasfilm μαζί με τα δικαιώματα του «Πολέμου των Αστρων» στην Ντίσνεϊ για το αστρονομικό ποσό των 4.005.000.000 δολαρίων. Και, φυσικά, για άλλη μια φορά οι οπαδοί εξοργίστηκαν. Μέχρι που δημοσιεύθηκε η πρώτη φωτογραφία! Τζον Μπογέγκα, Ντέζι Ρίντλεϊ, Ανταμ Ντράιβερ, Οσκαρ Αϊζακ, Αντι Σέρκις, Ντόμναλ Γκλίσον και Μαξ φον Σίντοφ θα πλαισιώσουν τους «παλιούς» Χάρισον Φορντ, Κάρι Φίσερ, Μαρκ Χάμιλ, Αντονι Ντάνιελς, Πίτερ Μέιχιου και Κένι Μπέικερ στην έβδομη ταινία, την οποία δεν θα σκηνοθετήσει ο Λούκας αλλά ο κύριος Τζέι Τζέι Αμπραμς, περισσότερο γνωστός ως ο εμπνευστής της σειράς «Lost» αλλά και ο υπεύθυνος για την επιτυχημένη επαναμεταφορά του «Star Trek» στη μεγάλη οθόνη.

«Σας ανακοινώνουμε με ενθουσιασμό το καστ του «Star Wars: Episode VII». Είναι συναρπαστικό αλλά και σουρεαλιστικό το να βλέπεις το αγαπημένο αυθεντικό καστ και τους σπουδαίους νέους ηθοποιούς να ζωντανεύουν αυτόν τον κόσμο για ακόμη μία φορά. Ξεκινάμε γυρίσματα σε λίγες εβδομάδες και όλοι θα προσπαθήσουν για το καλύτερο για να κάνουν τους θαυμαστές υπερήφανους». Με αυτές τις λέξεις ανακοινώθηκε το καστ από τον ίδιο τον σκηνοθέτη του.

Και αν τα ονόματα των νέων ηθοποιών δεν σας λένε και πολλά (με εξαίρεση φυσικά τον παλαίμαχο Μαξ φον Σίντοφ), ξανασκεφτείτε το. Ο Αντι Σέρκις έγινε διάσημος ερμηνεύοντας, φορτωμένος δεκάδες ψηφιακούς αισθητήρες, το Γκόλουμ στον «Αρχοντα των δαχτυλιδιών» (μετά οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές ανέλαβαν να ντύσουν ψηφιακά τα χαρακτηριστικά του) – με τον ίδιο τρόπο δε ενσάρκωσε και τον Κινγκ Κονγκ στην ομότιτλη ταινία του Πίτερ Τζάκσον. Ο δε Οσκαρ Αϊζακ είναι ο πρωταγωνιστής του «Inside Lewyn Davis», του πρόσφατου εξαίρετου φιλμ των αδελφών Κοέν. Επίσης, ο Γκλίσον ήταν υποψήφιος για βραβείο Tony το 2006 για τη ερμηνεία του στο «Lieutenant of Inishmore», ενώ έχει ενσαρκώσει τον Μπιλ Γουίσλι και στα δύο μέρη της ταινίας «Ο Χάρι Πότερ και οι κλήροι του θανάτου».

Θα αναρωτηθείτε, μα γιατί οι παραγωγοί του νέου «Πολέμου των άστρων» δεν προσέλαβαν μεγάλες φίρμες; Για δύο λόγους. Πρώτα απ’ όλα, το κοινό θα μπορέσει να απολαύσει τη δουλειά στους χαρακτήρες χωρίς συγκεκριμένες απαιτήσεις – θα τους δεχτεί δηλαδή απευθείας στους ρόλους τους – και θα τους ταυτίσει μ’ αυτούς, όπως ακριβώς συνέβη και το 1977 με τον Χάρισον Φορντ (τον οποίο ελάχιστοι γνώριζαν τότε). Α, ξέχασα και το άλλο: στοιχίζουν και λιγότερο.

ΤΟ ΚΟΛΠΟ ΤΩΝ ΑΜΟΙΒΩΝ. Φυσικά και οι ηθοποιοί είναι στο κόλπο: γνωρίζουν πως δεν θα αμειφθούν πλουσιοπάροχα – αλλά αυτό ισχύει μονάχα για την πρώτη ταινία. Γιατί αν το πρώτο μέρος της νέας τριλογίας που ετοιμάζεται σκίσει στα ταμεία, τότε κι αυτοί θα μπορέσουν να κάτσουν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων με περισσότερες απαιτήσεις. Και το στούντιο μάλλον θα κάνει ό,τι μπορεί για να ικανοποιήσει τα χούγια τους – έτσι δουλεύει το σύστημα δεκαετίες τώρα. Δείτε τι συνέβη με την Τζένιφερ Λόρενς στους «Αγώνες πείνας»: κέρδισε ένα εκατομμύριο για το πρώτο φιλμ και… δέκα για το δεύτερο.

Πάντως κάποιοι από τους καινούργιους κουβαλούν το δικό τους μυστήριο. Οπως η 21χρονη δεσποινίς Ντέζι Ρίντλεϊ. Η σελίδα της στο imdb.com για παράδειγμα, τον ιστότοπο που σε ενημερώνει για τις φιλμογραφίες κάθε φιλμικού συντελεστή εκεί έξω, είναι τόση δα: μονάχα κάτι εμφανίσεις σε τηλεοπτικές σειρές έχει να επιδείξει. Επίσης δεν ξέρουμε ποιον χαρακτήρα θα ενσαρκώσει. Στη φωτογραφία που δημοσίευσε το στούντιο, μάλιστα, κάθεται ανάμεσα στην Κάρι Φίσερ και τον Χάρισον Φορντ. Λέτε να είναι η κόρη της Πριγκίπισσας Λέια και του Χαν Σόλο;

Κανείς δεν ξέρει και όλη αυτή η «ηχηρή» σιωπή δουλεύει και υπέρ αλλά και κατά του στούντιο. Υπέρ γιατί η προσμονή διογκώνεται και η ταινία βρίσκεται συνεχώς στην πρώτη γραμμή της φιλμικής επικαιρότητας. Αλλά και κατά, γιατί αν το πρώτο φιλμ δεν ικανοποιήσει τους οπαδούς, τα κέρδη θα είναι αισθητά μειωμένα. Αν ο υποψήφιος θεατής αισθανθεί πως η ταινία δεν αξίζει τα λεφτά του, δεν θα περιμένει καν να τη δει στο DVD – θα την «κατεβάσει» παράνομα και θα τελειώσει εκεί η ιστορία. Και τα λεφτά που έχει ρίξει η παραγωγός εταιρεία δεν είναι και λίγα. Για να το πω απλά: αν η πρώτη ταινία δεν σημειώσει εισπράξεις ενός δισεκατομμυρίου παγκοσμίως, θα υπάρξει μέγα πρόβλημα και, πιστέψτε με, το νούμερο δεν είναι υπερβολικό.

Κάτι νέο κάθε χρόνο

Ο Τζορτζ Λούκας είναι σήμερα ο πιο «ματσωμένος» κινηματογραφιστής του Σύμπαντος – πρόσφατα μάλιστα δώρισε στην κινηματογραφική σχολή του το ποσό-μαμούθ των 174 εκατομμυρίων δολαρίων. Η βιομηχανία «Πόλεμος των Αστρων» έχει εξελιχθεί σε γίγαντα που, σχεδόν κάθε χρόνο, παράγει κάτι νέο για τους όλο και αυξανόμενους οπαδούς της (είτε είναι ταινίες, βιντεοπαιχνίδια είτε κινούμενα σχέδια), ενώ η εταιρεία του ILM αναλαμβάνει τα ειδικά ψηφιακά εφέ για τις περισσότερες υπερπαραγωγές που γυρίζονται στο Χόλιγουντ σήμερα.